۰ نفر

کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

ایرادات اساسی به سیاست بنزینی دولت/ ناملایمات اقتصادی بر سر قشر ضعیف آوار می‌شود

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸
کد خبر: 348381
ایرادات اساسی به سیاست بنزینی دولت/ ناملایمات اقتصادی بر سر قشر ضعیف آوار می‌شود

سیاست های کنونی دولت در تخصص یارانه سنگین به بنزین به گونه ای است که از منظر اقتصادی، بیشترین فشار بر دهک های اول درآمدی وارد می شود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ با انتشار اخباری در زمینه تغییر در نحوه قیمت گذاری و توزیع سوخت به ویژه بنزین در کشور، کارشناسان اقتصادی نسبت به تبعات سیاست احتمالی دولت هشدار دادند.

در این رابطه سینا ضیایی پژوهشگر اقتصادی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: پیش از نقد سیاست پیشنهادی در خصوص سهمیه بندی بنزین از سوی دولت، باید وضعیت فعلی کشور در حوزه انرژی و به ویژه بنزین را تشریح کنیم. در وضعیت کنونی دولت به دلایل مختلف که احتمالا مهم ترین آن حمایت از مردم و به تبع آن کسب رضایت آن ها است، سعی در تثبیت قیمت بنزین داشته است. این در حالی است که هزینه تمام شده تولید بنزین برای دولت بسیار بالاتر از نرخ فروش آن در کشور است.

این پژوهشگر در ادامه به تشریح ایراد سیاست فعلی دولت پرداخت و گفت: مهم ترین ایراد این سیاست را باید از منظر برقراری عدالت بیان کرد. به گفته وی، در حال حاضر به ناعادلانه ترین شکل ممکن، یارانه انرژی در حال تخصیص به افراد جامعه است. ضیایی به گزارش هفته گذشته سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش، دهک دهم درآمدی جامعه که پُردرآمدترین افراد را تشکیل می دهند، 17 برابر فقیرترین قشر جامعه از یارانه بنزین بهره مند می شوند. از این رو به نظر می رسد سیاست حمایت از مردم با ثابت نگه داشتن قیمت بنزین، بیشتر در جهت حمایت از اقشار پُردرآمد است.

ضیایی در کنار این حمایت غیر بهینه دولت از اقشار کم برخودار و ضعیف جامعه، به معضلات دیگر این سیاست اشاره کرد و گفت: نرخ افسار گریخته قاچاق فرآورده های نفتی یکی دیگر از دستاوردهای سیاست های فعلی دولت در خصوص نحوه قیمتگذاری و توزیع سوخت است. از سوی دیگر مصرف بیش از حد بنزین در کشور که هرساله رکورد قبلی خود را می شکند نیز حاصل استراتژی کنونی دولت در حوزه انرژی است. اما از منظر اقتصاد کلان، مهمترین معضل سیاست فعلی دولت در مورد بنزین، فشار مضاعفی است که از ناحیه پرداخت یارانه سنگین بنزین به دولت می آید. در نهایت اینکه دولت با ادامه روند پرداخت یارانه سنگین به انرژی، با کسری بودجه و افزایش تورم مواجه خواهد شد. در این بین بیشترین فشار ناشی از تورم نیز بر اقشار کم درآمد وارد خواهد آمد.

در نتیجه با اعمال سیاست قیمتی کنونی در زمینه بنزین، از دو کانون اقشار کم درآمد جامه تحت فشار قرار می گیرند. نخست اینکه دهک ثروتمند جامعه بیشترین بهره مندی را از یارانه انرژی می برند و ثانیا با پرداخت یارانه سنگین انرژی از سوی دولت و متعاقبا کسری بودجه شدید، تورم بالا گریبان اقشار کم درآمد را می گیرد.