۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قابل توجه پالایشی‌ها / شاخص کل در آستانه ورود به کانال 297 هزار واحد

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۵۰
کد خبر: 379360
صعود قابل توجه پالایشی‌ها / شاخص کل در آستانه ورود به کانال 297 هزار واحد

معاملات بازار سهام در حالی به تعطیلات رفت که شاخص کل با رشدی ادامه دار و مهار نشدنی خود، امروز توانست تا ارتفاع 296 هزار واحد پیش‌روی کند و در آستانه ثبت یک رکورد جدید قرار گیرد.

اقتصادآنلاین - محمدمیلاد عبداللهی؛ شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دومین روز هفته و پیش از تعطیلات، توانست با برخلاف افت، نمادهای بزرگ بازار مانند «فولاد» و «رمپنا»،  به رشد محسوس خود ادامه دهد. در این بین پالایشی‌ها تاثیر بسیاری بر صعود شاخص کل داشتند. لازم به ذکر است نماگر بورسی امروز با رشد 2 هزارو 130 واحد در آستانه ورود به کانال 297 هزار واحدی قرارگرفت.

شایان ذکر است ارزش معاملات روزجاری هزارو 847 میلیارد تومان و حجم آن از حجم میلیارد فراتر رفت. ارزش معاملات خرد امروز نیز هزار 635 میلیارد تومان بود.

اضافه بر آن شاخص کل هم‌وزن نیز هزارو224 واحد معادل (1.51) درصد رشد را پشت سر گذاشت.

همچنین علاوه بر دادوستد محصولات گروه پالایشی در بورس انرژی که طی روزهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، روندصعودی محصولات این گروه در محدوده مطلوبی قرار دارد و سبب می‌شود تا انتظارات از سودآوری این شرکت‌ها در تابستان نیز همچنان بالا باشد. 

از طرفی خبر افزایش سرمایه «شپنا» از محل سود انباشته، محرک خاصی برای جلب توجه معامله‌گران بوده است.البته این مسئله که سایر نمادهای این گروه نیز چنین افزایش سرمایه‌ای را در دستور کار خود دارند یا خیر مستلزم اخبار دقیق‌تر است. گفتنی است نماد «شتران» قبل و بعد از افزایش سرمایه، بازدهی قابل‌توجهی را کسب کرده است و این موضوع می‌تواند در نمادهای هم‌گروه نیز به شکلی مشابه پیگیری شود.

در ادامه گروه خودرو و قطعات در جریان معاملات امروز عنوان برترین گروه‌های صنعت را ازآن خود کردند صف‌های خرید در این گروه پرشمار است و در این بین شاخص  صنعت رشد 3 درصدی را تجربه کرد. 

از سویی رضا رحمانی، وزیر صمت در رابطه با نامه دیوان محاسبات مبنی بر ضرورت تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان، گفت: تجدید ارزیابی یکی از رویه‌های جاری در تمامی واحدهای صنعتی است. اخیرا مجوزی صادر شده که تمام واحدهای صنعتی از فرصت تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده کنند.

پیش از این نمادهای خودرویی، به خصوص ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه در پی انتظار برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها رشدهای پرشتابی را تجربه کرده‌اند. طبق گزارش‌ها از مجمع این شرکت قرار بود در آغاز پاییز و ابتدا از محل سرمایه‌گذاری‌های ایران‌خودرو این افزایش سرمایه در دستور کار قرار بگیرد که با تغییر مدیرعامل این شرکت مسئله فوق تا حدودی با تردید معامله‌گران همراه شد. با این حال اظهارات اخیر وزیر صمت توانسته است تقاضا را بار دیگر به سمت این گروه جلب کند. تا آنجا که «خودرو» در پایان معاملات با صف خرید بیش از هشت میلیونی مواجه شد.

ترین‌های امروز معاملات بورس تهران

از میان نمادهای تاثیرگذار بر شاخص‌کل، همانگونه که اشاره شد، «شتران»، «شبندر»، «شبریز» و «پاکشو» در مجموع با 804 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را صعودی شدن نماگر بورسی داشتند. درمقابل اما نمادهای بزرگی چون «رمپنا»، «فولاد» و «اخابر» با افت 556 واحدی مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند.

همچنین نمادهای بانک تجارت، فولاد مبارکه و سایپا به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای امروز، بورس تهران شناخته شدند.

در میان صنعتی‌ها هم علاوه بر خودرو، گروه‌های شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب رتبه‌های برتر این دسته را ازآن خود کردند.

شایان ذکر است، بیشترین افزایش قیمت در میان نمادهای معاملاتی به «سبهان»، «بنیرو»، «باکشو» و «فرآور» تعلق یافت و آن‌ها توانستند در پایان سود بالاتری را برای مشتریان خود کسب کنند. در مقابل نمادهای «ختراک»، «شکلر» و «کسعدی» با بیشترین کاهش قیمت ضرر بالاتری را برای معامله‌گران به همراه داشتند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس در پایان معاملات روز جاری شرایط متفاوت‌تری را نسبت به شاخص کل بورس پشت سر گذاشت و با صعود کم‌جانی همراه شد. نماگر فرابورسی با رشد 8 واحدی به ارتفاع 3هزارو840 واحد رسید. همچنین نمادهای «هرمز»، «شراز»و «شاوان» توانستند در مجموع با رشد 14 واحدی ایفکس را ارتقاء داده و در مقابل «دماوند»، «ذوب» و «زاگرس» با افت 12 واحدی مانع از رشد بیشتر شاخص کل فرابورس شدند.

گفتنی است نمادهای ، ذوب آهن اصفهان و بانک دی پربیننده‌ترین نمادها در میان مشتریان بودند.