۰ نفر

حساب ایرانیان در گرجستان بلوکه شد

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۴:۱۵
کد خبر: 273255
حساب ایرانیان در گرجستان بلوکه شد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان روز گذشته اعلام کرد، برخی حساب‌های تجار ایرانی در گرجستان بلوکه شده است و اجازه افتتاح هیچ حساب جدیدی به آنها داده نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این خبر در روزهایی که نگرانی وضع تحریم‌های اقتصادی در بین فعالان اقتصادی جدی شده و بسیاری از آنها در انتظار موضع‌گیری قطعی اتحادیه اروپا برای ماندن در برجام هستند، بسیار مهم است. آیا تحریم‌های اقتصادی در کشورهای اروپایی آغاز شده؟ آیا انسداد حساب‌‌های ایرانیان در گرجستان نقطه شروعی برای تکرار این رخداد در دیگر کشورهای اروپایی است؟ فاطمه مقیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان، امیدوار است با پیگیری‌ از طریق سفارت ایران در گرجستان این مشکل حل شود اما محمود دودانگه، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت، این انسداد حساب‌ها را بیشتر از اینکه به تحریم‌های اقتصادی آمریکا مرتبط بداند، معتقد است به‌دلیل رعایت‌نکردن ضوابط FATF (مبارزه با پول‌شویی و حمایت مالی از تروریسم) است.

ایران درگیر تحریم‌های غیرهسته‌ای

 سیده‌فاطمه مقیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان، درباره بلوکه‌شدن حساب تجار ایرانی در گرجستان به پژوهشکده پولی و بانکی گفته است: این مسئله را پیگیری کرده‌ایم، اما به‌صورت مبهم جواب دادند که تعدادی از حساب‌های ایرانیان مسدود شده و همچنین فعلا به‌دلایلی، اجازه افتتاح حساب جدید را نمی‌دهند.

او اضافه کرده است: بسیاری از موارد به‌دلیل بحث اقامتی و مهاجرتی بوده که در حال بررسی است، همچنین مقداری هم به شرایط تحریمی بازمی‌گردد که آمریکا دوباره علیه ایران اعمال کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان تأکید کرد: با توجه به اینکه اتحادیه اروپا تحریم‌ها را تأیید نکرده، انتظار می‌رود این مسئله حل شود که به عنوان اعتراض این موضوع را اعلام کردیم. همچنین با سفارت ایران در گرجستان صحبت کردیم و قرار شد که پیگیری بیشتری داشته باشند و اعلام نتیجه کنند.

فاطمه مقیمی گرچه دلیل انسداد حساب ایرانیان در گرجستان را وضع تحریم‌های اقتصادی آمریکا بعد از خروج از برجام گمانه‌زنی کرده بود، اما در توضیحات تکمیلی  گفت: بعد از پیگیری‌های سفارت ایران در گرجستان متوجه شدیم حساب ایرانیان در گرجستان به‌دلیل رعایت‌نکردن ضوابط FATF بوده و نه تحریم‌های اقتصادی مربوط به برجام. او اضافه کرد: باتوجه به اینکه180روز به مهلت وضع تحریم‌های اقتصادی خروج آمریکا از برجام باقی مانده و اتحادیه اروپا نیز تا این لحظه هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر خروج از برجام ارائه نداده است، علت انسداد حساب ایرانیان در کشور اروپایی گرجستان برای ما بسیار مبهم بود. ابتدا حدس ما این بود که گرجستان تحریم هسته‌ای علیه ایران را آغاز کرده اما بعد مطلع شدیم، بلوکه‌شدن حساب ایرانیان در این کشور به‌دلیل رعایت‌نکردن ضوابط FATF بوده است.

کشورهای تحت ضوابط FATF ما را حذف می‌کنند

محمود دودانگه، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز این گفته فاطمه مقیمی را تأیید کرد و  گفت: در گرجستان تعداد زیادی از ایرانیان حضور دارند و مبادلات مالی چشم‌گیری انجام می‌دهند. اما نکته‌ای که درخصوص این اتفاق وجود دارد این است که شفافیت حساب‌ها در گرجستان بسیار دقیق است و مبدأ مبادلات باید روشن و شفاف باشد.

او ادامه داد: گرچه آمریکا از برجام خارج شده اما سه ماه فرصت به وضع تحریم‌ها و الزام و تعهد کشورها به آن باقی مانده است؛ ضمن اینکه اروپا همچنان به برجام متعهد است و اگر تحریمی هم وضع شود بعد از اعلام موضع قطعی اروپا و گذشت فرصت 180روزه آمریکاست.

دودانگه تأکید کرد: بنابراین تنها دلیلی که می‌توان برای این تصمیم گرجستان مبنی بر مسدودکردن حساب ایرانیان برشمرد، رعایت ضوابط FATF است. در همین زمینه نظر کاظم دوست‌حسینی، عضو کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی تهران، را نیز جویا شدیم؛ اینکه تحریم‌های اقتصادی آمریکا و همچنین تحریم‌های مبتنی بر عدم الحاق ایران به قرارداد بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی و حمایت مالی از تروریسم، چه موانعی بر سر مراودات بین‌المللی تجار ایرانی می‌گذارد. او توضیح داد: در کشورهایی که سطح نفوذ آمریکا بالاست، ممکن است این کشورها زودتر از مهلت سه‌ماهه اقدام به تحریم ما کنند. تجربه تحریم‌های اقتصادی سال‌های 85 و 86 نیز نشان می‌دهد زمانی که وضع تحریم‌ها هنوز درحد تهدید بود، بسیاری از کشورهای تحت نفوذ آمریکا زودتر از موعد ایرانیان دارندگان حساب‌های خارجی را تحریم کردند.

او اضافه کرد: در شرایط فعلی ما با کشورهایی مانند امارات هم روبه‌رو هستیم که مدت‌ها بود مترصد فرصتی برای تحریم ایران بودند و نیاز چندانی به تهدید ترامپ نداشتند.

انسداد حساب ایرانیان در گرجستان تنها اقدام تحریمی این بانک نبوده است؛ بانک «تی‌بی‌سی» گرجستان نیز، به‌تازگی با صدور بخش‌نامه‌ای، انجام هرگونه تراکنش بانکی برای ایرانیان بدون کارت اقامت را ممنوع کرده است. بر‌این‌اساس در‌حال‌حاضر حساب کسانی که قبلا در این بانک حساب داشتند و کارت اقامت آنها آماده نیست، بلوکه شده است. همچنین گرجستان اخیرا مقررات اقامت اتباع خارجی را نیز در این کشور سخت‌تر کرده و در حال تدوین قانون جدیدی است که براساس آن مجوز اقامت دائمی به آن عده از اتباع خارجی داده می‌شود که در 10 سال اخیر در گرجستان اقامت داشته باشند.

همه اینها را در کنار هم بگذاریم، متوجه ضرورت الحاق ایران به FATF می‌شویم. به گفته وزارت اقتصاد به عنوان متولی این امر، مشکل عدم الحاق ایران، نه سیاسی بلکه فنی است. سال گذشته بعد از مذاکرات ایران با گروه ویژه اقدام مالی، ایران به‌مدت یک سال از لیست سیاه پول‌شویی خارج شد اما این تعلیق نتوانست دائمی شود. تصویب دو لایحه زیرساختی برای الحاق به FATF در مجلس شورای اسلامی به‌قدری زمان‌بر شد که به زمان نهایی فرصت FATF نرسید و درنهایت با رایزنی‌های وزارت اقتصاد، FATF تعلیق ایران را به مدت شش ماه دیگر نیز تمدید کرد. از این فرصت شش‌ماهه حدود  چهار ماه بیشتر باقی نمانده است، یکی از لوایح مبارزه با پول‌شویی به‌صورت ناقص (سه ماده از چهار ماده) تصویب شده و یکی‌دیگر از لوایح نیز در دست بررسی است. اتفاقی که درحال‌حاضر در گرجستان افتاده است نشان می‌دهد برخلاف اظهارات منتقدان دولت و اقدامات آن برای الحاق به FATF سرمنشأ تحریم‌های ایران فقط هسته‌ای نیست و در روزهایی که ایران به‌دنبال راه‌های جایگزین برای انجام مراودات مالی و بانکی بین‌المللی بدون آمریکاست، رعایت ضوابط FATF و دائمی‌شدن خروج ایران از لیست سیاه پول‌شویی تا چه حد ضروری و راهگشاست.