۰ نفر

از آشوب دلار تا انفجار قیمت خودرو

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۵۴
کد خبر: 279967
از آشوب دلار تا انفجار قیمت خودرو

حباب سکه، طلا و ارز هنوز از بین نرفته بود که ناگهان حبابی بزرگتر دور بازار خودرو را فرا گرفت، همان‌طور که زمزمه‌ها درباره افزایش چند برابری قیمت خودرو بیشتر می‌شد صف متقاضیان برای خرید آن هم طولانی‌تر از گذشته می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ظاهرا این که در کشور ما کالایی گران شود و واکنش مردم نسبت به این گرانی به جای اعتراض هجوم به سمت آن کالا باشد تبدیل به سنتی اجتناب‌ناپذیر شده است، سنتی که شاید این روزها با ایجاد کمپین‌هایی که توسط برخی ورزشکاران و هنرمندان ایجاد شده شاید با تزلزل مواجه شود.

نارضایتی از سیاست‌های اقتصادی دولت از نیمه‌های فروردین امسال با داغ شدن تب دلار در بازار شدت گرفت و موجی از انتقادات را به سوی کابینه اقتصادی حسن روحانی و دور شدن او از وعده‌های انتخاباتی‌اش سوق داد.

هرچه به زمان اعلام نظر ترامپ درباره برجام نزدیک‎تر می‌شدیم این التهابات میان مردم بیشتر می‌شد تا وقتی که تصمیم شبانه دولت توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درباره تک نرخی شدن ارز به جهت بازگرداندن آرامش به بازار ارز اعلام شد.

تصمیمی که شاید توانست نظارت‌ها بر بازار ارز را بیشتر کند اما تاکنون موفق نشده آرامشی که مردم در انتظار آن بودند را به بازار برگرداند، آرامشی که بعد از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام پایه‌های آن لرزید و علی‌رغم اظهار نظرهای مسوولین نسبت به اینکه خروج آمریکا از برجام بر زندگی آنان تاثیری نخواهد گذاشت اما بازهم آرامش را به سمت مردم روانه نکرد.

زمانی که آشفتگی در بازار دلار و قیمت‌های ضد و نقیض آن برای مردم دیگر تعجبی در پی نداشت ناگهان قیمت طلا و سکه گوی سبقت را از دلار ربود و نوسانات قیمت‌ها در این سطح بیشتر از آن که برای مردم تعجب‌آور باشد شاید برای آنان خنده‌دار به نظر می‌رسید، اما این خنده‌های تلخ عمر زیادی نداشت و شوک بزرگ قیمت‌ها در بازار خودرو نگرانی‌ و ناآرامی‌ها‌ را این بار جدی‌تر از روزهای قبل به خانه‌های مردم روانه کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند صنعت خودرو بسیار بزرگ بوده و اشتغال زیادی را به خود اختصاص داده است، همچنین یک کالا سرمایه‌ای بشمار می‌آید پس باید از انحصار دولت خارج شود.

با افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در روزهای اخیر این سوال بیش از پیش مطرح می‌شود که مقصر اصلی این گرانی‌ها کیست و مردم باید یقه چه کسانی را بگیرند و انگشت اتهام را به سمت چه کسانی نشانه بگیرند؟

عرضه کم خودرو و نوسانات قیمت از یک سو و از سوی دیگر تقاضای هر چه بیشتر مردم برای خرید آن، بازار را روزبه‌روز دچار آشفتگی بیشتری کرده است، همچنین علاوه بر این‌ها قیمت دلار در بازار آزاد نیز در چند روز گذشته همچنان مسیر صعودی خود را طی می‌کند و بعضی از واسطه‌ها و واحدهای تولیدی معاملات خود را با قیمت دلار تطبیق داده‌اند.

اگر خودروهای ما داخلی است پس دلیل گرانی آن چیست؟

گروهی معتقدند که افزایش قیمت خودرو علاوه بر نوسانات ارزی، به این علت است که ما در صنعت خودروسازی  بسیاری از قطعات را وارد می‌کنیم، به همین دلیل قیمت‌ها رو به افزایش است، از این رو حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد با اینکه واردات ماشین و قطعات آن را نمی‌توان با نوسانات دلار مقایسه کرد، خاطرنشان کرد: ما مدعی هستیم که ماشین‌های ما داخلی هستند و ما علاوه بر آن ادعا می‌کنیم سازنده‌ایم، پس اگر این ادعا را داریم علت گران شدن آن در چیست.

او عنوان می‌کند: آیا انگیزه این گرانی سوءاستفاده از وضعیت بازار نیست؟ فکر نمی‌کنیم که خودروساز ما از این وضعیت استفاده می‌کند تا هر چه بیشتر ماشین‌های خود را گران کند؟ من دلایلی جز این موارد نمی‌بینم و دستگاه‌های نظارتی نیز هیچ پایشی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد می‌گوید: نوسانات اخیری که در قیمت دلار شاهد بودیم یقینا بر افزایش قیمت خودروهای خارجی تاثیرگذار خواهد بود، زیرا در بحث افزایش قیمت دلار، در خریدهایی که به صورت ارزی انجام می‌گیرد قطعا تاثیرات خود را بر جای خواهد گذاشت.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر تمام سرمایه به خودرو بازگشته و دلیل آن این بوده که ثبت سفارش نداریم و از سوی دیگر ورود ماشین نیز بسته است، علاوه بر آن تمامی محاسبات انجام شده بر ماشین بر حسب دلار صورت می‌گیرد.

او خاطرنشان می‌کند: سیاست‌ها و مدیریت‌های کلان می‌توانند مانع این آشفتگی بازار شوند و باید گفت که در حال حاضر تمام ضربه این آشفتگی به مصرف‌کننده و صنف ما که واسطه این کار است وارد می‌شود.

 حیدری تصریح کرد: در چند روز گذشته نیز شاهد آن بودیم که شورای رقابت نیز تصمیم گرفته که چند درصدی قیمت خودروهای داخلی را افزایش دهد. آیا این امر جایز است که ماشین‌ها را در بازار عرضه نکنند که قیمت‌ها بالا رود تا بتوانند به قیمت بالاتری خودرو را بفروشند؟

آشفتگی در بازار مردم را به سمت خرید سوق می‌دهد

وی تاکید کرد: در افزایش قیمت خودرو مردم بی‌تقصیرند و اینکه یک کالا زمانی که گران می‌شود مردم به سمت آن می‌روند امری طبیعی‌ است، زیرا این سیاست اقتصاد و بازی اقتصادی است، زمانی یک کالا در بازار کم شود قطعا مردم به سمت آن سوق پیدا می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد با بیان اینکه آشفتگی که در بازار به وجود می‌آورند مردم را به سمت خرید سوق می‌دهند، بیان کرد: قطع به یقین در این امر مردم مقصر نخواهند بود، مقصر اصلی تولیدکننده‌ای بوده که کالا خود را انبوه کرده و عرضه نمی‌کند و سبب می‌شود که آن کالا به شدت گران شود.

حیدری اضافه کرد: ما معتقدیم چرا خودروسازان ماشین‌های تولیدی خود را به صورت سبدی به نمایندگی‌ها یا عده‌ای خاص می‌دهند تا این افراد قیمت بازار را تعیین کنند؟ در حال حاضر به خودرو به دید سرمایه نگاه می‌شود تا مصرف.

او می‌گوید: مردم مصرف‌کننده‌اند، این سیاست‌گذاران‌ هستند که این خودرو و کالا را سرمایه‌ای کردند، زمانی که یک کالا از دید سرمایه‌ای خارج شود مردم نیز چشم امیدی به آن نخواهند داشت، اما زمانی که خلاف آن رخ دهد این آشفتگی‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد اظهار کرد: در حال حاضر در بازار معاملات نیز رکود وجود دارد، در این شرایط نیز شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، بالا رفتن قیمت، ثمره عدم عرضه است.

افزایش قیمت‌های خودرو بهت‌آور است

همچنین در ادامه یک کارشناس خودرو گفت: افزایش قیمت دلار و تاثیر آن در بازار خودرو دلیل منطقی ندارد، امروز شاهد آن هستیم که یک خودرو نسبت به چند روز گذشته حدود 40 میلیون افزایش قیمت داشته و این امر واقعا بهت‌آور است.

او عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو یقینا نرخ ارز خواهد بود اما نه به این شدت که در حال حاضر در بازار شاهد آن هستیم.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه علاوه بر این موارد لغو برجام نیز در بازار امروز خودرو بی تقصیر نبوده است، خاطرنشان کرد: از اواخر سال 94 قرار بر این بوده که داخلی سازی‌ها را تا سقف 40 درصد برای خودروهای خارجی ایجاد کنیم که فکر می‌کنم شرکت‌های تولیدی ما در راستای این برنامه عملکرد خوبی داشتند.

مردم ما دوست دارند یک کالا را با قیمت گران خریداری کنند

این کارشناس خودرو تصریح کرد: بهترین راهکار در حال حاضر برای کنترل قیمت خودرو این است که شرایطی را ایجاد کنیم که بازار ما از این حالت حباب خود خارج شود.

او بیان کرد: همچنین یک مشکل اساسی که مردم ما دارند این است که تا زمانی که یک کالا ارزان است کسی به سراغ آن نمی‌رود اما خلاف آن زمانی که قیمت یک کالا به سرعت بالا می‌رود مردم متقاضی خرید آن می‌شوند.

هجوم مردم به سمت نمایندگی‌های خودرو روند افزایشی قیمت‌ها را بیشتر می‌کند

این کارشناس خودرو تصریح کرد: ما مردمانی داریم که دوست دارند یک کالا را با قیمت گران خریداری کنند که این امر خود به آشفتگی بازار دامن می‌زند.

او بیان کرد: مردم باید کمی صبر کنند ببینند شرایط به چه نوعی تغییری می‌کند، مردم اگر به همین روال به سوی نمایندگی‌ها هجوم بیاورند واسطه‌گری و افزایش قیمت نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در حال حاضر اکثر خریداران ما در حوزه خودرو دلال هستند و باید این زنجیره را به درستی سامان دهیم.

او خاطرنشان کرد: دولت روحانی با یک‌سری شعار در انتخابات موفق به کسب رای مردم شد که در حال حاضر تعدادی از این شعرها تحقق پیدا نکرده و این امر سبب نارضایتی شدن مردم شده است.

بسیاری از قطعه‌سازان در دولت احمدی‌نژاد بیکار شدند

 وی بیان کرد: اما نمی‌توان باز هم همه چیز را به دولت نسبت بدهیم، اگر به دولت نهم و دهم یک نگاهی بیندازیم، اصل مشکل خودرو از دولت آقای احمدی‌نژاد آغاز شد زیرا در این دوره بسیاری از قطعه‌سازان ما از کار بیکار شدند.

این کارشناس خودرو اضافه کرد: در دولت‌ احمدی‌نژاد ما شاهد آن بودیم که حتی شمع ماشین با سفارش و برچسب ساپکو از چین وارد می‌شد، زمانی که در جامعه یک مشکلی به وجود می‌آید مانند یک زنجیره عوامل مختلفی دارد که در نهایت به یک نارضایتی تبدیل می‌شود.

او اظهار کرد: دکتر روحانی در دوره اول ریاست جهموری خود عملکرد خوبی را ارائه کردند و امید داریم در این دوره نیز بتوانند اقدامات خوبی برای برگرداندن آرامش به بازار انجام دهند.

تقاضا همچنان  برای خرید خودرو ادامه دارد 

این کارشناس خودرو با بیان اینکه در این بازه زمانی نیز شاهد افزایش قیمت نفت نیز هستیم، عنوان کرد: تمام سخنان ترامپ در خصوص ایران فقط آثار روانی را بر جای خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من مردم همچنان نسبت به خرید خودرو عجول عمل می‌کنند و برای ثبات بازار صبر نخواهند کرد. بازار ما ثبات ندارد و دولت در آن قیمت‌گذاری نمی‌کند بلکه خود مردم قیمت را لحاظ می‌کنند.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: تقاضا همچنان برای خرید خودرو ادامه دارد و شاید بیشتر از گذشته احساس شود، زیرا این فضا زمینه بسیار مناسبی را برای دلالی ایجاد کرده است.

باید رفتارهایی همچون کمپین "تحریم خرید" گسترش یابد

در این هیاهوی بالا رفتن بدون وقفه قیمت کالاهایی همچون سکه، طلا و خودرو تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران پای کار آمدند و با به راه انداختن کمپین‌ تحریم خرید کالاهایی که گران می‌شود از مردم درخواست کردند این کالاها را به مدت یک ماه خریداری نکنند.

محسن خندان‌دل،کارشناس مسائل اقتصادی با حمایت از ایجاد چنین کمپین‌هایی اظهار کرد: هر چند رفتارهای این چنینی مردم را در مقابل سیاست‌های اقتصادی دولت قرار می‌دهد اما من صد در صد با آن موافق هستم.

او ادامه داد: من معتقد هستم که باید این اتفاق رخ دهد، زمانی که ما به خرد جمعی اقتصادی احترام نمی‌گذاریم و فکر می‌کنیم که عقل کل هستیم و ما می‌توانیم همه تصمیمات اقتصادی مردم را در بدنه دولت بگیریم، بایستی رفتارهایی همچون کمپین تحریم رخ دهد و گسترش یابد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اجرای این کمپین این یادآوری را به بعضی از دوستان می‌کند که مردم دارای یک عقلانیت بسیار شگرفی هستند و با اخذ تصمیمات بزرگی مانند کمپین در این حوزه ورود و نارضایتی خود را به این شکل اعلام می‌کنند.

خندان‌دل عنوان کرد: بایستی این دولت و ملتی که در مسائل اقتصادی بین آن‌ها فاصله افتاده به یکدیگر نزدیک شوند زیرا هر چقدر رفتارهای منفعلانه بروز دهیم از اهداف والای اقتصادی دور خواهیم شد.

مردم خرید کالاهایی که گران می‌شود را تحریم کنند

او با بیان اینکه همچنین باید در راستای حمایت از اقتصاد سالم بدون رانت و فساد چنین رفتارهایی از مردم دیده شود، خاطرنشان کرد: من به عنوان یک سفیر معرف این کمپین این راه را ادامه خواهم داد و خواستار آن هستم که مردم با پیوستن به این کمپین و گفتن «نه به رفتارهای زالوصفتانه» با مفسدان اقتصادی مقابله کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تاثیر این کمپین، تصریح کرد: تاریخ همیشه به ما راست گفته است، به طوری که ما در گذشته نیز شاهد چنین رفتارهایی بودیم که توانسته متولیان ماجرا را به خود بیاورد و موج جدیدی را در جهت رضایت عموم راه‌اندازی کند.

آنچه در تمام این ماجرا مشهود است، این است که آشفتگی در این بازار سه ضلع دارد، ضلع اول دولت، ضلع دوم خریداران و مصرف کننده و در نهایت ضلع سوم دلالان هستند که در این وضعیت بیش از همه سود می‌برند.

در این روزها که مردم با پیوستن به کمپین "نه به خرید" در تلاش‌اند تا حبابی که دور تا دور خودروها را فرا گرفته بشکنند، باید دید دولتی‌ها در این راستا چه اقدامات موثری انجام می‌دهند و آیا می‌توانند دست انحصارگرایان و دلالان را از این بازار قطع کنند و آرامش را به مردم بازگردانند؟