۳ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

۵۶۰ هزار میلیارد تومان پول در بورس پارک شد/ چرا گاهی رکود در بازار سرمایه سنگین‌ می‌شود؟

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۰
کد خبر: 841545
۵۶۰ هزار میلیارد تومان پول در بورس پارک شد/ چرا گاهی رکود در بازار سرمایه سنگین‌ می‌شود؟

یک کارشناس بازارهای مالی به توزیع نامناسب در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ۸۶۵ همت معادل ۶۵ درصد (۵۶۰ همت) پول و سرمایه در صندوق‌های درآمد ثابت پارک شده‌ است.

اقتصاد آنلاین- رجا ابوطالبی: فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی گفت: متاسفانه سیاست‌گذاری در بازار سرمایه به شکلی صورت گرفته که کارنامه قابل قبولی به ثبت نرسیده که این سیاست‌ها را می‌توان در ۳ شاخص کلی مورد نقد و بررسی قرار داد.

عدم توزیع مناسب منابع

آقابزرگی اولین پارامتر مورد بررسی را عدم توزیع مناسب منابع خواند و گفت: توزیع نامناسب در بازار سرمایه را می‌توان اینطور تعبیر کرد که ۸۶۵ همت معادل ۶۵ درصد (۵۶۰ همت) پول و سرمایه در صندوق‌های درآمد ثابت پارک شده‌ است.

وی افزود: خود این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که برخی سیاست‌گذاری ها تمایل به انتقال سرمایه به بازار پول را دارد که توفیقی در بازار سرمایه ایجاد نخواهد شد.

بازدهی نامناسب

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازدهی نامناسب و چولگی نامتقارن بازدهی وجود دارد که نه با دلار، نه با خودرو و نه با مسکن هیچ تناسبی نداشته و کمترین بازدهی در ۳ سال گذشته با اختلاف سهم بازار سرمایه است؛ اعمالی که سبب پایین نگه داشتن ارزش معاملات شده و پول‌های بزرگ را از بورس تهران دور می‌کند.

خروج پول حقیقی

آقابزرگی ضمن ابراز نگرانی و ارائه چندین آمار به ادامه توضیحات خود پرداخت و گفت: سال ۹۵ حدود ۲۵ همت ورود پول حقیقی به بازار سرمایه را تجربه کردیم؛ اما این پایان کار نبوده و در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۵ همت خروج پول حقیقی را شاهد بودیم که این یعنی توفیقی در هدایت منابع و تشویق سرمایه‌گذاری، چه مستقیم و چه غیرمستقیم نداشتیم و علت آن‌ را می‌توان در عدم حمایت و پوشش لازم از جانب ارکان بازار سرمایه، سازمان بورس و سیاست‌گذاران خلاصه کرد.

آقابزرگی ادامه داد: البته ناگفته نماند که از سال ۹۶ تا کنون، بورس تهران بیش از ۳۰ برابر بازدهی را عاید سرمایه‌گذاران کرده و در این بازه زمانی، علیرغم اینکه برخی سیاست‌گذاران، بورس را قمارخانه و برخی آن را فضای امن سرمایه‌گذاری نامیدند؛ می‌توان مدعی بود که بالاخره بازار سرمایه مسیر خود را پیدا خواهد کرد؛ اما در برخی دوره‌ها نامناسب‌ترین سیاست‌های ممکن اتخاذ شده ‌است.

چرا طلافروشان به خواسته خود رسیدند؛ اما اهالی بازار سرمایه نه؟

آقابزرگی گفت: متاسفانه تز سیاستگذار بازار سرمایه این است که مطالبه‌گری را باید پشت درهای بسته انجام داد و اگر آن را علنی کرد کار خراب‌تر خواهد شد؛اما در نقطه مقابل صنف طلافروشان با حمایت زایدالوصف اتحادیه خود، به اهداف خود رسیدند؛ به گونه‌ای که دولت ۳ سال به آن‌ها تنفس داد؛ این یعنی که اتفاقا مطالبه‌گری باید در سطح عام باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزش دلاری بازار سرمایه ۱۱۰ میلیارد دلار است که به پیک آن یعنی ۳۳۰ میلیارد دلار فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد؛ این تفاوت کارنامه ضعیف عملکرد اقتصادی بازار سرمایه را به خوبی به تصویر می‌کشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha