۰ نفر

وضع تعرفه بر واردات کالاهای چینی

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۰
کد خبر: 841362
وضع تعرفه بر واردات کالاهای چینی

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از وضع تعرفه‌های جدید بر صادرات چین با تمرکز بر بخش‌های استراتژیک این کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سه منبع آگاه خبر دادند جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تا هفته آینده از تصمیمی برای وضع تعرفه های جدید بر صادرات چین پرده بر می دارد که بر بخش های استراتژیک و کلیدی این کشور متمرکز است.

براساس این گزارش، یکی از تعرفه های جدید شامل افزایش عمده عوارض عمده خودروهای برقی است که روابط تجاری با آمریکا را هدف قرار می دهد و تعرفه های موجود بر بسیاری از کالاهای چینی را که توسط دونالد ترامپ اعمال شده، حفظ خواهد کرد.

این منابع در گفتگو با رویترز افزودند: در این دستورالعمل جدید تعرفه های جدیدی بر نیمه رساناها و تجهیزات خورشیدی و نیز افزایش عوارض خودروهای برقی اعمال می شود. تجهیزات پزشکی ساخت چین مانند سرنگ و تجهیزات حفاظتی شخصی نیز شامل تعرفه های بیشتر می شود.

یکی از این منابع تصریح کرد دولت بایدن تعرفه های بخش 301 را در صنایعی به صفر رسانده که در حوزه استراتژیک و امنیتی است.

در همین حال وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد در طرح جدید، اعمال تعرفه های جدید بر خودروهای برقی، چهار برابر خواهد شد. همچنین رئیس کمیته بانکداری سنای آمریکا خواست تا دولت بایدن بی درنگ ورود خودروهای الکتریکی چینی را به دلیل نگرانی های مربوط به اطلاعات شخصی آمریکایی ها ممنوع کند.

علاوه بر این، برخی منابع خاطرنشان کردند دفتر نمایندگی تجاری دولت آمریکا هفته گذشته پیشنهاداتی را به کاخ سفید ارائه داد اما صدور بیانیه نهایی در این باره به دلیل بحث های داخلی به تاخیر افتاد. صدور بیانیه رسمی در این باره حتی ممکن است تا روز سه شنبه نیز به تاخیر افتد.

این در حالی است که جو بایدن به دنبال تمایز دیدگاه خود در قبال چین نسبت به دونالد ترامپ است که تعرفه های سراسری را پیشنهاد داده است. ترامپ همچنین وعده اعمال تعرفه 60 درصدی یا بیشتر را بر تمام کالاهای چینی وعده داده است.

اعمال این تعرفه ممکن است باعث اقدام تلافی جویانه دولت چین در زمانی شود که تنش های فزاینده ای بین این دو اقتصاد بزرگ جهان وجود دارد. اعمال تعرفه های گسترده تر بر چین توسط ترامپ در جریان دوران ریاست جمهوری وی طی سال های 2017 تا 2021، باعث ایجاد جنگ تعرفه ای واشنگتن با پکن شده است.

یک مقام آمریکایی اظهار کرد در سال 2022 جو بایدن اصلاحیه ای از سیاست دوران ترامپ را تحت بخش 301 قانون تجارت آمریکا امضا کرد. ماه گذشته، بایدن خواستار تعرفه های بیشتر بر محصولات فلزی چین شد اما حیطه محصولات مورد نظر بسیار کم است و بر بیش از یک میلیارد دلار تولیدات صنایع آلومینیوم و استیل برآورد شده است.

بایدن همچنین دولت مکزیک را تحت فشار قرار داده تا چین را از فروش محصولات فلزی خود به آمریکا به طور غیرمستقیم از آنجا، منع کند.

در همین حال وزارت دارایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن معافیت های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا 30 نوامبر سال جاری تمدید می کند.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک‌های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.

در همین حال چندی قبل وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفتگو با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، اظهار کرد واشنگتن باید تحریم های اعمال شده بر کارخانه ها و افراد چینی را بردارد.

آقای یی در این گفتگو اظهار داشته واشنگتن باید این تحریم ها را بردارد و به حقوق توسعه مشروع چین، آسیب نرساند.

براساس این گزارش، واشنگتن تحریم هایی را بر شرکت های مختلف چینی اعمال کرده، شرکت هایی که واشنگتن آنها را به همکاری با صنایع نظامی چین به رغم انکار این شرکت ها متهم کرده است. تحریم های آمریکا همچنین بر افراد و نهادهای چینی وضع شده که متهم به نقض حقوق بشر در منطقه شین جیانگ هستند.

در ماه های اخیر روابط بین آمریکا و چین شاهد علایمی از بهبودی است در حالی که هر دو طرف گام هایی را برای ایجاد دوباره کانال های ارتباطی پس از تنش های فزاینده فی مابین طی دهه های اخیر، برداشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha