۰ نفر

عبور از تهدید به تحریم آمریکا چگونه امکان‌پذیر است؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 272184
عبور از تهدید به تحریم آمریکا چگونه امکان‌پذیر است؟

خروج مزاحم برجام از برنامه جامع اقدام مشترک بار دیگر عبارت تحریم را بر سر زبان ها انداخته است؛ آیا تحریم های آمریکا علیه ایران شکل تازه ای به خود می گیرد ؟

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، آمریکا در حالی این بار بدعهدی خود به تعهدات بین المللی را به نمایش گذاشت که پیش‌تر با امضای موافقت نامه برجام تلاش داشت نگاه جهان را به خود دستخوش تغییر نماید.

با این حال به قدرت رسیدن ترامپ محاسبات مقامات این کشور را با تغییراتی جدی روبرو کرد؛ چرا که وی بی توجه به تعهدات و مسئولیت های بین‌المللی ، به رغم انتقادات داخلی و خارجی ، دست به اقداماتی می زند که در عرصه سیاست دور از انتظار تلقی می‌شود.

اعلام خروج ترامپ از برجام ، بی تردید تغییراتی را در این عرصه به همراه خواهد داشت خصوصا آنکه آمریکا بار دیگر پشت واژه تحریم علیه ایران سنگر گرفته است.

 فشار وارد شده بر بازار ارز ایران ، در روزهای گذشته از یک سو و رشد حبابی بهای سکه و دلار و مسکن از سوی دیگر سبب شده است برخی شرایط را با سال های آغازین دهه نود مشابه سازی کنند، با این حال حسن یونس سینکی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد کشور با کمبود ارز روبرو نیست و قدرت تامین ارز مورد نیاز را داراست.

تحریم و باز هم تحریم

 هر چند تحریم واژه آشنایی برای مردم ایران است اما با این حال اعلان بازگشت تحریم ها از سوی آمریکا بار دیگر حرف و حدیث هایی درباره تاثیر این اقدام تازه را رقم زده است.

 ایران سالیان طولانی است نه فقط در حوزه صنعتی و سرمایه گذاری و نفتی که حتی در بخش هایی مانند هواپیمای مسافربری و ... مشمول تحریم های غربی قرار دارد و برجام توانست سد تحریم های مذکور را شکسته و موقعیتی تازه برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل و ... فراهم آورد.

با این حال به نظر می رسد آمریکا در دور تازه فشار علیه ایران هر چند همراهی متحدان اروپایی اش را ندارد اما تلاش هایی را جدی علیه ایران تدارک دیده است.

 سید کمال سید علی ، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران اما معتقد است ایران روزهای بسیار سخت‌تر از این را پشت سر گذاشته و این بار نیز می توان با محکم کردن کمربندها از این دوره حساس عبور کرد.

 در عین حال حسین سلیمی ، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز می گوید که تحریم های آمریکا را به راحتی می‌توان خنثی کرد. او معتقد است به نظرمن در درجه اول دولت باید به طور روشن وضعیت اقتصادی کشور را تشریح کند.از سویی با کمک از بخش خصوصی و  فعالان اقتصادی می توان از شرایط پیش رو و البته هر گونه هیجان در بازار عبور کرد. اینجا

 غلامرضا شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز تحریم را بی تاثیر دانسته و معتقد است فضای قبل از برجام تکرار نخواهد شد.

مهدی پازوکی ، استاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصادی نیز بر این باور است که  دولت می تواند با بازنگری در سیاست‌های اقتصادی در داخل و در هماهنگی با وزارت خارجه برای تحکیم روابط تجاری با کشورهایی که از ایران حمایت می کنند، از تهدیدهای آمریکا مصون بماند.

حسن سبحانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز با بی تاثیر دانستن تحریم ها در صورت برنامه ریزی درست ، گفت: دولت باید در یافتن راه هایی برای احیای اقتصاد داخلی، صرف نظر از اقتصاد خارجی را در دستور کار قرار دهد.

گفته های حسین راغفر ، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در این میان اما بسیار جالب توجه است، وی با استناد به اینکه برخی به بهانه تحریم و نرخ ارز مردم را غارت می کنند، تاکید دارد : گروهی به بهانه افزایش نرخ ارز کالاها را گران می فروشند،در حالی که این غارت اموال مردم است.به نظرمن مساله اصلی بحرانی در کشور ما داخلی است و نه خارجی.

 چرا نباید بترسیم

 برآورد کارشناسان اقتصادی و مقامات دولتی نشان می دهد اقتصاد ایران در شرایط کنونی قدرت عبور از گردنه تحریم های آمریکا را داراست اما ضرورت دارد اولویت هها از سوی دولت مشخص شده و سیاستگذاری دقیق صورت گیرد.

 با این حال عبور از این مقطع بی تردید نیازمند نظارت دقیق بر وضعیت داخلی اقتصاد و همکاری دقیق تر با شرکای خارجی ایران است.

 اطمینان دهی نسبت به اینکه وضعیت به پیش از برجام باز نمی گردد اما محور سختان تمامی کارشناسان و مسئولان است، اتفاقی که عملی شدنش مستلزم همراهی و همکاری جمعی ایرانیان است.