۰ نفر

ورق شیت چیست؟

۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۵
کد خبر: 843245
ورق شیت چیست؟

آهن و فولاد امروزه عضو مهمی از صنایع مختلف به شمار می آیند. در واقع ماده اولیه این دو ماده سنگ آهن است که از معادن مختلف استخراج شده و سپس تحت فرآیندهای احیا و فراوری با سایر مواد سرباره مانند آهن اسفنجی به فولاد مذاب، شمش های فولادی و سپس اسلب تبدیل می شود. پس از این مراحل تحت فرآیندهای نورد گرم و نورد سرد، کلاف های فولادی تولید می شوند.

این کلاف ها ظاهری کویل مانند داشته که پس از تولید توسط دستگاه کلاف پیچ به این صورت به خریداران ارسال می شوند، اما در بسیاری از مواقع خریداران برای استفاده از کلاف های فولادی با جنس های مختلف نیاز به جداسازی و استفاده از آن ها به صورت ورق دارند. در طی فرآیند برشکاری بر روی رول های فولادی ورق شیت تولید می شود.

بیشتر کارخانجات تولیدکننده محصولات تخت فولادی را به صورت رول عرضه می کنند، اما برخی از کارخانجات تولیدکننده نیز هستند که این محصولات را به شکل شیت های به اصطلاح فابریک با ابعاد مد نظر مشتریان تولید می نمایند. نوع دیگری از شیت های فولادی نیز وجود دارند که پس از تولید رول های فولادی، توسط شرکت های برشکاری خارج از کارخانه تولیدکننده به دست می آیند. در واقع بسیاری از واحد ها با داشتن دستگاه های مختلف، قادر به تولید شیت های فولادی در ابعاد مشخص شده هستند. این دستگاه ها می توانند برشکاری لیزری، cnc، گیوتین و ... باشند.

از جمله انواع شیت ها یا ورق های فولادی می توان به شیت های سیاه، روغنی، گالوانیزه، رنگی، اسیدشویی، قلع اندود، شیروانی و استیل اشاره داشت که هر کدام با داشتن فرآیند تولید، بازه ابعادی، آلیاژها و خواص متنوع، در مصارف خاصی به کار برده می شوند. در ادامه نیز به بررسی کاربرد، راهنمای خرید و کارخانجات تولیدکننده مشهور ترین ورق تخت برش خورده فولادی، یعنی ورق سیاه یا گرم می پردازیم.

کاربرد های ورق گالوانیزه برشی

ورق گالوانیزه برش خورده یک نوع ورق فولادی است که با پوششی از رویه گالوانیزه پوشیده شده است و به وسیلهٔ دستگاه های برش ورق فولادی به صورت برش خورده تولید می‌شود. این نوع ورق به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارد.

یکی از کاربردهای اصلی ورق گالوانیزه برش خورده، در صنعت ساخت و ساز است. این ورق به عنوان پوششی محافظ بر روی سازه‌ها استفاده می‌شود و به جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی و همچنین تقویت سازه کمک می‌کند. همچنین، این ورق در تولید درب و پنجره‌ها نیز به کار می‌رود.

ورق گالوانیزه برش خورده همچنین در صنایع خودروسازی نیز کاربرد دارد. این ورق برای تولید قطعات بدنه خودروها استفاده می‌شود و به دلیل ویژگی‌های ضد زنگ و دوام بالا، به‌عنوان یک جزء حیاتی در تولید خودروهای با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ورق ها در صنایع برق و الکترونیک نیز کاربرد دارد. به دلیل خواص الکتریکی و حرارتی مناسب ورق گالوانیزه، این ورق به‌عنوان جزء مورد نیاز در تولید اجزای الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایت آهن اینفو درباره کاربرد شیت ورق های گالوانیزه می نویسد:

این محصولات برای شرایط کاربری و محیط هایی استفاده می شوند که در معرض آب و هوای مرطوب و یا رطوبت شدید و عوامل اکسید کننده و خورنده سطح آهن و فولاد، قرار دارند؛ همچنین در سازه های گلخانه ای مثل ستون، سقف و ... ، پوشش بیرونی ساختمان ها و سوله ها مانند تولید ساندویچ پنل ها، جهت تولید تجهیزات و ماشین آلات مختلف و ..... . بر حسب نوع کاربری و میزان مقاومت انتظاری از ورق، مقدار وزن در متر مربع و ضخامت پوشش کوتینگ ورق متفاوت خواهد بود.

از جمله استفاده های این محصولات می توان به ساخت مخازن تانکرها،کابینت ها، لوازم خانگی مانند لباسشویی و یخچال، ساخت تابلوهای برق، تولید لوله و پروفیل و به سبب آن کاربرد در ساختمان سازی اشاره کرد. کاربردهای این شیت ها بسیار متنوع هستند و ما تنها چند مورد از آن ها را بیان می کنیم تا با گستردگی استفاده از این فلزات آشنا شوید. کاربرد این محصولات فولادی بسیار وسیع بوده و در صنایع مختلف استفاده می‌ شود

https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%87

کاربرد ورق سیاه برش خورده

ورق سیاه یا گرم از طریق انجام فرآیند نورد گرم بر روی اسلب فولادی تولید می شود و در انواع رول، شیت فابریک و شیت برش خورده در بازار آهن آلات به فروش می رسد. به علت تولید بیشتر ورق گرم به صورت رول های فولادی، معمولاً خریداران پس از تحویل محصولات خود را ابعاد مشخص برشکاری کرده و سپس به صورت شیت های برش خورده مورد استفاده قرار می دهند. این محصولات با داشتن گریدها و آلیاژهای متنوع و همچنین بازه ابعادی مختلف کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص می دهند. از جمله اصلی ترین کاربردهای ورق سیاه برش خورده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت ساختمان سازی در ساخت قوطی، لوله های انتقال تأسیساتی، انواع پروفیل باز، بسته، زد و ...، صفحه ستون، پلیت
  • سقف و دیوار سازه های سبک
  • ساخت سازه های فلزی سنگین
  • سدسازی، پل سازی و ...
  • ساخت سیستم تعلیق، اگزوز و ... در صنعت خودروسازی
  • تولید انواع مخازن تحت فشار و حمل سیالاتی مانند گازوئیل و ...
  • تجهیزات کشاورزی
  • لوازم ترافیکی مانند ساخت گاردریل و ...
  • تجهیزات جاده سازی، شهرسازی و ...
  • ساخت ورق پانچ، آجدار و ...
  • ماشین آلات صنعتی و سنگین
  • ساخت جرثقیل های ساختمانی
  • بدنه کامیون ها، کف تریلی، وانت و ...
  • ساخت لوله های انتقال سیالات در صنعت پتروشیمی
  • قطعات تجهیزات تقطیر سیالات و... ایستگاه های پمپاژ
  • لوله های انتقال گازهای ترش و شیرین
  • ساخت تجهیزات جاسک
  • ساخت سایر شیت های فولادی

منظور از ساخت سایر شیت های فولادی، انجام فرآیند اسیدشویی و سپس نورد سرد بر روی ورق سیاه در جهت تولید شیت های اسیدشویی، سرد، روغنی، گالوانیزه، قلع اندود و مواردی از این قبیل می باشد که ماده اولیه آن ها چه به صورت غیر مستقیم و چه به طور مستقیم ورق سیاه برش خورده است.

دلایل تاثیر گذار بر قیمت ورق گالوانیزه

از عوامل مهم در تعیین قیمت ورق فولادی، پیش‌بینی بازار است. تغییرات در تقاضا و عرضه و نیز شرایط اقتصادی جهانی می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت این محصول داشته باشد. عدم پیش‌بینی صحیح بازار و عدم استقرار تعادل بین تقاضا و عرضه می‌تواند منجر به نوسانات قیمتی ناخواسته شود.

عوامل داخلی نیز می‌توانند بر قیمت ورق فولادی تاثیرگذار باشند. از جمله این عوامل می‌توان به قیمت‌های انرژی، قیمت دلار و هزینه‌های تولید اشاره کرد. تغییرات در این عوامل می‌توانند بر قیمت ورق فولادی تأثیر گذار باشند و سبب افزایش یا کاهش قیمت آن گردند.

دلایل فنی نیز می‌توانند در تعیین قیمت شیت های آهن نقش مهمی داشته باشند. ویژگی‌های فنی محصول مانند کیفیت و ابعاد ورق، میزان تولید و کیفیت خدمات پس از فروش می‌تواند بر قیمت تأثیرگذار باشند.

با توجه به موارد فوق، مشخص است که عوامل مختلفی می‌توانند بر نرخ ورق فولادی تأثیر گذار باشند. برای مدیریت بهتر قیمت این محصول، نیاز است که تمامی این عوامل با دقت ارزیابی و تحلیل شوند تا در بهترین زمان توسط خریداران حقوقی و حقیقی ،خرید محصول ورق انجام شود.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha