۰ نفر

با اقبال مجدد حقیقی‌ها؛

موتور بورس روشن شد/ ادامه روند صعودی بازار با ارائه گزارش‌های ۹ماهه

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۵۷
کد خبر: 244685
موتور بورس روشن شد/ ادامه روند صعودی بازار با ارائه گزارش‌های ۹ماهه

در دومین روز هفته جاری شاهد معاملات پرحجم و مثبتی در اکثر نمادهای بازار سرمایه بودیم تاجاییکه شاخص با رشد ۶۰۱ واحدی وارد کانال ۹۷ هزار شد و این رشد نشان از بازگشت حقیقی ها و جذب نقدینگی جدید در بورس دارد.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ طی داد و ستدهای امروز معامله گران شاخص بازار بورس با 601واحد افزایش  به عدد 97هزار و 228 رسید. امروز یک میلیارد و 210میلیون برگه سهم به ارزش 288میلیارد تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته شاهد افزایش 50درصدی در ارزش و حجم معاملات  بودیم. همچنین در دادوستدهای  امروز، شاخص هم وزن هم با 11واحد افزایش به عدد 17هزار و 410 واحد رسید. اما شاخص کل فرابورس تقریبا" بدون تغییر نسبت به روز گذشته روی عدد یک هزار و 86 واحد به کار خود پایان داد.

در طرف سبزپوش های بازار، همچون روز گذشته گروه فرآورده های نفتی و فلزات اساسی  بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشتند.در این بین  فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان و معدنی و صنعتی چادرملو هریک با افزایش 146، 63 و 59 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص اعمال کردند.

اما در سوی منفی های بازار گروه های ساختمانی ، سیمانی و دارویی همچنان با بی مهری بازار روبرو هستند و در این گروه‌ها شاهد کم تحرکی و عرضه های سنگین هستیم. در این بین نمادهای "وغدیر" ، "فارس" و "خساپا" هرکدام با 30، 18 و 18واحد کاهش بیشتر اثر منفی را بر شاخص گذاشتند.

در طی معاملات امروز بازار سهام، نمادهای "کطبس" پس از تعدیل مثبت 62 درصدی  و افزایش تخمین سود هر سهم از 241 به 391 ریال، "قثابت" پس از رشد بیش از 20 درصدی قیمت و انجام شفاف سازی، "داسوه" پس از افزایش سرمایه 200 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی، "وپست" پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و عدم تقسیم سود نقدی، "ثامان" بازگشایی پس از مجمع عمومی سالیانه و تقسیم 10 تومان سود نقدی و "ارفع" پس از توقف موقت امروز (ارفع بابت افشای اطلاعات متوقف شده بود) بازگشایی شدند.

از سویی دیگر نمادهای "فملی" به علت تعدیل مثبت 51 درصدی و افزایش تخمین سود هر سهم از 254 به 385 ریال و  "ارفع" به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت و بازگشایی ساعت جلسه معاملاتی جاری در بین ساعت معاملاتی متوقف شدند.همچنین نمادهای "قشهد" برگزاری مجمع عمومی سالیانه، "قنیشا" برگزاری مجمع عمومی سالیانه، "غگل" برگزاری مجمع عمومی سالیانه ، "زمگسا" تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه 150 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی ، "ثالوند" برگزاری مجمع عمومی سالیانه و "وایرا" برگزاری مجمع عمومی سالیانه در پایان معاملات امروز متوقف شدند.

نکته مهم معاملات امروز تالار شیشه ای ورود حجم خوبی از نقدینگی و افزایش تقاضا در بخش حقیقی های بازار بود که می تواند موتور محرک بورس در روزهای سرد سال باشد. از طرفی دیگر تداوم روند صعودی قیمت جهانی کامودیتی ها پتانسیل خوبی برای شرکت های صادرات محور ایجاد نموده که می توان تاثیرات آن را درگزارشات 9 ماهه شرکت ها به وضوح دید. بطور مثال امروز با توقف نماد " فملی" به جهت تعدیل مثبت 51درصدی روبرو شدیم که نتیجه پرواز قیمت جهانی مس در روزهای جاری می باشد. همچنین باید منتظر تعدیل های بیشتر در گروه فولادی ها و پالایشی ها باشیم. از این رو می توان روزهای طلایی را برای اوخر سال جاری با انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت ها متصور بود.