۰ نفر

تخته‌گاز چین در بازار جهانی فروش خودرو

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۶:۳۵
کد خبر: 244568
 تخته‌گاز چین در بازار جهانی فروش خودرو

در نیمه اول سال 2016 فروش خودرو در بازارهای جهانی رکورد شکست و بالغ بر 45میلیون فروش خودرو به ثبت رسید.

 این میزان فروش، افزایشی حدود 4درصد نسبت به سال 2015 را نشان می‌داد. براساس آمار منتشر شده تا پایان سال 2016 خودروهای فروش‌‌رفته در جهان بالغ بر 93میلیون دستگاه رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال‌های اخیر چین بیشترین میزان فروش خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است. بازار خودرو این کشور در سال 2016 با توجه به کاهش مالیات خرید وسایل نقلیه از 10درصد به 5 درصد بیش از مقدار پیش‌بینی شده فروش به‌ ثبت رساند؛ در همین سال پیش‌بینی شد این فروش که به‌ دلیل ارائه مشوق‌های مالیاتی رشد کرد در سال 2017 با رشدی 7.5درصدی روبه‌رو باشد. با وجود این پیش‌بینی‌ها با توجه با رونق گرفتن بازار خودروهای هیبریدی و الکتریکی و به دنبال شوک‌های اقتصادی در سال 2016 فروش جهانی خودرو با اندکی کاهش روبه‌رو شده و سال 2017 رقم فروشی کمتر از میزان پیش‌بینی‌ شده به ثبت رساند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین بازار فروش خودرو در جهان در اختیار چین، امریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. طبق آمار در سال 2017 مجموع فروش خودرو در این بازارها بیش از 51 میلیون دستگاه اعلام شد. همانطور که گفته شد در سال 2016 پیش‌بینی شده بود که در سال 2017 فروش خودرو چین رشد قابل‌ توجهی داشته باشد. هر چند که این فروش در سال 2017 کمتر از میزان پیش‌بینی شده بود اما ارقام رسمی نشان می‌دهد، فروش خودروهای سواری در بازار چین در سال 2017میلادی همچون سال‌های گذشته افزایش داشته و چین همچنان در میان سایر قدرت‌های بزرگ بازار خودرو پیشتاز بود. در این سال مجموع فروش خودروها در بازار چین حدود 22.1میلیون دستگاه اعلام شد. این آمار درحالی اعلام شد که چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان به سمت فروش خودروهای برقی پیش می‌رود و دولت چین در تلاش است تا با اعطای امتیازات بیشتر مردم را به خرید این خودروها تشویق کند.

در سال‌های گذشته پس از مدت‌ها گمانه‌زنی مبنی بر اینکه خودروسازان چینی توان رقابت و ورود به بازارهای امریکا را ندارند اما چین به راحتی توانسته در چند سال بازار را از امریکا گرفته و رقیب پرقدرتی برای این کشور شناخته شود.

طبق آمار منتشر شده در سال 2017 بازار خودرو امریکا فروش 14.2میلیون دستگاه به ثبت رساند. این درحالی است که طبق سایر گزارش‌های به دست آمده سال ۲۰۱۶ افزایش فروش کلی خودروها در امریکا را نشان می‌داد اما چندین شرکت در فروش کلی محصولات خود کاهش نسبی داشتند. گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۷ شرایط کاملا فرق کرد؛ فروش کلی در بازار امریکا کاهش داشت.

براساس این گزارش نیز گفته شده که تا پایان سال جاری میلادی، فروش خودرو در بازارهای چین حدود 23.3میلیون دستگاه باشد. این رقم درحالی اعلام شده که پیش‌بینی می‌شود، فروش خودرو در بازارهای امریکا افزایش اندکی داشته و به 14.3میلیون دستگاه برسد. در این صورت با توجه به پیش‌بینی فروش 15.3میلیون دستگاه خودرو در بازارهای اتحادیه اروپا چین همچنان می‌تواند در سال 2018 نیز پیشتاز فروش خودرو در جهان به ‌شمار ‌آید. آن طور که در گزارش‌ها گفته شده، وضعیت مبهم مذاکرات برگزیت، تصمیم‌های غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ و تاثیرگذاری آنها بر اقتصاد جهانی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که بازار خودرو را در کشورهای اروپایی و امریکایی راکد نگه داشته است.

براساس بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، تحلیل‌گران در بدترین وضعیت اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که فروش خودرو در چین در سال 2019 به 25میلیون خودرو برسد. این درحالی است که رشد قابل‌ توجهی برای امریکا در بازار خودرو ثبت نشده است. طبق آمار، پیش‌بینی می‌شود که در امریکا در سال 2019 حدود 14.5میلیون خودرو به فروش می‌رسد که این سهم در اتحادیه اروپا به 15.7دستگاه خودرو افزایش خواهد داشت.

پیش از این گفته شده بود که در سال‌های اخیر افزایش فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در جهان موجب کاهش فروش خود خواهد بود؛ با این‌ حال براساس نتایج پیش‌بینی‌های صورت گرفته، چین با سرعت قابل‌ توجهی روندی صعودی را در فروش خودرو در پیش گرفته است. طبق این آمار در سال 2020 فروش خودرو در بازار چین تا مرز 26.9میلیون دستگاه می‌رسد که این رقم در سال 2021 تا حدود 28.7میلیون دستگاه افزایش خواهد داشت.

این درحالی است که فروش خودرو در سال‌های پیش ‌رو در بازارهای امریکا و اتحادیه اروپا نوسان قابل‌ توجهی را مشاهده نخواهد کرد.