۰ نفر

حباب 450 هزار تومانی قیمت سکه در بازار

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۷
کد خبر: 278034
حباب 450 هزار تومانی قیمت سکه در بازار

سکه تمام در میانه روزگذشته به بالای 2.5 میلیون تومان هم سرک کشید. سکه در ابتدای خرداد ماه کار خود را با کانال قیمتی دو میلیون تومانی آغاز کرد حالا با چهار کانال رشد به نزدیکی 2.5 میلیون رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طبق مشاهدات و همچنین اعلام کارشناسان و فعالان بازار، میزان تقاضا و ورود نقدینگی به بازار سکه طی هفته‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی بالا رفته است. اما چه عواملی باعث شده تا کالایی که به گفته صاحبنظران حدود 500 هزار تومان حباب قیمتی دارد با چنین استقبالی مواجه شود.

سرمایه‌هایی که سکه می‌شود

محمد کشتی آرای عضو هیأت رئیسه اتحادیه طلا و جواهر  اعتقاد دارد که سکه به‌عنوان یک کالا که عرضه آن در انحصار بانک مرکزی است این روزها با رشد شدید تقاضا مواجه شده و همین عامل موجب بالا رفتن قیمت آن شده است. وی با اشاره به اینکه رشد تقاضا دراین بازار موجب یک گپ قیمتی شده است، گفت: ورود نقدینگی به بازار سکه بشدت افزایش یافته و رکوردهای بی‌سابقه قیمتی بر جای گذاشته است.

به گفته وی میزان سرمایه‌هایی که برای خرید وارد بازار سکه شده طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. وی درپاسخ به این سؤال که هم‌اکنون قیمت سکه چقدر با واقعیت فاصله دارد، اظهارکرد: طبق تازه‌ترین محاسبات انجام شده قیمت سکه حدود 450 هزار تومان حباب دارد. این درحالی است که در بازار طلا چنین حبابی وجود ندارد و نرخ طلا با قیمت جهانی آن همسانی دارد. کشتی آرای با بیان اینکه تا زمانی که بازار سکه اشباع نشود و به تمام تقاضاها پاسخ داده نشود وضعیت به همین گونه باقی خواهد ماند تأکید کرد: به هرحال تقاضا برای خرید سکه باید در مقطعی متوقف شود کمااین که عقبگرد قیمت‌ها در بازار روزگذشته نیز به همین دلیل اتفاق افتاد.

بی‌سابقه‌ترین رکود بازار طلا در 50 سال اخیر

درحالی که بازار سکه رونق بسیاری دارد و متقاضیان فراوانی را جذب کرده رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر و نقره استان تهران از بی‌سابقه‌ترین رکود 50 سال اخیر در بازار طلا خبر می‌دهد.

عبادلله محمد ولی گفت: با وجود تقاضای بالا برای خرید سکه در بازار طلا نه تولیدکنندگان تولید می‌کنند و نه فروشندگان می‌فروشند. به گفته وی هم‌اکنون مردم سرمایه‌های خرد خود را به سمت کالاهایی هدایت می‌کنند که در آینده ارزش افزوده و سود برای آنها به همراه داشته باشد یا حداقل بتواند ارزش دارایی آنها را حفظ کند و برهمین اساس سکه به عنوان محصولی استاندارد مورد توجه مردم قرار گرفته است.

براساس توضیحات عضو انجمن طلا در سال‌های اخیر قیمت تمام شده طلای ساخته شده افزایش یافته است و همین عامل باعث شده تا طلا به‌عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری از سبد مصرفی مردم حذف شود. وی ادامه داد: هرگرم طلای 18 عیار 204 هزار تومان قیمت دارد که با اضافه کردن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده حدود 20 هزار تومان به آن اضافه شده و نرخ آن به گرمی 230 هزار تومان می‌رسد. این درحالی است که این نرخ بدون محاسبه اجرت ساخت خرده فروشی و عمده فروشی است. بنابراین قیمت تمام شده طلا بالا رفته است.

البته طبق اصلاحیه‌ای که قرار است در قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام شود این مالیات تنها بر اجرت ساخت تعلق می‌گیرد و اصل آن را شامل نخواهد شد.

این کارشناس بازار طلا با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر با بالاترین حباب قیمتی در سکه مواجه هستیم گفت: سه ماه پیش حباب سکه حدود 200 هزار تومان بود که اکنون این حباب به نزدیک    500 هزار تومان رسیده است. به گفته وی تقاضای شدید برای خرید سکه به‌عنوان محلی برای کسب سود و سرمایه‌گذاری باعث شده تا نوسان قیمتی این محصول افزایش یابد به طوری که از ابتدای امسال تاکنون سکه حدود 700 هزار تومان رشد قیمتی داشته است.