۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

قیمت پایه بنزین عرضه شده در بورس جذاب نیست/ بازگشت تضمینی پول

۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۳۷
کد خبر: 373115
قیمت پایه بنزین عرضه شده در بورس جذاب نیست/ بازگشت تضمینی پول

یک کارشناس اقتصادی گفت: نرخ پایه ای که برای عرضه بنزین در بورس در نظر گرفته شده چندان جذاب نیست در حالیکه حاشیه سود حاصل از صادرات بنزین باید جذاب شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سیدمحمدصادق الحسینی با اشاره به اینکه عرضه بنزین در بورس به عنوان فضایی شفاف که امکان رقابت بین خریداران را فراهم می کند، مزایای مختلفی  دارد، گفت: بازگشت درآمد وزارت نفت در این روش فروش بنزین تضمین شده است و این روش را می توان کم فسادترین روش فروش غیر انحصاری دانست. از سویی دیگر به دلیلی شرایط فروش رقابتی، به نفع مشتریا ن خواهد بود.

وی با بیان اینکه نرخ پایه ای که برای عرضه بنزین در بورس در نظر گرفته شده چندان جذاب نیست، ادامه داد: چندین بار عرضه بنزین در بورس انجام شد و نهایت تنها ۵ هزار تن آن بعد از چندین مرتبه عرضه، فروش رفت. نباید قیمت پایه را طوری در نظر گرفت که تعداد خریداران کاهش یابد و  به فضای رقابتی در بورس لطمه وارد شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی حاشیه سود حاصل از صادرات بنزین توسط بخش خصوصی که از بورس انرژی خرید می کنند باید جذاب باشد چرا که هزینه حمل جاده ای، بیمه، نقل و انتقالات و هزینه ای که باید به کارگزاری ها پرداخت کنند بخش قابل توجهی از حاشیه سود این اقدام را به خود اختصاص می دهد.

صادق الحسینی فضای بورسی را مشابه مزایده دانست و افزود: اگر قیمت مناسبی برای عرضه در نظر گرفته شود با توجه به حضور رقبا در این فضای معاملاتی بی شک قیمت به سمت حقیقی شدن پیش می رود. از سویی دیگر معاملات در بورس علیرغم امنیت بالایی که وجود دارد، می تواند در معرض هک قرار گیرد که با توجه به شرایط کنونی تحریم ها می تواند برای کشور ایجاد چالش کند.

چقدر عرضه شد؟ چقدر فروختیم؟

نخستین محموله ۱۰ هزار تنی بنزین صادراتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز چهارشنبه ۹ مرداد ماه روانه رینگ بین‌الملل بورس انرژی شد. قیمت پایه هر تن از این محصول ۵۸۱ دلار بود و حداقل نوسان مجاز برای رقابت در این عرضه بین ۵۸۰ هزار و ۴۱۹ دلار تا حداکثر ۵۸۱ هزار و ۵۸۱ دلار تعیین شد.  این محصول بنزین اکتان ۹۱ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بود که به مقصد بازار های بین المللی عرضه شد.

حداقل حجم خرید برای کشف قیمت و همچنین حجم خرید به ترتیب یکصد تن و محل تحویل آن از انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مقصد افغانستان بود. همچنین تسویه این معامله نیز به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود نداشت. نرخ تسعیر ارز براساس میانگین نرخ های خرید و فروش نقدی دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دو روز کاری قبل از عرضه جهت واریز پیش پرداخت و میانگین نرخ های خرید و فروش روزانه اسکناس دلار سامانه مذکور یک روز کاری قبل از عرضه جهت محاسبه کارمزدها و ارزش معامله قرار گرفته بود.

حاصل این عرضه این بود که برای اولین بار در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران، ۵۰۰۰ تن بنزین صادراتی ایران با اکتان ۹۵ جهت ارسال به مقصد سه کشور معامله شد.