۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تصویب نوپک بار دیگر از سوی آمریکا قوت گرفت/ اما و اگرهای اتحاد اوپک پلاس

۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 335071
تصویب نوپک بار دیگر از سوی آمریکا قوت گرفت/ اما و اگرهای اتحاد اوپک پلاس

قانون گذاران آمریکایی لایحه نوپک را هفته گذشته در کمیته قضایی مجلس نمایندگان به تصویب رساندند. نوپک به آمریکایی ها این اجازه را خواهد داد که از اعضای اوپک ادعای غرامت داشته باشند. از سوی دیگر اعضای اوپک در حال رایزنی و اقداماتی بر علیه نفوذ آمریکا بر اوپک با تشکیل گروهی ده نفره به سرپرستی روس ها هستند. هرچند که شرکت های بزرگ نفتی روسیه مخالف این اتحاد هستند.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ طرح نوپک باردیگر، نگرانی های اوپک و متحدانش را شدت بخشید. اعضای اوپک که به دنبال تشکیل اتحادیه ای متشکل از اعضای اوپک و غیر اوپک به رهبری روسیه بودند تا کنترل بازار نفت را به دست گیرند، در روز  سه شنبه با خبر تصویب طرح نوپک در کمیته قضایی مجلس آمریکا مواجه شدند.

نوپک به آمریکایی ها این اجازه را خواهد داد که به واسطه وزارت دادگستری این کشور، اعضای اوپک را به دلیل انحصارطلبی و در دست گرفتن بازار نفت تحت پیگرد قانونی قرار دهد و ادعای غرامت داشته باشد.

 این طرح از سال 2000 در ایالات متحده مطرح است، اما پس از دوبار تصویب در کنگره آمریکا توسط روسای جمهور پیشین جورج بوش و بارک اوباما وتو شده است، اما این بار اوضاع متفاوت از گذشته است و احتمال تصویب نهایی این طرح باتوجه به سیاست های ضد اوپک ترامپ بسیار بالاست. ترامپ که از بالارفتن قیمت نفت ناراضی است و دائما اوپک را به دلیل تحمیل هزینه های اضافی بر مردم آمریکا نکوهش می کند، طبق نظر تحلیلگران به احتمال بسیار قوی، این قانون را به تایید نهایی خواهد رساند.

قانون گذاران آمریکا که این بار اطمینان بیشتری به حمایت طرح از سوی رئیس جمهور این کشور دارند، لایحه نوپک را در می سال میلادی گذشته مجددا مطرح کردند و در نهایت این طرح اولین مراحل قانونی خود راسپری و روز سه شنبه در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید.

به گزارش سی ان بی سی، این قانون که هدف آن جلوگیری از هماهنگی تولید و تاثیر تصمیمات اوپک بر قیمت نفت است، بار دیگر در کاپیتال هیل پیش می رود. در روز جمعه حداقل یکی از مقامات بلندپایه دولت ترامپ حمایت خود را از این قانون ابراز کرد که یک سیگنال بسیار قوی از موافقت این دولت، دربرابر مخالفت های دودهه اخیر دولت های قبلی ایالات متحده است.

یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ نیز در روز جمعه به رویترز گفت:" ایالات متحده به بازار عادلانه و رقابتی برای تجارت جهانی انرژی به شدت متعهد است. ما از بازارهای تحریف شده، از جمله کارتل ها حمایت نمی کنیم."

از سوی دیگر نوپک از جانب برخی از مقامات دولت ترامپ با مخالفت مواجه خواهد شد، زیرا این تصمیم روابط نزدیک ترامپ و عربستان سعودی را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده های نفت اوپک با تهدید روبه رو خواهد کرد.

ترامپ پس از آنکه مقامات سعودی به درخواست او برای افزایش قیمت پاسخ مثبت دادند، در توییتر از عربستان تشکر کرد، اما هنوز نسبت به کاهش شگفت انگیز نفت سعودی ها در ماه دسامبر واکنشی در توییتر نشان نداده است.

اما وال استریت ژورنال در روزهای گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می داد برخی اعضای اوپک در حال رایزنی و اقداماتی بر علیه نفوذ آمریکا به اوپک هستند. اوپک در تلاش است تا گروهی ده عضوی به سرپرستی روس ها برای کنترل بازار نفت تشکیل دهد.

 هرچند روسیه تاکنون به تعهدات خود در کاهش تولید نفت توافقی با اعضای اوپک با جدیت پایبند نبوده است و با توجه به مخالفت بعضی از شرکت های نفتی این کشور، احتمال این اتحاد اعضای اوپک و غیر اوپک را با ابهام روبرو کرده است.

رویترز نوشته است که مدیر عامل شرکت روس نفت مخالفت خود برای حضور روس ها در توافق اوپک را ابراز و این حضور را یک تهدید استراتژیک تلقی کرده است.

از سوی دیگر تحلیلگران نفت معتقدند تصویب قانون نوپک باعث بی ثباتی بازار نفت خواهد شد. قیمت نفت که در اولین هفته ماه فوریه با کاهش قیمت روبرو بود، در آخرین معاملات روز شنبه با یک افزایش محدود قیمت مواجه شد. تاثیر تصویب لایحه نوپک در مجلس قانون گذاران و اقدامات اعضای اوپک دربرابر این تصمیم در روزهای آینده بیشتر روشن خواهد شد. علاوه بر این تاثیر کاهش رشد اقتصادی جهان، جنگ تجاری ایالات متحده و چین و تحریم های جدید آمریکا بر منابع نفت ونزوئلا در تغییر قیمتها همچنان به قوت خود باقی است.