۰ نفر

پیشنهاد جدید ۶.۲ میلیارد دلاری هند برای توسعه میدان فرزاد ب

۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۵۱
کد خبر: 252608
پیشنهاد جدید ۶.۲ میلیارد دلاری هند برای توسعه میدان فرزاد ب

در حالی که مذاکرات ایران و هند بر سر قیمت گذاری گاز به بن بست خورده است، شرکت او ان جی سی ویدش پیشنهاد کرده که ۶.۲ میلیارد دلار در توسعه میدان گازی فرزاد ب در خلیج فارس سرمایه گذاری کند و بازاریابی گاز این میدان را به تهران واگذار کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، در حالی که مذاکرات ایران و هند بر سر قیمت گذاری گاز به بن بست خورده است، شرکت او ان جی سی ویدش پیشنهاد کرده که 6.2 میلیارد دلار در توسعه میدان گازی فرزاد ب در خلیج فارس سرمایه گذاری کند و بازاریابی برای گاز این میدان را به خود تهران واگذار کند.

شرکت او وی ال سال گذشته اعلام کرد که بهترین پیشنهاد خود مبنی بر سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری در توسعه میدان گازی فرزاد ب و ایجاد زیرساخت های لازم جهت صادرات گاز این میدان را به تهران ارائه کرده، اما ایران به دلیل اختلاف نظر بر سر قیمت گذاری گاز، از اعطای امتیاز توسعه این میدان به شرکت هندی خودداری کرده است.

اکنون در حالی که مذاکرات در آستانه شکست قرار گرفته، به گفته منابع آگاه، شرکت او وی ال پیشنهاد کرده که تنها در بخش بالادستی یعنی تولید گاز از این میدان مشارکت نماید و بازاریابی گاز تولیدی را به خود ایران واگذار نماید. هند امیدوار است. در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به هند، پیشرفتی در این مذاکرات حاصل شود.

بر اساس اعلام شرکت او وی ای، بخش بالادستی هزینه ای 6.2 میلیارد دلاری خواهد داشت و 5 میلیارد دلار دیگر هم برای ساخت تاسیسات صادرات ال ان جی لازم است. منابع مطلع گفتند، در حالی که ایران معتقد است که سرمایه گذاری بالادستی نباید بیشتر از 5.5 میلیارد دلار باشد، این کشور می خواهد هند کل گاز تولید شده از این میدان را با قیمتی معادل قیمت ال ان جی فروشی قطر به هند، خریداری نماید.

قطر بر اساس فرمول بازنگری شده ای که در دسامبر 2015 مورد توافق قرار گرفته، سالانه 7.5 میلیون تن ال ان جی به قیمت 7 دلار در هر یک میلیون واحد حرارتی، به شرکت پترونت ال ان جی هند می فروشد. این در حالی است که هندی ها به دنبال خرید گاز ایران به قیمت 2.3 دلار در هر یک میلیون واحد حرارتی هستند. به گفته منابع آگاه، او وی ال حاصل است در صورت افزایش قیمت های جهانی این رقم را تا 4.3 دلار افزایش دهد.

آنها گفتند، ایران از زمان لغو تحریم ها، موضع خود را در مذاکرات مربوط به این میدان سختگیرانه تر کرده است. منابع مذکور همچنین گفتند، شرکت او وی ال خواهان مذاکره بر سر هزینه توسعه بخش بالادستی این میدان است اما اگر ایران معتقد است که می تواند گاز این میدان را در جایی دیگر به قیمتی بهتر بفروشد، باید وظیفه بازاریابی گاز تولید شده و همچنین ساخت پایانه ال ان جی را خود بر عهده بگیرد. ایران و هند ابتدا قرار بود قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب را تا نوامبر 2016 نهایی کنند، اما بعدا توافق کردند که این ضرب العجل را تا فوریه 2017 تمدید کنند.

ضرب العجل اتمام مذاکرات بعدا تا سپتامبر 2017 تمدید شد، اما با توجه به بن بست مذاکرات قیمت گذاری گاز، در حال حاضر هیچ ضرب العجل جدیدی پیشنهاد نشده است.

میدان گازی فرزاد ب واقع در بلوک فارسی، دارای 21.7 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی است که 12.5 تریلیون فوت مکعب آن قابل استحصال است.