۰ نفر

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‎های نفتی؛

عراق جایگزینی برای گاز ایران ندارد/ مسیر ناهموار بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۷
کد خبر: 320937
عراق جایگزینی برای گاز ایران ندارد/ مسیر ناهموار بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور

در روزهای اخیر اخباری در خصوص مشکلات بوجود آمده در شبکه مالی بین ایران و عراق سبب تاخیر در بازگشت ارز حاصل از صادرات برق و گاز به کشور شده است. در این زمینه حمید حسینی دبیر انجمن صادرکنندگان فرآروده های نفتی به طرح دلایل این تاخیر پرداخت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پس از اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران از سوی آمریکا، در جدیدترین مورد، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد :عراق می‌تواند برای مدت ۴۵ روز خرید گاز از عراق را ادامه دهد اما نباید پول گاز را به دلار بپردازد. از سویی دیگر مقامات عراقی گفته اند، بغداد به دنبال تمدید معافیت خود از تحریم های آمریکا علیه ایران است زیرا برای یافتن منابع جایگزین به زمان بیشتری نیاز دارد.

در این بین حمید حسینی دبیراتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در خصوص مشکلات بازگشت ارز از سوی عراق و همچنین چگونگی روند صادرات گاز و برق به عراق به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در مقطعی به دلیل بدهی عراق در خصوص برق خریداری شده از ایران، از سوی کشورمان صادرات برق به عراق کنسل شد. از سویی دیگر عربستان سعودی در تلاش برای قبضه بازار برق عراق، پیشنهاد تامین برق این کشور ار از طریق مولدهای خورشیدی داد که البته عملیاتی نشد. 

حسینی افزود: وقتی عراق از عربستان هم نتیجه ای نگرفت برای تامین برق به سراغ زیمنس و جنرال الکتریک رفت. در نهایت پس از یک دوره مناقصه، مقرر شد شرکت زیمنس کمبود 12 هزار مگابایتی عراق را تامین کند. اما این شرکت نیز پس از انجام برآورد اعلام کرده است تا پایان سال 2022 ایجاد شبکه زیرساخت و اجرای پروژه تامین کمبود برق عراق به طول می انجامد. در نتیجه در حال حاضر این امکان برای عراق فراهم نیست که جانشینی برای واردات برق و گاز از ایران پیدا کند. وی همچنین به سخنان چند روز اخیر رئیس شرکت دولتی گاز جنوب عراق اشاره کرد که گفته بود: «تولید فعلی عراق برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه ها کافی نیست و بنابراین ما همچنان به واردات گاز از ایران نیاز داریم.مابرای بهره برداری از پروژه های جدید گازی و شروع تولید حداقل به ۲۴ ماه زمان نیاز داریم.» 

وی افزود: البته عراقی ها در حال مطالعه بر روی پروژه های تامین گاز در داخل و تا حدی از همسایگان دیگر هستند. اما به نظر می رسد کماکان تا سه سال آینده خطری صادرات برق و گاز از ایران به عراق را تهدید نمی کند. 

مسیر ناهموار بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور

اما به گفته حسینی مشکل صادرات ایران به عراق در حوزه مسائل مالی و بازگشت پول است چراکه قراردادهای برق با عراق بر مبنای دلار و صادرات گاز بر مبنای یورو است. وی افزود: پس از اعمال تحریم های آمریکا عراق فقط دینار به ایران می پردازد و باتوجه به فاصله نرخ دینار رسمی و بازار آزاد این نقل و انتقال برای ایران هزینه بر خواهد بود. چراکه در تبدیل دینار به انواع ارزهای دیگر کارمزد یک درصدی را باید در نظر بگیریم. در تبدیل دینار به دلار، 15 دینار کارمزد تبدیل دو ارز است که زیان برای شرکت صادرکننده محسوب می شود.

اما از آنجا که شرکت های ایرانی اصرار بر این دارند که ارز خود را به صورت دلار و یا یورو تحویل بگیرند، شاهد سخت شدن مراودات مالی با عراق هستیم. در حال حاضر در تلاش هستیم تا با پیدا کردن راه حلی ورود ارز را سهل تر کرده و با حداقل هزینه صورت گیرد. این در حالی است که طرف عراقی اصرار دارد تا پایان سال میلادی با دینار حساب صادرات ایران را صفر کند. حسینی همچنین این مطلب را نیز بیان کرد که احتمالا بازگشت ارز به داخل کشور از راه های معمول امکان‌پذیر نبوده و باید به راه های غیرمعمول متوسل شویم چراکه چندان نیز به صرفه نیست تا پول حاصل از صادرات که باید هرچه سریعتر به حساب شرکت گاز و برق بازگردد در حساب طرف عراقی مانده و هزینه زمان برای این پول پرداخت شود.