۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت 0.43 درصدی شاخص بورس تهران پس از یک نوسان دو هزار واحدی/ آیفکس 16 واحد رشد کرد

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 360721
افت 0.43 درصدی شاخص بورس تهران پس از یک نوسان دو هزار واحدی/ آیفکس 16 واحد رشد کرد

شاخص بورس تهران امروز پس از یک نوسان تقریبا دو هزار واحدی سر انجام 0.43 درصد کاهش یافت و به سطح 237 هزار و 148 واحدی رسید.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بورس تهران با افت هزار و 12 واحدی شاخص این بازار به اتمام رسید. بازار سهام که در ابتدای داد و ستدهای امروز حرکتی رو به رشد را آغاز کرده بود، به واسطه رشد قیمت در نمادهایی «فولاد»، «شخارک» و «وپاسار» شاهد رشد تقریبا 1000 واحدی نماگر اصلی بورس تهران در ساعات ابتدایی روز جاری بود.

با این حال رشد یاد شده پایدار نماند و به دلیل پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در برخی نمادهای پتروپالایشی نظیر «فارس»، «تاپیکو» و «شپنا» که تاثیر زیادی هم بر شاخص کل بورس دارند، دماسنج اصلی بازار سهام 0.43 درصد کاهش یافت.

همین امر سبب شد تا فعالان بازار که همواره در تصمیم گیری‌های خود گوشه چشمی به شاخص کل بورس دارند، در ادامه معاملات بر میزان عرضه خود در بسیاری از از نمادهای بازار یبافزایند و شاخص کل هموزن را هم قرمزپوش کنند. در این روز افت تقاضا در نمادهای بسیاری همچون انبوه سازی‌ها، برخی سیمانی‌ها و سایر سهم‌های ریز و درشت بازار شاخص کل هموزن را 0.3 درصد برابر با (174.64 واحد) کاهش داد. با اینکه امروز، هیچ گروهی به طور یک دست با کاهش قیمت رو به رو نشد با این حال نبود تقاضا در گروه های «انبوه سازی، املاک و مستغلات»، «حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات»، «مواد و محصولات دارویی» و «شیمیایی» بیش از سایرین به چشم می‌آمد.

با نگاهی به کلیت و حجم معاملات در روز جاری می‌توان دریافت که به رغم کاهش قیمت در بسیاری از نمادها نگاه اغلب فعالان بازار به روند قیمت‌ها در شرایطی مناسب قرار دارد. بازار سهام که همچنان در فصل مجامع قرار دارد به لطف سودهای مناسبی که در سال مالی گذشته کسب کرده و افزایش قیمت ارز و نرخ محصولات که در سال جاری انتظار تاثیرگذاری بر صورت‌های مالی امسال را می‌کشد، روزهای پر رونقی را سپری می‌کنند. گواه این ادعا را می‌توان در ارزش معاملات و پولی که در هفته‌های اخیر حقیقی‌ها به بازار سهام وارد کرده‌اند جست و جو کرد.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه خودرو با مجموع ارزش معاملات 153 میلیارد و 870میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، بانک‌ها، فلزات اساسی و سرمایه گذاری‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

 در میان تمامی گروه‌های بورسی نیز عنوان پر بازده ترین گروه‌ها با کسب بازدهی 7.02، 4.63 و 4.09 درصد به ترتیب به گروه‌های زراعت، ساخت دستگاه‌های ارتباطی و انتشار، چاپ و تکثیر رسید.

نمادهای مورد معامله در گروه‌های محصولات کاغذی، مخابرات و محصولات چوبی نیز به ترتیب به میزان 4.67، 3.95 و 3.78 درصد از قیمت سهامشان کاسته شد.

 

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 956 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 713 میلیارد تومان ثبت شد که از این میان هزار و 96 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد معاملاتی بانک پاسارگاد و سایپا بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.  «سمگا» نیز دیگر نمادی بود که در این روز معاملات قابل توجهی داشت. این نماد امروز در حالی به قیمت730 تومان رسید که 67 میلیون سهم آن به ارزش 49 میلیارد تومان طی روز جاری داد و ستد شد.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با صعود 15.87 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «شراز» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «دماوند»، «ذوب» و «شپاس» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 255 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به 442 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 718 میلیارد تومان رسیده است.