۰ نفر

دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی به صلاح نیست

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۲۳:۰۵
کد خبر: 253807
دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی به صلاح نیست

استاد دانشگاه گفت: در شرایط کنونی که نرخ بیکاری بالا است و میزان سرمایه گذاری در پایین ترین حد خودش در چندین سال گذشته قرار دارد، دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی فشار اقتصادی به مردم را تشدید می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حیدر مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه مالیات به عنوان یکی از اصلی ترین منابع درآمدی دولت ها همیشه مورد توجه است، گفت: مالیات اساسا جهت گیری اقتصادی دولت ها را شکل می دهد و در ایران نیز همیشه تلاش بر این است از اقتصاد متکی به نفت فاصله بگیرد و بر مالیات بیافزاید.

وی در ادامه به مالیات به سود سپرده های بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: این یکی از مواردی است که باید با تامل نظر و دقت کافی درباره آن صحبت کرد و آسیب شناسی جدی که دولت از منابع مختلف اخذ می کند، داشت یعنی باید ببینیم مالیات های بخش های دیگر، چقدر توانسته است اثر توسعه ای بر اقتصاد کشور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم اقتصاد کشور از یک نظم خاصی تبعیت نمی کند و در وضعیت متعادلی به سر نمی برد. اقتصاد ایران چون بیمار است، باید مراقبت های ویژه ای برای آن صورت بگیرد و نباید به صورت جزیره ای برای اقتصاد تصمیم گیری شود.

این استاد دانشگاه دریافت مالیات از سود بانکی در مقطع کنونی را اقدام صحیحی ندانست و عنوان کرد: در مقطع کنونی، بودجه سال آینده یک بودجه نامتعادل و بحث برانگیز است. این بودجه فشارهای زیادی را در حوزه اقتصاد به مردم می آورد زیرا در بخش های مختلف آن، اجازه افزایش هزینه ها وجود دارد و اگر مجلس همان پیشنهاد دولت را تصویب کند، در شرایط کنونی که نرخ بیکاری بالا است و میزان سرمایه گذاری در پایین ترین حد خودش در چندین سال گذشته قرار دارد، باعث فشار اقتصادی به مردم می شود و در چنین شرایطی دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی نیز این موضوع را تشدید می کند.

وی درباره منشا سپرده های بانکی گفت: این سپرده ها از درآمد و حقوق کارگر تا وارد کننده عمده شکل می گیرد که در قوانین نیز تکلیف مالیاتی برای هر کدام از این قشرها روشن شده است و بر همان اساس نیز، مالیات از آنها گرفته می شود. در حقیقت این افراد بعد از کسر مالیات از درآمدهایشان، پول را داخل بانک می گذارند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: بعد از اینکه، افراد جامعه پول را در بانک گذاشتند، این بانک است که از وجوهی که جمع آوری کرده است، باید در چرخه سرمایه گذاری اش، استفاده کند و طرح های اقتصادی را اجرا و اشتغال ایجاد کند و به این شکل بر افزایش تولید ناخالص داخلی اثر گذار باشد.

وی همچنین درباره طرح اخذ مالیات از سود سپرده ها خاطرنشان کرد: این طرح هنوز توسط دولت یا مجلس شفاف نشده و درباره آن صحبت نشده است یعنی مشخص نیست از چه گروه هایی قرار است این مالیات اخذ شود.