۰ نفر

های‌وب در کشاکش بین تفاهم تا قرارداد/ رمزگشایی از یک معامله پر ابهام

۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۵۱
کد خبر: 237357
های‌وب در کشاکش بین تفاهم تا قرارداد/ رمزگشایی از یک معامله پر ابهام

در نشست خبری مسئولان های‌وب و اصحاب رسانه به بررسی مسایل پیرامون حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر پرداخته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در روزهای گذشته و با بازگشایی مجدد نمادهای وب در معاملات بازار بورس شاهد افزایش قیمت ٢٠ درصدی قیمت این سهم تا پایان روز جاری بودیم، در این حین با انتشار خبر عرضه بلوک ١٧ درصدی این مجموعه با قیمت ١٠٠٠٠ ریال در تاریخ ٦ دی ماه سال جاری سهم متوجه صف خرید ٣٠ میلیونی شد. در پی این رویداد سازمان بورس از مسولان های‌وب درخواست برپایی نشست مطبوعاتی جهت شفاف سازی این افزایش قیمت را نمود که این جلسه در ساعت ٥ عصر دیروز در دفتر شرکت برگزار شد.

یکی از مهمترین سوالات مطرح شده در این نشست دلیل قیمت گذاری بلوک ١٧ درصدی با قیمت ١٠٠٠٠ ریال بود؟

مدیر عامل های وب در پاسخ این سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در پی تفاهم نامه خرید شرکت پارس آنلاین، برای قیمت پیشنهادی از مجموع EPS دو شرکت وضریب P/E  های‌وب به این عدد رسیده اند.

البته این نکته قابل توجه است که بعد از عرضه بلوکی در این قیمت P/E  شرکت به رقم 28 خواهد رسید که در بین هم شرکتهای هم گروه رقم بسیار بالایی می باشد.

همچنین ایشان در خصوص پاسخ به این سوال که چرا قبل از توافق نهایی و عقد قرارداد درباره خرید سهام شرکت پارس آنلاین، موضوع را رسانه ای کردید، گفتند:

"دلیل اصلی این شفاف سازی جلوگیری از ایجاد رانت خبری و سوء استفاده برخی از اخبار این توافق بوده است." اما به هرحال این خبر پیش از اینکه نهایی شود تاثیر خود را بر قیمت سهام‌ های‌وب اعمال کرده است. حال باید دید این تفاهم نامه به قرارداد قطعی تبدیل می شود یا خیر چراکه به گفته مدیرعامل شرکت های وب "سازمان بورس تا کنون شرایط و الزامات متعددی را برای نهایی شدن این قرارداد پیش پای های وب قرارداده است و خیلی‌ها می خواهند این خرید به سرانجام نرسد اما اهتمام مسولان های‌وب بر نهایی کردن این ادغام است."

همچنین مدیرعامل در خصوص نحوه پرداخت مبلغ خرید پارس آنلاین این طور توضیح دادند که" مقداری از این مبلغ از طریق استقراض بانکی صورت می پذیرد و باقیمانده آن از محل درآمدهای شرکت حاصل می شود" اما چون نرخ بهره این استقراض هنوز مشخص نیست در نتیجه هزینه‌ای از این سمت در صورت های مالی شرکت دیده نشده است.

موضوعات دیگری نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت از قبیل:

 آیا شرکت تصمیم به افزایش سرمایه دارد و اگر دارد از چه محلی که پاسخ مدیرعامل مثبت بود اما ایشان مدل افزایش سرمایه را از محل صرف سهام و با صلب حق تقدم معرفی کردند که در این صورت هزینه ای برای سهامداران نخواهد داشت.

موضوع دیگر در خصوص وضعیت مشترکین فعلی شرکت پارس آنلاین بود که این طور پاسخ داده شد "تغییری در قراردادهای این مشترکین بوجود نخواهد آمد و فقط صفحه تمدید قرارداد تغییر یافته است."

در مورد موضوعات فنی هم مدیرعامل به چند نکته اشاره کرد:

-    خرید شرکت پارس آنلاین باعث ایجاد هم افزایی و کاهش هزینه ها در مقیاس کلان خواهد داشت چرا که پارس آنلاین از سطح زیرساخت خوبی برخوردار است که این موضوع به روند سودسازی شرکت کمک می کند.

-    شرکت در تلاش برای افزایش سرویس دهی در بخش B2B است.چراکه بخش B2C اشباع شده است.

-    درآمد اعلامی در صورت های مالی شامل کل فعالیت های شرکت است و مختص فروش ADSL نیست.چرا که با کاهش تعرفه ADSL این نرخ ها جذابیت خاصی نخواهند داشت و فقط افزایش مصرف از سوی مشترکین جبران این کاهش نرخ را می کند.