۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

رشد 8درصدی اقتصاد در توافق نامه پاریس لحاظ شده است/ لزوم ایجاد انضباط در مصرف انرژی

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۴
کد خبر: 347219
رشد 8درصدی اقتصاد در توافق نامه پاریس لحاظ شده است/ لزوم ایجاد انضباط در مصرف انرژی

سناریوی انتشار گازهای گلخانه‌ای در توافق نامه پاریس، 6درصد رشد اقتصادی فیزیکی و 2درصد بهره وری و در مجموع 8درصد رشد اقتصادی را لحاظ کرده است.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ هنوز علت دقیق سیلاب های اخیر ایران و همچنین تاثیر عوامل انسانی و یا اقلیمی در شدت بارش های رخ داده از نظر علمی  به درستی مشخص نشده است، اما به گفته وزیر نیرو، تغییرات اقلیمی یکی از مسائل اجتناب ناپذیر در کشور است که باید آنرا پذیرفت و با آن کنار آمد. تغییرات اقلیمی مساله ای نیست که بتوان با آن کنار آمد، بلکه باید ارائه راهکار و تلاشی جمعی در جهت تخفیف اثرات ان تلاش کرد. یکی از راهکارهایی که دنیا برای کاستن از خسارات تغییرات اقلیمی درنظر گرفته است، توافق نامه اقلیمی پاریس  است که از آن به عنوان الگوی کاهش مصرف گازهای گلخانه ای یاد می شود و در ایران به رغم تصویب ابتدایی، مخالفان و موافقان بسیاری دارد.

توافق نامه پاریس در روند رشد اقتصادی کشور اثرگذار است

محسن ناصری، مدیر طرح ملی تغییرات آب‌وهوای سازمان محیط‌زیست ، درباره این توافق به اقتصادآنلاین می گوید: به دلیل شرایط حاکم در کشور، ممکن است ملاحظاتی در میزان انتشار درنظر گرفته شده اعمال شود، اما توافق پاریس فی نفسه اقدام مثبتی برای کشور است.

او درباره سهم مشارکت ملی ایران در توافقنامه اقلیمی پاریس و اثراتی که با توجه به وابستگی ایران به سوخت های فسیلی بر اقتصاد بگذارد می گوید: براساس مطالعات انجام شده، با میزان 4 درصد و تا رقم بیش از 10 درصد نیز می توان مکانیزم های قانونی را به گونه ای اصلاح کرد که کاهش انتشار در کشور صرفه اقتصادی داشته باشد. از طرفی با واگذاری فرایند کاهش انتشار به بخش خصوصی،  نه تنها در روند رشد اقتصادی کشور اثرگذار است، بلکه اشتغال زایی نیز به همراه خواهد داشت.

ناصری درباره امکان کاهش رشد اقتصادی کشور با توجه به وابستگی به سوخت های فسیلی می گوید: وقتی سناریوی انتشار گازهای گلخانه ای در توافق پاریس برای کشور تعیین شد، 6درصد رشد اقتصادی فیزیکی و 2درصد بهره وری و در مجموع 8درصد رشد اقتصادی کشور در آن لحاظ شده است. پایه ای که برای میزان انتشار کشور در نظر گرفته شده است، 8درصد رشد اقتصادی را به عنوان برنامه ملی مدنظر قرار داده است.

توافق پاریس باعث انضباط در میزان مصرف می شود

از سوی دیگر برخی مخالفان معتقدند توافق پاریس باید برای کشورهای توسعه یافته که بالاترین سهم انتشار گازهای گلخانه ای را دارند اعمال شود، در حالی که ایران به عنوان یک کشور درحال توسعه نیز در ردیف بالای انتشار گازهای گلخانه و جزو 10کشور اول دنیا است. یارانه زیادی برای  انرژی پرداخت می شود و که این امر مصرف انرژی را در کشور بالا می برد. ناصری دراین باره می گوید: کشور گران اداره می شود، در واقع میزان هزینه ای که در کشور می شود و رشدی که در پی آن اتفاق می افتد بالاست، در نتیجه اعمال این توافق باعث ایجاد انضباط در میزان مصرف می شود.

ایرادات شورای نگهبان محتوایی نیست

او درباره ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به این توافق وارد شده است می گوید: ایرادات شورای نگهبان موارد شکلی است و به محتوای کلی ایرادی لحاظ نشده است.

عدم تعهد به مفاد تفاهم تبعاتی در پی ندارد

مدیر طرح ملی تغییرات آب‌وهوای درباره مفادی از این توافق که عموم جامعه در جریان آن قرار نگرفته اند می گوید:  این تفاهمنامه به شکل یک تعهد است، اما به گونه ای نیست که اگر کشوری به مفاد این تعهد نرسند، تبعاتی در پی ندارد که این مساله به تصریح در تفاهم نامه عنوان شده است. از طرفی در تفاهم نامه تصریح شده است که نباید مانعی در توسعه کشورها ایجاد شود. شیوه ارزیابی نیز به گونه ای است که اگر کشوری فعالیتی در راستای کاهش انتشار ندارد و میزانی که در توافق متعهد شده را اجرا نمی کند و یا اصلا برخلاف توافق حرکت می کند، در سطح تذکر و اعلام نام کشور متخاطی در نشست ها با او برخورد خواهد شد. از طرفی اگر کشوری در راستای توافق فعالیت داشته باشد اما نتواند کاهش تولید را محقق کند، براساس شیوه نگارش همین تلاش نیز سقف بسیار مهمی در تعهد است و امتیاز مثبتی محسوب می شود که از جمله جنبه های حقوقی مثبت توافق نامه اقلیمی پاریس است.

تفاهم نامه پاریس از نوع تعهد نرم است  

او در ادامه می گوید: تفاهم نامه های بین المللی در دو غالب سخت و نرم تدوین می شوند، در تعهد سخت در صورت عدم تعهد کشورها به قوانین ملزم به ارائه ضمانت نامه های مصوب در غالب تفاهم هستند، اما در تفاهم نامه نرم این ضمانت وجود ندارد. تفاهم نامه پاریس از نوع تعهد نرم است  و بحث ارائه ضمانت وجود ندارد.

عدم حضور ایران در سطح بین المللی به نفع کشور نیست

ناصری در انتها درباره عدم حضور کشور در این توافق نامه می گوید: عدم حضور ما در این توافق باعث می شود وقتی در نشست ها درباره ما صحبت می شود، مدافعی از سوی کشور وجود نداشته باشد و با توجه به رتبه بالای ایران در انتشار گازهای گلخانه ای به نفع ما در سطح بین المللی نخواهد بود.