۰ نفر

نماینده مجلس: میزان مصرف بنزین با کارت سوخت کنترل می‌شود

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۴۵
کد خبر: 360824
نماینده مجلس: میزان مصرف بنزین با کارت سوخت کنترل می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کنترل مصرف و قاچاق سوخت مهمترین و برجسته ترین کارکرد فعال سازی کارت های سوخت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین فرهنگی روز سه شنبه، به روز رسانی آمار و ارقام مربوط به تعداد خودروها و میزان مصرف سوخت آنها را از دیگر کارکردهای مهم کارت‌های سوخت برشمرد و افزود: اینکه چرا طی سال‌های گذشته این کارت‌ها از سوی دولت مورد استفاده قرار نگرفت، جای تأمل و سوال دارد.

وی با تاکید بر اینکه کارت‌های سوخت باید حفظ می‌شد، اظهار داشت: اینکه چرا کارت‌های بانکی به عنوان کیف پول برای پرداخت به نازل‌های سوخت گیری در پمپ بنزین‌ها متصل نشد و چرا کالاهای اساسی را با توجه به تجارب ارزشمند گذشته از طریق شبکه منضبط توزیع تحت نظارت اتحادیه‌های صنفی به دست مردم نرسید جزو مجهولاتی است که دولت باید جواب دهد.

فرهنگی با اشاره به اینکه برای فعال سازی کارت‌های سوخت در مجلس شورای اسلامی قانون مصوب داریم، اضافه کرد: استفاده از این کارت‌ها تحلیل‌های آماری مربوط به حجم بالای مصرف در مناطق مختلف از جمله مناطق مرزی را تسهیل می‌کند و در کنار آن می‌توان به یافتن رد خلاف کاران، مجرمان و سارقان از طریق پمپ‌های بنزینی که اقدام به سوخت گیری می‌کنند، اقدام کرد.

وی گفت: در جلسه غیرعلنی اخیر مجلس شورای اسلامی برای کنترل مصرف بنزین و کنترل قاچاق سوخت مقرر شد دولت ضمن احیای کارت‌های سوخت، با حمایت از دوگانه سوز کردن خودروها و نصب مخازن گازسوز در وسایل نقلیه، توسعه سوخت سی‌ان‌جی را در دستور قرار دهد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اکنون این ظرفیت وجود دارد که با نصب دستگاه فشرده‌ساز در داخل مجتمع‌های تجاری و اداری و حتی مجتمع‌های مسکونی با رعایت نکات ایمنی از سی‌ان‌جی در خودروهای دارای مخازن گاز استفاده کرد.

فرهنگی رونق تولید و رفع اثر تحریم‌های اقتصادی با مدیریت شرایط داخلی را امکان پذیر دانست و یادآوری کرد: ضعف و مشکل اصلی کشور در این زمینه، داخلی است و تهدیدات خارجی مشکل اصلی ما نیست.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند کارهای ابتکاری زیادی در زمینه کاهش مصرف سوخت بنزین انجام دهد، گفت: امکان افزایش ضریب نفوذ سی‌ان‌جی در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و اداری وجود دارد و دولت می‌تواند حداقل بخش‌های اداری را موظف کند با خریداری و نصب دستگاه فشرده‌ساز گاز شهری سوخت خودروهای اداری را در محل ادارات دولتی تزریق کنند و چون سی‌ان‌جی قابل قاچاق نیست، آلایندگی بسیار کمتری دارد و مقرون به صرفه‌تر است، برای کل اقتصاد کشور می‌تواند مفید باشد.