۰ نفر

کاهش مصرف برق در ادارات چگونه رصد می‌شود؟

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲:۰۰
کد خبر: 841630
کاهش مصرف برق در ادارات چگونه رصد می‌شود؟

به گفته سخنگوی صنعت برق، کاهش مصرف برق در پیک امسال با کنتورهای هوشمند رصد می‌شود و انتظار می‌رود ۱۵۰۰ مگاوات از این محل صرفه جویی محقق شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مشترکان برق در بخش اداری با مصرفی در حدود ۳ هزار مگاوات در بازه های اوج مصرف، از جمله بخش‌های مهم مصرف کننده انرژی در کشور هستند و سهم قابل توجهی از تقاضای کلی مصرف برق در کشور دارند.

طبق آمار مجموع مصرف بخش اداری در طی یک سال به نزدیکی ۱۴ هزار میلیون کیلووات ساعت می‌رسد و در پیک های مصرف تابستان از اوج تقاضای برق سهمی ۳ هزار مگاواتی دارند.

تجربه دو سال گذشته وزارت نیرو در تغییر ساعت کار ادارات، امسال نیز متولی تامین برق در کشور را بر آن داشت تا ضمن اجرای طرح‌هایی در بخش‌های بهره وری، مدیریت مصرف و پاداش صرفه جویی برق، امسال هم از طریق تغییر ساعت کار بخش اداری که بر اساس مصوبه هیئت وزیران قابل اجراست، بر جابجایی بار این بخش به ساعات غیر پیک اقدام کند.

بر اساس مصوبه مذکور هیئت دولت، ادارات از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ملزم به تغییر ساعات کاری و همینطور مدیریت مصرف سیستم‌های سرمایشی هستند. در جزئیات این مصوبه آمده که مصرف بخش اداری باید ۳۰ درصد در ساعات کاری و ۶۰ درصد در ساعات غیرکاری کاهش پیدا کند؛ ملاک عمل در این مصوبه نیز میزان مصرف برق در مدت مشابه سال گذشته است.

به این ترتیب تمامی طبق روال سال گذشته اداره‌های دولتی که در مناطق عادی مستقر هستند باید وسایل سرمایشی را یک ساعت قبل از اتمام ساعت کاری خاموش کنند. در خصوص ادارات در مناطق گرمسیر نیز سیستم های سرمایشی باید همزمان با اتمام ساعت کار اداری از مدار مصرف خارج شوند. با توجه به اینکه ۶۰ درصد مصرف برق در این بخش مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است، با پایان ساعت کار ادارات و خاموش شدن این وسایل ۶۰ درصد کاهش مصرف محقق خواهد شد. با روشن‌کردن این سیستم‌ها در زمان مناسب و خاموش‌کردن آنها قبل از پایان ساعت اداری، نقش اداره‌ها در مدیریت مصرف و پایداری شبکه برق به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی از محل تغییر ساعت کار ادارات

سال گذشته ۱ هزار مگاوات برای تحقق کاهش مصرف از این محل پیش بینی شده بود که در نهایت ۸۵ درصد این برنامه و معادل ۸۵۰ مگاوات پیکسایی و جابجایی بار محقق شد. به گفته مسئولان، صنعت برق برای تامین این میزان از تقاضا نیازمند احداث نیروگاهی به ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات بود که عدد بسیار بزرگی است و معادل ۲ تا ۳ نیروگاه بزرگ فعلی کشور است. طبق پیش‌بینی ها نیز برآورد می شود که امسال از سوی بخش اداری کاهش ۱۵۰۰ مگاواتی مصرف برق محقق شود.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر پیش‌تر به باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اجرای این طرح برای تابستان سال ۱۴۰۳ گفته بود: برای تغییر ساعت کار ادارات، مصوبه هیئت وزیران در سال گذشته را داریم که همچنان قابل اجراست.

وی با بیان اینکه تغییر ساعات کار ادارات به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت بار شبکه در تابستان است، افزود: از آنجا که تعیین و تنظیم ساعات کار ادارات در اختیار هیأت وزیران است، با اخذ موافقت دولت، ساعات کارت ادارات در فاصله ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۶ صبح تا ١٣ خواهد بود. بر اساس این مصوبه مقرر شده است که وسایل سرمایشی در ادارات واقع در اقلیم معتدل کشور، یک ساعت زودتر از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت کار خاموش شود.

مصرف ادارات با کنتورهای هوشمند رصد می شود

سخنگوی صنعت برق درباره چگونگی نظارت بر اجرای این طرح در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برنامه توسعه کنتور برق هوشمند در ادارات و نهادهای عمومی در دستور کار ما قرار دارد و با نصب کنتورهای هوشمند در ادارات میزان مصرف برق آنها رصد می‌شود. در این زمینه اقدامات مدیریتی، پایش و کنترل شبکه سراسری پیگیری می‌شود. در برنامه داریم که به طور کامل بخش اداری کشور به کنتورهای هوشمند مجهز شود که قابل رصد باشند.

به گفته سخنگوی صنعت برق حدود ٨٠ درصد از ادارات به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و ادارات باقیمانده نیز تا شروع اوج مصرف به این نوع کنتورها مجهز خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha