۰ نفر

پس از دوهفته تلاطم و هیجان؛

شروع هفته با سبزپوشی یکدست تمام شاخص‌ها/ بازار آرام اما کم رونق

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۱۷
کد خبر: 244384
شروع هفته با سبزپوشی یکدست تمام شاخص‌ها/ بازار آرام اما کم رونق

پس از دو هفته پرتلاطم بازار بورس، شاهد تخلیه جو سنگین و هیجانی در ابتدای معاملات امروز بودیم که در انتها منجر به افزایش شاخص و بازگشت اعتماد حقیقی ها شد.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ طی داد و ستدهای امروز معامله گران شاخص بازار بورس با 441واحد افزایش  به عدد 96هزار و 627 رسید. امروز 701میلیون برگه سهم به ارزش 158میلیارد تومان معامله شد که نسبت به چهارشنبه گذشته افت 50درصدی در ارزش معاملات شاهد بودیم. همچنین در معاملات امروز شاخص هم وزن هم با 95واحد افزایش به عدد 17هزار و 399 واحد رسید. اما شاخص کل فرابورس با 10 واحد تغییرمثبت نسبت به روز گذشته روی عدد یک هزار و 87 واحد به کار خود پایان داد.

در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را گروه فلزات اساسی، خودرو و فرآورده های نفتی بر بازار داشتند.در این بین نماد شرکت ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ با 79 واحد ، فولاد مبارکه اصفهان با 60واحد و ایران خودرو با 34 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

اما در سوی منفی های بازار گروه ساختمانی و قند و شکر بیشترین جو منفی را بر بازار اعمال کردند. نماد شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 22 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 22 واحد و پتروشیمی مبین با 21 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص نهادند.

 در بازار امروز نمادهای "شتهران" پس از انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، "ثالوند" پس از رفع ابهام، "بنو" پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره، "اتکام" پس از افشای اطلاعات با اهمیت، "پارسان" پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و تقسیم 270 ریال سود نقدی، "وپست" پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و عدم تقسیم سود نقدی، "داسوه" پس از افزایش سرمایه 200 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی، "قاسم" پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص مزایده املاک در کرج و بندرعباس و "فزرین" پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره بازگشایی شدند.

اما در سوی دیگر بازار نمادهای "کطبس" با توجه به تعدیل مثبت 62 درصدی و افزایش سود هر سهم از 241 به 391 ریال ، "ثالوند" به دلیل مشارکت در طراحی شکریه همدان، "میهن" تعدیل منفی 49 درصدی و افزایش تخمین زیان از 18 به 26.7 میلیارد تومان، "ثتران" جهت برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف شدند.

به نظر می رسد بازار بعد از صحبت های شب گذشته ترامپ برای مدتی از بحران سیاسی عبور کرده و حالا فضا برای تداوم مسیر صعودی مهیا شده است و از سویی دیگر افزایش روز افزون قیمت نفت و فلزات اساسی می تواند نویدبخش روزهای بهتری برای بورس باشد .چراکه شرکت های بورسی عمدتا" از محل افزایش قیمت های جهانی می توانند به سودهای حداکثری دست یابند (افزایش تولید هم می تواند یکی از مولفه های افزایش بهره وری و سودهی باشد که اکنون و در زمان حال با توجه به رکود حاکم بر برخی صنایع نمی توان به سوددهی از این محل دل بست.)

اما نکته مهمی که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد کم حجمی و نبود تقاضای سنگین در طرف خریدار بازار بود و تا زمانیکه علامت مثبت محکمی از سوی سرمایه گذاران مبنی بر ورود پرفشار به بازار را نداشته باشیم نمی توان به رشد شارپی و پرشیب نمادهای شاخص ساز و پیشرو امیدوار بود.در نتیجه همچنان نگاه فعالان بازار به سوی تک سهم ها با حجم می باشد.

امروز شاهد افزایش تقاضای خوبی در گروه خودرو بودیم اما باید دید خبری که در انتهای بازار مبنی حذف ارز مبادله شرکت های قطعه سازی تا حد می تواند تاثیر منفی بر سودآوری این گروه داشته باشد.

از سویی دیگر گروه فلزات اساسی نیز با توجه به رشد قیمت های جهانی در روزی که گذشت با اقبال خوب حقیقی ها مواجه شد.همچنین خبرهای خوشی از عملکرد مثبت شرکت ها در آخرین ماه پاییز و انتظار گزارش 9 ماهه از سوی این ناشران، بازار دادوستدهای این گروه را داغ نگه داشته است.