۰ نفر

معاون وزیر راه:

در یک دهه آینده به ۹میلیون واحد مسکونی نیاز است

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۹:۳۰
کد خبر: 251946
 در یک دهه آینده به ۹میلیون واحد مسکونی نیاز است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به افزایش خانوارهای ایرانی، در ۱۰سال آینده کشور به ۹میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، حامد مظاهریان روز سه شنبه در اجلاس سراسری انبوه سازان ایران افزود: در یک دهه آینده باید بیش از 5 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته و بیش از 3 میلیون و 800 هزار واحد نیز باید بهسازی شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: در یک دوره 10 ساله 24 میلیون خانوار ایرانی به 29 میلیون خانوار افزایش می یابد و جمعیت شهرنشینی نیز از 74 به 79 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه شهری تا سال 1405 شاهد افزایش 5 میلیون خانوار خواهیم بود، گفت: آمارها نشان می دهد که با توجه به رشد تعداد خانوارها در ایران در طی 10 سال آینده بیش از یک میلیون و 370 هزار واحد مسکونی کمبود خواهیم داشت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این در حالیست که از 2 میلیون و 600 هزار واحد خالی در کشور نصف آن در بازار عرضه خواهد شد و به موجودی های مسکن کشور اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون پیش فروش مسکن گفت: متاسفانه قانون کنونی نیاز به اصلاح داشت، لذا متن پیش نویس اصلاح قانون فروش آپارتمان طبق توافق بین دولت و انبوه سازان هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

مظاهریان از مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه مسکن کشور یاد کرد و گفت: در حالی که تاکنون سهم دولت در ساخت و ساز بین 0.5 تا 3 درصد بوده، سهم مسکن از اشتغال کشور به حدود 12درصد می رسد ضمن آنکه بخش مسکن سهم بالایی در تشکیل سرمایه در کشور دارد.

رشد حبابی قیمت مسکن در ماه های اخیر

در ادامه این اجلاس، یک کارشناس بازار مسکن نیز گفت: قیمت مسکن در ماه های اخیر حبابی رشد کرده است و خریداران مسکن بدانند که تا اردیبهشت ماه آینده 20 درصد قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.

عباس شوکتی افزود: در دو ماه اخیر قیمت های در برخی از مناطق شهری افزایش زیادی داشته است و سوداگران با حضور در بازار مسکن به دنبال سودجویی بیشتری هستند، لذا خریداران با صبر و حوصله می توانند خرید خود را به زمان دیگری موکول کنند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت در بازار کاملا سوداگرانه است، گفت: با کاهش خریداران در بازار قیمت ها نیز پایین می آید، بنابراین از خریداران درخواست دارم خرید خود را با تاخیر انجام دهند تا قیمت ها کاهش یابد و انتظار داریم تا اردیبشهت ماه سال 97 قیمت ها 20 درصد کاهش یابد.

این کارشناس بازار مسکن یادآورشد: اگر هموطنان برای خرید خانه عجله ای ندارند، صبر کنند، زیرا برخی از تولیدکنندگان مسکن به سودهای 100 تا 150 درصدی هم راضی نیستند در حالی که سود تولیدکنندگان مسکن باید در حدود 30 درصد باشد.

وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن نیز گفت: بازار مسکن وارد یک دوره پیش رونق شده و به همین دلیل در برخی از مناطق شهری به علت گرانفروشی قیمت ها تا 40 درصد نیز افزایش یافته است.

شوکتی تاکید کرد: سزای گرانفروشی، نخریدن است و ما باید از این مقوله حمایت کنیم زیرا قیمت های بالا توان خریداران را کاهش داده و تحرک را از بازار می گیرد.

وی افزود: عده ای فکر می کنند به علت افزایش قیمت ارز در بازار باید همین الان قیمت مسکن نیز 40 درصد افزایش یابد در حالی که این سرمایه گذاری که اکنون واحدهای آن به فروش می رود به 2 و یا 3 سال گذشته بازمی گردد.

این فعال بازار مسکن با بیان اینکه اکنون بیش از 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در کشور خالی مانده است، گفت: به طور عموم قیمت این واحدها بسیار بالاست و خریداران توان خرید آن را ندارند؛ بنابراین پیشنهاد می شود که تولیدکنندگان به تولید خانه های متراژ متوسط روی آورند.

این کارشناس مسکن بیان کرد: اکنون در منطقه یک تهران بیش از 30 هزار واحد مسکونی خالی مانده است در حالی که این منطقه چقدر ظرفیت دارد که این تعداد واحد مسکونی در این منطقه خالی بماند.

با حضور دست اندرکاران تولید مسکن و انبوه سازان کشور، اجلاس سراسری انبوه سازان ایران امروز در تهران برگزار شد.