۰ نفر

رییس انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد؛

انباشت ١٣هزار و ٧٠٠خودرو در گمرک/ خسارت حدود هزار میلیارد تومانی در پی بسته شدن سایت ثبت سفارشات

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۳۴
کد خبر: 244695
انباشت ١٣هزار و ٧٠٠خودرو در گمرک/ خسارت حدود هزار میلیارد تومانی در پی بسته شدن سایت ثبت سفارشات

رییس انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به اینکه حدود ١٣ هزار و ٧٠٠ دستگاه خودرو در گمرک انباشت شده است، تصریح کرد: بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی، خسارتى نزدیک به هزار میلیارد تومان در حدود یک سال به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، فرهاد احتشام زاد، امروز یکشنبه در سی و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: به طور متوسط در مرداد و اسفند ماه سال ٩٥ تقاضا براى خودرو تشدید پیدا کرد اما در سال جاری نمودار حالت نزولى به خود گرفته است.

او با اشاره  به حذف واردکنندگان غیر نمایندگی و نابسامانی در بازار ارز اضافه کرد: در این شرایط غیرنماینده ها به عنوان آخرین فرصت از تمام ثبت سفارشاتی که داشتند استفاده کردند و باعث شد طی این مدت 40 درصد تشدید خروج ارز داشته باشیم که از نظر ارزش 420  میلیون دلار بیشتراز متوسط نیازی بود که باید خارج می شد.

این عضو اتاق ایران ادامه داد: در هشت ماه نخست امسال 55 هزار دستگاه خودروی خارجی وارد شده که نسبت به سال پیش 13 درصد رشد نشان داشته است.

احتشام زاد افزود:از این تعداد خودرو، 6 هزار و 739 دستگاه مربوط به واردات خودرو سازها و واردات خاص از جمله وزارت امور خارجه، معلولان و غیره به ارزش 140 میلیون دلار است که اگر آن را از واردات کم کنیم سهم بخش خصوصی یک واحد کاهش پیدا کرده است.

 این عضو اتاق ایران با اشاره به متوسط افزایش قیمت ایجاد شده برای خودروها یادآوری کرد: طی یک سال اخیر شاهد رشد قیمتی 38.5 درصدی خودروهای بنزینی و 42 درصدی خودرو های هیبریدی بوده ایم  به عبارت دیگر به طور متوسط هر خودرو 90 میلیون تومان افزایش داشته که حدود هزار میلیارد تومان خسارت به جامعه وارد کرده است.

احتشام زاد درباره سایر آثار بسته شدن غیر قانونی سایت ثبت سفارشات خودروهای خارجی توضیح داد: ایجاد بازار سیاه، متوسط افزایش قیمت 500 میلیون تومانی خودروهای لوکس و ایجاد رانت از جمله سایر آثار بستن غیرقانونی سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی است..

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه مشاهده شده چهار هزار و 700 دستگاه خودرو با ترک تشریفات گمرکی تحویل مشتریان شده است، گفت: علاوه بر همه اینها، همه سرمایه گذاران خارجی که با واردکنندگان خودروهای خارجی کار می کنند، به دلیل تصمیمات یک شبه دولت اعلام نارضایتی کرده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سایت سفارشات از دی ماه ۹۵ برای واردکنندگان غیر نمایندگی و در تیر ماه سال جاری برای واردکنندگان نمایندگی بسته شد تا دولت دستورالعمل جدید واردات خودرو را تهیه و ابلاغ کند.

در این راستا حدود 15 روز پیش دستورالعمل جدید واردات خودرو از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد و بر اساس آن نرخ تعرفه‌ها افزایش یافت، به علاوه واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از 40 هزار دلار و با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی نیز ممنوع اعلام شده است.