۰ نفر

رئیس اداره صادرات بانک مرکزی:

به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیستیم

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۲۱
کد خبر: 253153
به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیستیم

رئیس اداره صادرات بانک مرکزی از سپرده‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری این بانک نزد بانک توسعه صادرات خبر داد و گفت: ۱۵۰ میلیون یورو نیز در بحث ضمانت‌نامه‌های ارزی، سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، صمد کریمی صبح امروز در اولین همایش تامین مالی صادرات حضور یافته و به ارائه توضیحاتی پرداخت، اما پس از پایان این صحبت‌ها در شرایطی که صادرکنندگان مشکلات و سوالات بسیار داشته و اهالی مطبوعات نیز پیگیر طرح سوالات خود بودند با ذکر این نکته که از سوی بانک مرکزی تنها مجاز به ارائه اطلاعاتی در حد این همایش بوده محل را ترک کرده و پاسخگویی به تمام مشکلات صادرکنندگان را به اداره صادرات بانک مرکزی که از قضا خود او ریاست این اداره را برعهده دارد پاس داد.

وی در این همایش اظهار کرد: بخش نفتی مجال و فرصت پویایی را از صادرات غیرنفتی گرفته است.

رئیس اداره صادرات بانک مرکزی در عین حال به تلاش‌های صورت گرفته در راستای توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: با کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان سوآپ ارزی به امضاء رسیده تا در این قالب دو کشور بتوانند با استفاده از منابع موجود روابط تجاری خود را گسترش دهند.

کریمی در عین حال به تاثیر شوک‌های ارزی در صادرات کشورها پرداخت و گفت: کشورهایی که صادرات قوی دارند شوک‌های ارزی کمتری را تجربه می‌کنند.

وی افزود: اکنون شکاف میان نرخ ارز آزاد در بازار و نرخ رسمی آن کاهش یافته و در حالی که شکاف نسبی این دو بخش در سال ۱۳۹۱، ۱۱۲ درصد بود این رقم در دی‌ماه امسال به ۲۲ درصد رسیده است.

رئیس اداره صادرات بانک مرکزی افزود: ما در سیاست‌های ارزی به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیستیم و سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی از این قرار است که اختلاف میان نرخ ارز آزاد و رسمی کمتر شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود از تدوین آیین نامه معاملات مشتقه ارزی خبر داد و گفت: همراه با آرام شدن بازار ارز این آیین‌نامه که می‌تواند پوشش مناسبی برای ریسک‌های موجود فراهم کند ابلاغ خواهد شد.

کریمی همچنین از ایجاد درگاه اینترنتی معاملات ارزی خبر داد و گفت: درگاه اینترنتی ۲۷ بانک کارگزار آماده خرید ارز از صادر کنندگان غیرنفتی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به منظور افزایش کارایی و تامین به هنگام ریال، رویترز داخلی راه‌اندازی شده است و بر این اساس از هجدهم آذرماه صادر کنندگان می‌توانند به طور برخط ارز خود را به بانک مرکزی و سایر بانک‌ها بفروشند.

کریمی افزود: برخلاف صحبت‌هایی که ممکن است مبنی بر پایین بودن نرخ ارز در این سامانه مطرح شود باید این را گفت که نرخ خرید این سامانه‌ها بالاتر از صرافی‌ها خواهد بود.

رئیس اداره صادرات بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات صادرات ما این است که ظرفیت تولید بنگاه‌های اقتصادی ما بالا نیست. این ظرفیت در موارد متعدد حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است در حالیکه رقبای ما ظرفیتی حدود ۷۰ درصد دارند. حال آنکه طبق بررسی‌های صورت گرفته وقتی ظرفیت تولید یک بنگاه به ۸۰ درصد می‌رسد هزینه‌های آن یک سوم ظرفیت ۳۵ تا ۴۰ درصد می‌شود.

وی در پایان گفت: بانک مرکزی در راستای سیاست‌های ارزی خود و برای ایجاد جریان با ثبات ورود ارز به کشور مقررات زدایی و وضع مقررات جدیدی را در دستور کار قرار خواهد داد تا هر صادر کننده قادر باشد ارز خود را به بانک مرکزی بسپرد و در این زمینه مشکلی پیش‌روی او قرار نداشته باشد.