۰ نفر

اگر ترامپ از برجام خارج شود، قیمت نفت به کجا می‌رسد؟

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۱۷
کد خبر: 269508
اگر ترامپ از برجام خارج شود، قیمت نفت به کجا می‌رسد؟

احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان افزایش قیمت نفت دامن زده است.

به گزارش نشریه «فوربس» آمریکا گزارشی را درباره تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران منتشر کرده است که در ادامه بخش هایی از آن می آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس این گزارش، به احتمال زیاد ترامپ روز دوازدهم ماه مه از توافق هسته ای خارج خواهد شد و این اقدام تاثیری جدی بر بازارهای جهانی نفت خواهد گذاشت که از هم اکنون با افزایش بهای نفت روبرو هستند.

بهای هر بشکه نفت برنت به حدود هفتاد و پنج دلار رسیده است که علت آن پیش بینی کاهش عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای است. 

بیشترین نگرانی از قطع عرضه حدود 500 هزار بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی است که هم اکنون نیز به علت تدابیری که اوپک برای سامان دادن به بازار اتخاذ کرده است با کمبود عرضه در مقایسه با تقاضا روبروست. تقاضا برای نفت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از هر زمان دیگری در خلال هشت سال گذشته، افزایش نشان می دهد. 

کاهش عرضه نفت ایران به بازار جهانی هر اندازه هم که اندک باشد باز هم با توجه به مشکلاتی که در ونزوئلا به بار آمده است تاثیری جدی بر قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد داشت. صادرات نفت ایران درپی توافق هسته ای به دوبرابر افزایش یافت و روزانه به دو میلیون و دویست هزار بشکه رسیده است. کشورهای اروپایی روزانه بین 500 تا 600 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کنند. 

در صورت خروج آمریکا از توافق و برقراری تحریم های ثانویه از سوی آمریکا برای شرکت هایی که با ایران دادوستد می کنند ممکن است چین و هند که عمده ترین خریداران نفت ایران هستند با دریافت تخفیف های چشمگیر جای خریداران نفت ایران در بازار اروپا را بگیرند چون این دو کشور توجه چندانی به تحریم های آمریکا نشان نمی دهند. 

اینکه قیمت های نفت تا چه میزان افزایش خواهد یافت دقیقا مشخص نیست اما تا بشکه ای 300 دلار نیز برآورد می شود. عربستان سعودی که قصد دارد سهام شرکت نفت خود (آرامکو) را به بخش خصوصی واگذار کند ممکن است به سهمیه های تولید تعیین شده از سوی اوپک وفادار باقی بماند و تولید خود را افزایش ندهد تا قیمت ها افزایش پیدا کند. 

سعودی ها می گویند قیمت نفت باید تا بشکه ای صد دلار افزیش پیدا کند. باید توجه داشت که افزایش بیش از اندازه قیمت نفت عاقلانه نخواهد بود چون توجه را به سوی انرژی های تجدید پذیر و خودروهای برقی سوق خواهد داد. یکی از راه حل های ممکن برای مقابله با افزایش قیمت نفت این است که آمریکا به متحدان خود اجازه دهد همچنان از ایران نفت خریداری کنند.

تولید کنندگان نفت شل در آمریکا نیز علاقه چندانی برای افزایش تولید ندارند بلکه می خواهند بجای تولید بیشتر، نفت تولیدی خود را به بهای بالاتری به فروش برسانند.