۰ نفر

تخفیف ۹۰درصدی برای خریدار؛ سود ۳برابری برای فروشنده!

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰
کد خبر: 265770
تخفیف ۹۰درصدی برای خریدار؛ سود ۳برابری برای فروشنده!

این تیتر یک شوخی، فراخوان قرعه‌کشی یا تبلیغات غیر واقعی اینترنتی و کانال‌های تلگرامی هم نیست؛ بلکه حراجی‌های اینترنتی یک گوشی ۷.۲ میلیون تومانی را حتی با تخفیفاتی تا ۹۰ درصد هم ارائه می‌کنند و گرچه ممکن است فکر کنید کاربران چه سود هنگفتی در این معامله می‌برند، باید گفت کسانی که سود واقعی را می‌برند صاحبان سایت هستند که سه برابر قیمت کالای خود سود می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حتما تاکنون با برخی تبلیغات تخفیف‌های غیرقابل باور برای کالاهای لوکس و گران در فضای مجازی مواجه شده‌اید و با ورود به لینک‌های موجود در تبلیغات به نوعی توخالی بودن آنها توی ذوق شما زده است. ولی اکنون دسته جدیدی از تبلیغات روی کار آمده است که باز هم وعده به تخفیفات باورنکردنی برای برخی کالاهای لوکس مانند آخرین مدل تلفن‌های اپل، پلی استیشن ۴ یا گوشی‌های پرطرفدار و گران برندهایی مانند سونی و سامسونگ در فضای مجازی داده می‌شود که البته این بار این مژده را به شما می‌دهیم که واقعا شما می‌توانید با ۹۰ درصد تخفیف صاحب این کالاها شوید.

31

این بازاری که وعده‌هایی درست و اغواکننده می‌دهد، حراجی‌های اینترنتی هستند که به تازگی گعده‌هایی را در فضای مجازی برای خود دست و پا کرده‌اند. حراجی‌هایی که به شکل دوره‌ای رقابت‌هایی را با مکانیزم پیشنهادهای قیمتی و رقابتی میان کاربران خود برای خرید کالاها مطرح می‌کنند تا در نهایت یک نفر برنده این رقابت نفس‌گیر برای تصاحب یک تلفن همراه، لب تاپ، کنسول بازی یا مواردی از این دست با تخفیفی که حتی تا ۹۰ درصد می‌رسد، شود.

تنوع محصولات در این حراجی‌ها بالاست و شانس تصاحب کالاهایی با قیمتی بسیار پایین‌تر از سطح بازار بسیار اغواکننده است؛ تا جایی که حتی اگر در یک حراجی برنده نشوید، حداقل راه و چاه را یاد گرفته‌اید و حتما در حراجی دیگر شرکت خواهید کرد.

نکته قابل  توجه در این حراجی‌ها این است که هزینه پایه برای حضور شما در هر یک از این رقابت‌های مالی اینترنتی پایین بوده و این صرفه وجود دارد که برای به دست آوردن یک گوشی آیفون که قیمت حقیقی آن در بازار بیش از هفت میلیون تومان است، ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان هزینه اولیه انجام دهد.

آیا می‌دانید که سود حقیقی صاحبان این کسب و کارها از هر یک از حراجی‌هایی را رقم می‌زنند، چقدر است؟

بیایید برای رسیدن به سود واقعی فروش یک کالا در مکانیزم حراجی‌های اینترنتی یک بار فرآیند شرکت در حراجی را با هم مرور کنیم. فرض کنید شما برای شرکت در حراجی یک کنسول بازی که قیمت حقیقی آن در بازار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، وارد یک سایت حراجی اینترنتی شده‌اید.

برای شرکت در این حراجی ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید و برای اینکه بتوانید در حراجی‌ها شرکت کنید، باید به مقداری که دست سرمایه‌گذاری را در هر حراجی دارید از فروشگاه اینترنتی اعتبار و سهم مشارکت در حراجی‌ها را خریداری کنید که مقدار خرید شما عملا مساوی با تعداد حق پیشنهاد شما در یک رقابت مالی خواهد بود.

اما مکانیزم شرکت در حراجی‌ها به این شکل است که پس از ورود در سایت و خرید اعتبار در ساعت مقرر وارد تالارهای حراجی می‌شوید و پس از اینکه هر کاربر یک پیشنهاد قیمتی بالاتر ارائه می‌کند، ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا پیشنهاد بالاتر خود را ارائه کنید و در صورتی که دیگر کسی پس از شما پیشنهاد جدیدی ارائه نکند و ۱۰ ثانیه به پایان برسد، تبریک می‌گوییم شما برنده حراجی و صاحب یک کالا با قیمتی پایین شده‌اید.

در ورود به یک تالار حراجی قبل از هر چیز باید به فاکتورهای موثر در این رقابت دقت کنید. این فاکتورها شامل ۱- قیمت پایه؛ که همان قیمت شروع حراجی بوده و توسط سایت مربوطه مشخص می‌شود. ۲- ضریب افزایش قیمت؛ که همان مبلغی است که با هر پیشنهاد به قیمت محصول اضافه می‌شود. ۳- هزینه هر پیشنهاد؛ هزینه‌ای خواهد بود که شما برای هر پیشنهاد باید به سایت پرداخت کنید.

برای شرکت در حراجی یک کالا شما به تعدادی که هر سایت مشخص می‌کند، حق ارائه پیشنهاد دارید و هر پیشنهاد هم برای شما هزینه‌ای دارد و باید بلیت یا اعتباری که از سایت خریداری می‌کنید را خرج آن کنید که عملا بخش بزرگی از درآمد سایت حراجی نیز از محل فروش همین بلیت‌ها به دست می‌آید.

باید گفت در اصل فعالیت این سایت‌ها ابهاماتی وجود دارد، چراکه دقیقا مشخص نیست که در قانون تجارت الکترونیک در کدام دسته از موارد تعریف شده قرار می‌گیرند، یعنی سایت‌های فروشگاهی، سایت‌های خدماتی یا ... هیچ کدام به این معنا حراجی را در خود ندارند. به عبارتی باید گفت اینکه یک سایت بتواند برای فروش یک کالا هم از محل فروش کالا و هم از محل فروش اعتبارهایی که برای شرکت در رقابت خرید ارائه می‌کند، درآمد داشته باشد موضوعی نیست که در قالب تجارت الکترونیک به آن اشاره شده باشد و شرایط عادلانه، قانونی و قابل استناد را در آن ذکر کرده باشد.

اما برای اینکه متوجه شوید چگونه این سایت ها به شکل غیر متعارف از حراج یک کالا سود می‌برند، به سراغ یکی از سایت‌هایی می‌رویم که عملا بالاترین درصد تخفیف را در سایت‌های دیگر ارائه می‌کند و شاید چندان شیوه منصفانه‌ای در حراجی خود نسبت به دیگر سایت‌ها نداشته باشند.

در حراجی که برای یک دستگاه پلی استیشن چهار در روز شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ برگزار شد، این کالا که در بازار آزاد قیمتی معادل دو میلیون و ۵۴۹ هزار تومان دارد، با قیمتی معادل ۲۵۵ هزار و ۱۸۰ هزار تومان به نفر برنده رسید که یعنی نفر برنده برای خرید این دستگاه ۹۰ درصد تخفیف گرفت.

ولی بگذارید سود سایت را در این حراجی با هم محاسبه کنیم. قیمت پایه این دستگاه ۲۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و قیمت نهایی حراجی ۲۵۵ هزار و ۱۸۰ تومان. یعنی در طول این حراجی این کالا فقط ۲۵ هزار و ۶۸۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است چرا که ضریب افزایش قیمت هر پیشنهاد معادل فقط پنج تومان بوده است.

با تقسیم میزان رشد قیمت کالا در حراجی در ضریب افزایش قیمت هر پیشنهاد تعداد کل پیشنهادهای ارائه شده برای این حراجی به دست می‌آید که این رقم در این مورد خاص معادل ۵۱۳۶ پیشنهاد بوده است که در هر ۱۰ ثانیه ارائه شده است.

این را در نظر بگیرید که بر اساس تعیین این سایت حراجی اینترنتی برای هر پیشنهاد در حراجی این کالا شما نیاز به استفاده از ۱۵ اعتبار خریداری شده از این سایت دارید که در صورت ضرب عدد ۱۵ در تعداد کل پیشنهادهای ارائه شده می‌توانید به تعداد کل اعتبارهای مصرف شده توسط کاربران برای شرکت در این حراجی پی ببرید که رقم آن در این مورد ۷۷ هزار و ۴۰ عدد بوده است.

برای محاسبه ادامه سود این سایت باید به سراغ فروشگاه اعتبارات این سایت حراجی برویم. در فروشگاه این سایت مشاهده می‌کنید که بسته‌های بلیت شرکت در حراجی‌ها در ابعاد مختلف به فروش می‌رسد که شامل بسته‌های ۲۵ هزار تومانی، ۵۰ هزار تومانی، ۱۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی می‌شوند که با میانگین گیری از این بسته‌ها بسته ۵۰ هزار تومانی را که شامل ۵۰۰ بلیت به اضافه ۳۰ بلیت اضافی شرکت در حراجی‌ها می‌شوند را به عنوان معیار لحاظ می‌کنیم و با محاسبه بسته ۵۰ هزار تومانی با عدد کل بلیت‌های مصرف شده در حراجی پلی استیشن چهار (۷۷۰۴۰) به رقم درآمد کل سایت فقط از محل فروش بلیت‌های اعتباری شرکت در حراجی می‌رسیم که معادل هفت میلیون و ۲۶۷ هزار و ۹۲۴ تومان است که علاوه بر این رقم خرید خود کالا نیز که توسط برنده پرداخت می‌شود، به این رقم اضافه شده و این رقم تا هفت میلیون و ۵۲۳ هزار و ۱۰۴ تومان افزایش می‌ یابد که این یعنی سایت حراجی مذکور در حراج یک دستگاه پلی استیشن چهار با قیمت دو میلیون و ۵۴۹ هزار تومان، چهار میلیون و ۹۷۴ هزار و ۱۰۴ تومان سود کرده است.

این کسب و کار برای صاحبان آن بسیار جذاب و سودآور بوده در حالی که کاربران نیز با مشاهده شانسی که می‌توانند برای تصاحب کالای ارزان قیمت داشته باشند، جذب و اغوا می‌شوند و در مجموع می‌توان گفت که در این کسب و کار مدل جدیدی از فروش کالا و تجهیزات به فضای مجازی، فارسی وارد شده است که باید تازه وارد پیچ و خم‌های قانونی، متعادل‌سازی و رسیدن به یک ساز و کار منصفانه شود.