۰ نفر

مدیرعامل تایدواتر در نشست خبری عنوان کرد

دلایل رشد سودآوری حتاید/ حجم دارایی‌های تایدواتر خارج از تصور است

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۵
کد خبر: 360735
دلایل رشد سودآوری حتاید/ حجم دارایی‌های تایدواتر خارج از تصور است

مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه امروز در نشست خبری از دلایل رشد سودآوری شرکت و برنامه‌های آینده گفت. این نشست خبری که برای اولین بار پس از واگذاری شرکت به بخش خصوصی برگزار می‌شد با استقبال قابل توجه اصحاب رسانه مواجه شد.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین صبح امروز نشست خبری شرکت تایدواتر خاومیانه با حضور رسانه‌ها برگزار شد. این اولین نشست خبری است که پس از وگذار شدن«حتاید» به بخش خصوصی برگزار می‌شود. حسین زارعی مدیرعامل شرکت در این نشست به توضیح دلایل رشد سودآوری شرکت در سال مالی گذشته و همچنین تشریح برنامه‌‎های آتی شرکت پرداخت.

گفتنی است که شرکت تایدواتر در سال گذشته از بخش شبه دولتی به بخش خصوصی واگذار شد.

حل مشکل 10 ساله مالیاتی و بیمه‌ای

حسین زارعی گفت: شرکت تایدواتر در سال گذشته با مشکلات انباشته مالیاتی و بیمه‌ای که پرونده آن از سال 88 باز بود، مواجه بوده است. این مشکلات 50 تا 60 میلیارد تومان بار مالی داشت. در سال مالی گذشته این مشکلات شرکت به طور کلی برطرف شد.

مدیریت هزینه‌ها

وی ادامه داد: موضوعی که در سال گذشته کمک شایانی به افزایش سودآوری شرکت کرد، مدیریت هزینه‌های شرکت بود. در سال گذشته تمام قراردادهای پیمان‌کاری مورد بازنگری قرار گرفت و حجم آنها به نصف تقلیل یافت. نیمی از پروژه‌های برون‌سپاری شده شرکت به شرکت‌های تابعه بازگشت و پروژه‌ها درون‌سپاری شد. این موضوع باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های شرکت شد.

مدیرعامل تایدواتر در ادامه افزود: نکته دیگری که باعث کاهش هزینه‌های شرکت شد کنترل خریدهای خارجی بود. در حال حاضر 80 درصد از نیازهای شرکت از طریق مهندسی معکوس در مجموعه شرکت‌های اقماری برطرف می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های یخچالی

زارعی در ادامه گفت: در سال گذشته سرمایه‌گذاری قابل توجهی در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل یخچالی در بنادر کشور انجام شد. این موضوع سبب شد که ظرفیت مناسبی برای تایدواتر برای فعالیت در واردات و صادرات کالای فسادپذیر ایجاد شود. از آنجا که مجموعه سهامدار عمده در حوزه این کالاها فعال است، بخشی از کار خود را به تایدواتر محول کرده و در نتیجه فعالیت شرکت در این حوزه توسعه قابل توجهی یافته است.

ورود گسترده حتاید به حوزه IT؟

حسین زارعی با اشاره به اینکه تعداد دارایی‌های مغفول واقع شده در مجموعه تایدواتر کم نیست گفت: تایدواتر مالک شرکتی به نام رهیاب است که می‌تواند مانند معدن طلا برای شرکت درآمدزایی کند. این شرکت از سال‌ها پیش در زمینه نرم‌افزارهای بندری فعالیت داشته است. شرکت رهیاب مالک سرشماره پیامکی 1000 است که استفاده بهینه‌ای از آن نکرده است. این شرکت با استفاده از همین دارایی مهم خود می‌تواند وارد حوزه خدمات پیامکی و پرداخت الکترونیک شود. مجموعه تایدواتر برنامه دارد این شرکت را در سال 1399 بورسی کند.

حجم دارایی‌های تایدواتر باورپذیر نیست!

زارعی به سابقه نیم قرنی شرکت تایدواتر اشاره کرد و گفت: مجموعه تایدواتر در طول سال‌های فعالیت خود به حدی دارایی خریداری کرده که حجم آن باورپذیر نیست. در حال ساماندهی و تجمیع این دارایی‌ها هستیم و ممکن است سود غیرعملیاتی شرکت از واگذاری این دارایی‌ها بیش از پیش افزایش یابد.

برنامه افزایش 100درصدی سرمایه حتاید

همچنین مدیرعامل «حتاید» در این نشست به برنامه افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت قصد دارد به زودی سرمایه خود را 100 درصد، از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، افزایش دهد. مجمع این افزایش سرمایه همزمان با برگزاری مجمع عمومی عادی برگزار خواهد شد. احتمالا در مجمع آتی شرکت 50 میلیارد تومان به صورت نقدی بین سهامداران تقسیم خواهد شد و 100 میلیارد تومان به حساب افزایش سرمایه تخصیص خواهد یافت.

وی همچنین درباره امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها گفت: برنامه اولیه هیأت مدیره بر این بود که سرمایه شرکت را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش دهیم. اگر این سناریو محقق می‌شد، احتمالا سرمایه شرکت 7 تا 8 برابر می‌شد. اما در ابتدای سال اعلام شد که تنها شرکت‌های مشمول ماده 141 قانون تجارت می‌توانند بدون پرداخت مالیات از این روش برای افزایش سرمایه استفاده کنند. بنابراین ما این روش را کنار گذاشتیم. حالا که شنیده‌ها حکایت از معافیت مالیاتی تمام شرکت‌ها برای انجام این افزایش سرمایه دارد، احتمالا دوباره برای استفاده از این روش برنامه‌ریزی خواهیم کرد. اما باید در نظر داشت که افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی تجهیزات و ماشین‌آلات، هزینه‌های استهلاکی جدیدی به شرکت تحمیل خواهد کرد. بنابراین شرکت با درنظر گرفتن این موضوع راهکار بهینه افزایش سرمایه را از این محل پس از افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده، در برنامه قرار خواهد داد.

برنامه برای ایجاد درآمدهای ارزی

زارعی ادامه داد: شرکت قصد دارد به طور فعال به حوزه خدمات حمل دریایی ورود پیدا کند. در حال حاضر خدمات شرکت به خدمات بندری خلاصه می‌شود. اما شرکت 8 شناور آماده و یک شناور در حال ساخت دارد. پیش از این شناورهای متعلق به شرکت غیرفعال بودند و هیچ درآمدی نداشتند. در حال حاضر اما شرکت جدیدی به نام خلیج فارس خط کیش تأسیس شده و این شناورها را در این شرکت متمرکز کرده‌ایم.

وی افزود: انتظار داریم درآمد تایدواتر در سال 98 از این حوزه رشد مطلوبی را تجربه کند و 30درصد از درآمدهای شرکت از این محل تأمین شود. نکته مهم حمل و نقل دریایی و لزوم ورود تایدواتر به این حوزه، این است که این خدمات برای شرکت قراردادهای بلندمدت ایجاد می‌کند و درآمد این حوزه ارزی است. بنابراین با فعال شدن در این حوزه درآمدهای بلندمدت ارزی برای شرکت ایجاد می‌شود.

ادامه حضور تایدواتر در کسب و کار خارج‌سازی مغروقه‌ها (Salvage)

وی با اشاره به قرارداد خارج‌سازی ۷ فروند مغروقه در خورموسی بین سازمان بنادر و تایدواتر گفت: ‌این قرارداد از سال ۸۸ منعقد شد، اما ارقام آن پرداخت نمی‌شد، ولی به هر حال تلاش کردیم و این قرارداد به نتیجه رسید.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر در این حوزه خوب عمل کرده است و مطالبات خود را پرداخت کرده است،‌ ضمن آنکه روز گذشته هم قیمت خود را برای خارج‌سازی سه فروند شناور دیگر در مناقصه به سازمان بنادر داده‌ایم. پیش‌بینی ما این است که شناورسازی هر مغروقه ۳.۳ میلیون دلار برای شرکت درآمد ایجاد می‌کند.

وی گفت: تایدواتر در حوزه سالویج به صورت تخصصی عمل می‌کند و در این راستا کشور عراق هم درخواست همکاری دارد تا 48 شناور مغروقه آنها را در اروند خارج سازی کنیم.