۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هفته پرتلاطم شاخص در بازارهای جهانی/ روند صعودی تولید درآمریکا پس از 3سال متوقف شد

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۳۱
کد خبر: 379355
هفته پرتلاطم شاخص در بازارهای جهانی/ روند صعودی تولید درآمریکا پس از 3سال متوقف شد

معاملات هفته قبل بازارهای جهانی درحالی پایان یافت که شاخص‌ها در آغاز کار اغلب قرمز بود. اما با گذشت زمان و تحت تاثیر اخبار سیاسی مثبت، روند دادستدها به شکل قابل توجهی مثبت شد.

اقتصادآنلاین - محمدمیلاد عبداللهی؛ بازارهای جهانی هفته گذشته را با افت شاخص‌ها آغاز کردند و قیمت کالاهای اساسی به صورت قابل توجهی عقب نشینی کردند. از طرفی داده‌های آماری که برای تولیدات صنعتی ایالات متحده منتشر شد، نگرانی‌ها را افزایش داد و اخبار سیاسی از اقصی نقاط دنیا نسبت یه این مهم بی تاثیر نبود. 

از میان اخبار منتشر شده که بدون شک مهم‌ترین آن‌ها به مسئله جنگ تجاری آمریکا و چین و واهمه معامله‌گران نسبت به آینده وضعیت بازارها باز می‌گردد، اصرار بوریس جانسون به خروج بدون توافق و تهدید به برگزاری انتخابات پارلمانی زودتر از موعد تعیین شده، باعث فشار قیمتی مضاعف بر ارزهای با اهمیتی چون پوند و یورو شد و از سویی شاخص دلار را با مقدار قابل توجهی دستخوش تغییر کرد. همین مسئله باعث شد تا فشار بر قیمت کامودیتی‌هایی که نرخ آن‌ها بر مبنای دلار مشخص می‌شوند دوچندان شده و در این قسمت ما شاهد نوسان باشیم.

 گفتنی است هفته گذشته با انتشار شاخص pmi در چهار حوزه مهم اقتصادی آغاز شد. این شاخص در حوزه کوچک و متوسط نشان دهنده بازگشت چین به مسیر رشد تولید بود، اما در مقابل این نماگر نسبت به تولیدات صنعتی آلمان و انگلستان ضعف قابل توجهی را به تصویر می‌کشید.

همچنین انتشار ism pmi (انجمن مدیریت تامین ایالات متحده) که داده‌های مربوط به تولیدات آمریکا را گزارش می‌دهد، نشان داد روند صعودی تولید در این کشور برای اولین بار طی 3 سال گذشته متوقف شده و تا حدودی حالت نزولی به خود گرفته است. در ادامه این شاخص‌ها تاثیر دوگانه‌ای بر بازار داشت. از یک طرف نگرانی‌ از کاهش رشد در بزرگترین اقتصاد دنیا و از سوی دیگر انتظار برای به‌کارگیری سیاست‌های تسهیلی توسط فدرال‌رزرو (کاهش نرخ بهره و تضعیف دلار) را رقم زد.

در ادامه معاملات هفتگی، آنچه بازار های جهانی را تا حدودی به سمت سبزپوشی سوق داد، اتفاقات سیاسی مثبت بود. ابتدا پارلمان بریتانیا نخست‌وزیر این کشور را نسبت به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا منع کرده و از دولت خواسته است تا در صورت عدم حصول توافق، برگزیت تا ابتدای سال 2020 به تعویق بیندازد.

شایان ذکر است این مساله فشار تا حدودی از پوند و یورو برداشت و توانست روند صعودی شاخص دلار را متوقف کند. همچنین در ایتالیا هم، عدم حرکت به سمت انتخابات زودتر از موعد و تشکیل ائتلاف‌های مشترک، منجر به تقویت یورو شد.

در کشور هنگ‌کنگ هم دولت، لایحه استرداد مجرمین به چین را از پارلمان پس گرفت و به این ترتیب می‌رسد تنش‌های تبعات اقتصادی این نقطه نیز تا حدودی فروکش کرد.

لازم به ذکر همانگونه که پیشتر اعلام شد، اکثر بازارهای جهانی تحت تاثیر جنگ ادامه دار دو قطب اقتصاد دنیا قرار گرفته‌اند، این در حالی است که واشنگتن و پکن  در تواقفی اعلام کردند رایزنی‌ها در این مورد را تا سپتامبر ادامه داده و در هفته‌ نخست اوکتبر نشستی مشترک برگزار برای کاهش تنش‌ها برگزار کنند.

مجموع این عوامل سبب شد تا بازارهای جهانی پس از شروع قرمز، در ادامه معاملات هفتگی سبزپوش شوند. تعدادی از کارشناسان هم معتقدند هفته پیش رو بازار شکل مثبتی به خود خواهد دید و امیدواری در میان معامله‌گران بالاست.