۰ نفر

شکاف قیمتی دو دلار ۸۰۰ تومان شد

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۲۱:۴۴
کد خبر: 244498
شکاف قیمتی دو دلار ۸۰۰ تومان شد

در روند رشد بی‌سابقه قیمت دلار در بازار رسمی و غیررسمی اختلاف نرخ به بیش از ۸۰۰ تومان رسیده است.

اولین روز هفته جاری برای دلار در مرکز مبادلات ارزی با افزایش قیمت همراه شد و حدود ۹ تومان نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته افزایش دارد. دلار دولتی امروز ۳۶۴۶ تومان اعلام شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دلار دولتی اکنون با وجود افزایشی سریعی که طی هفته‌های اخیر داشته، همچنان اختلاف قابل توجهی با نرخ بازار آزاد دارد. به هر صورت نرخ غیررسمی دلار اکنون در سطح بی‌سابقه‌ای قرار داشته و تا ۴۴۵۰ و البته بالاتر نیز پیش رفته که با نرخ ۳۶۴۶ تومان در بازار رسمی در مجموع اختلاف بین دو نرخ دلار را به بیش از ۸۰۰ تومان رسانده است.

در حالی فاصله بین دو نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای در حال افزایش است که این موضوع خود یکی از موانع یکسان سازی نرخ ارز به شمار می‌رود. سیاستی که با وجود تاکید دولت و بانک مرکزی بر آن نه تنها در دولت یازدهم به نتیجه نرسید، بلکه در دولت فعلی نیز همچنان زمان مشخصی برای آن وجود ندارد. هرچند توسعه روابط بین‌الملل و گسترش روابط کارگزاری بانک‌ها از زمینه‌های اصلی برای یکسان سازی نرخ ارز محسوب می‌شود، ولی به هر صورت کاهش فاصله بین دو قیمت موجود در بازار ارز نیز قابل اهمیت است و با وجود این‌که طی یکی دو سال گذشته این شکاف کاهش یافته و در مواقع زمانی به حتی ۳۰۰ تومان هم رسیده بود، اما اکنون این اختلاف با رشدی که طی ماه‌های اخیر در قیمت دلار اتفاق افتاده بار دیگر به طور خاص افزایش یافته است.