۰ نفر

راه بخش خصوصی برای استفاده از فاینانس هموارتر از دولتی

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 244331
راه بخش خصوصی برای استفاده از فاینانس هموارتر از دولتی

معاون اداره تامین اعتبار ارزی بانک مرکزی گفت: بخش خصوصی نه تنها با مانعی برای استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس) مواجه نیست بلکه راه هموارتری نسبت به بخش دولتی دارد و راحت تر می تواند از این منابع استفاده کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «حمید قنبری» روز شنبه و در آستانه دو سالگی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 (برجام) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، امکان انعقاد قراردادهای مربوط به جذب منابع خارجی را از دستاوردهای برجام دانست و افزود: برای نمونه تنها با سه بانک چینی «سی دی بی»، «سیتیک تراست» و «اگزیم بانک» قرارداد فاینانس منعقد کرده ایم.

وی با یادآوری اینکه اختصاص فاینانس اعتباری اگزیم بانک کره جنوبی، اگزیم بانک روسیه، اوبر بانک اتریش، دانسکه بانک دانمارک نیز در ماه های اخیر به نتیجه رسیده است، افزود: به طور مشخص با موسسه مالی سیتیک تراست یک قرارداد عمومی منعقد شده و برای آن قراردادهای فرعی در نظر گرفته شده است یا اینکه درباره سی دی بی بانک چین و اگزیم بانک چین به صورت قرارداد به قرارداد و پروژه به پروژه کار را جلو می بریم.

قنبری توضیح داد: در این روش پروژه ها از سوی ایران معرفی می شود و بانک طرف قرارداد پس از بررسی ابعاد فنی و اقتصادی طرح، تمایل خود را برای فاینانس آن اعلام می کند.

معاون اداره تامین اعتبار ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: در اجرای قراردادهای فاینانس، به قانون حداکثر استفاده از توان فنی داخلی بی توجه نیستیم و با توجه به اینکه در این قانون نیز درصدهای مختلفی برای استفاده از ظرفیت تولید داخل قید شده است بر اساس تصمیم شورای اقتصاد عمل می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هفته گذشته نیز خط اعتباری فاینانس پنج میلیارد یورویی بین بانک های ایرانی و موسسه «اینویتالیا گلوبال اینوستمنت» - Invitalia Global Investment - به منظور تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور امضا شد.

قنبری درباره اینکه گفته می شود بخش خصوصی امکان کمتری برای استفاده از فاینانس های جذب شده پس از برجام را دارد، تاکید کرد: از نظر بانک مرکزی فرقی نمی کند که این منابع را به بخش خصوصی یا دولتی بدهد؛ البته بخش خصوصی راحت تر می تواند این منابع را جذب کند زیرا برخلاف بخش دولتی نیازمند مصوبه شورای اقتصاد نیست.

معاون اداره تامین اعتبار بانک مرکزی توضیح داد: بخش خصوصی برای استفاده از فاینانس برای اجرای پروژه های اقتصادی خود باید تضامین لازم را از وزارت اقتصاد دریافت کند که این بانک نیز اعلام کرده این کار را انجام می دهد.

قنبری درباره اینکه آیا بانک مرکزی به دنبال استفاده از وام های صندوق بین المللی پول نیست، گفت: صندوق بین المللی پول وام خود را به کشورهایی که مشکل نقدیندگی دارند، اعطا می کند که البته ایران در وضعیتی نیست که متقاضی این وام ها باشد.

 اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 (برجام) در موضوعات هسته ای ایران از 26 دی ماه سال 94 (16 ژانویه 2016 ) کلید خورد و با اجرایی شدن آن، ضمن لغو تحریم های بانکی، بیمه ای و نفتی مرتبط با برنامه هسته ای ایران، امکان جذب سرمایه گذاران خارجی و فاینانس در اقتصاد ایران فراهم آمد.

ایران در همین مدت دو ساله توانسته است پس از سال ها تحریم و محدودیت در این زمینه، قرارداد 42 میلیارد دلار فاینانس را نهایی کند.

به تازگی نیز چهار بانک ایرانی قرارداد فاینانس نامحدود را با اگزیم بانک روسیه به امضا رساندند که گامی در جهت تکمیل پروژه های اقتصادی و عمرانی در کشور خواهد بود؛ امضای قراداد پنج میلیارد یورویی با ایتالیا نقطه عطفی در جذب فاینانس های اروپایی پس از برجام به شمار می رود که پنج شنبه گذشته (21 دی) به امضا رسید.