۱ نفر

از لبنان تا رفح؛ نتانیاهو چه تصمیمی خواهد گرفت؟

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۳۷
کد خبر: 838466
از لبنان تا رفح؛ نتانیاهو چه تصمیمی خواهد گرفت؟

چرخه جنگ در شرق مدیترانه فعلا قصدی برای توقف ندارد. پس از انجماد تنش‌ها میان تهران- تل‌آویو، اکنون دامنه تنش‌ها میان این دو قدرت منطقه‌ای بار دیگر به منطقه خاکستری بازگشته است. طی روزهای اخیر ارتش اسرائیل علاوه بر ارسال تهجیزات نظامی به جنوب نوار غزه یعنی منطقه رفح، در حال تقویت استحکامات نظامی در نوار مرزی با همسایه شمالی است. استقرار بیش از 100 هزار نیروی اسرائیلی در مرزهای شمالی و تشدید تبادل آتش میان ارتش رژی صهیونیستی و حزب الله سبب شده است تا پایگاه فارن افرز، «لبنان» را آوردگاه جدید ایران و اسرائیل بداند. حال تمام نگاه به اتاق جنگ اسرائیل و تصمیم سرنوشت ساز نتانیاهو برای انتخاب جبهه جدید است.

اقتصاد آنلاین، محمد بیات؛ با گذشت 202 روز از جنگ هفتم اکتبر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همچنان ندای جنگ سر می‌دهد. به گزارش رادیو ارتش اسرائیل چند تیپ لشگر 99 به مناطقی در جنوب و شمال نوار غزه بازگشتند. به گزارش رسانه‌های عبری قرار است پس از استقرار این نیروها، ماموریت تیپ ناحال پایان یافته و برای حمله به رفح آماده شوند. یک مقام ارشد صهیونیست به رویترز گفته که ارتش برای حمله به رفح آماده شده و تنها منتظر دریافت چراغ سبز از سوی نتانیاهو است. برخلاف «بی بی» که آماده لشگر کشی به جنوب غزه می‎‌شود؛ متحدان غربی وی نگران تلفات انسانی و افزایش فشار افکار عمومی علیه نسل کشی در غزه هستند. به عبارت دیگر مقامات دولت بایدن نگران آن اند که نخست وزیر کنونی اسرائیل برای تحقق اهداف سه‌گانه در قبال جنگ غزه و بقا در قدرت گزینه ماجراجویی در رفح را انتخاب کرده و به صورت مستقیم بر روی جامع رای دموکرات‌ها تاثیر منفی بگذارد.

از لبنان تا رفح؛ نتانیاهو چه تصمیمی خواهد گرفت؟

کودکان غزه در انتظار بازگشت جنگنده‌ها و تانک‌های اسرائیلی

یکی از مهم‌ترین چالش‌های تل‌آویو برای حمله به رفح، ترس مصر از پیامدهای امنیتی- انسانی این فاجعه است. مهم‌ترین نگرانی دولت السیسی گسیل شدن امواج آوارگان فلسطینی به سمت مرزهای غربی و اسکان آنها در صحرای سینا است. در گذشته میلادی مصر با مشکلات اقتصادی بی‌شماری دسته‌وپنجه نرم کرد و اگر نبود سرمایه گذاری کلان امارات عربی متحده در بخش گردشگری مصر ممکن بود خیابان‌های این کشور عربی به تسخیر مخالفان دولت درآید. در چنین شرایطی کوچ اجباری بخشی از مردم غزه می‌تواند بار مالی سنگینی برای قاهره در پی داشته باشد. شاید به همین دلیل مقامات اسرائیلی در رایزنی با آمریکا و کشورهای اروپایی خواستار بخشودگی بدهی مصر و ارائه اعتبار از سوی صندوق بین المللی پول به دولت السیسی بودند. دیگر چالش میان قاهره- تل‌آویو برنامه ارتش رژیم برای استقرار در نوار مرزی میان غزه- مصر؛ به ویژه در محور فیلادلفیا است. دستگاه‌های امنیتی رژیم مدعی اند که گروه‌های مقاومت از طریق تونل‌های زیرزمینی نیازهای خود را از طریق مرز مشترک با مصر تامین می‌کنند. در سوی مقابل مقامات مصری نیز با اشاره به خط مرزی محافظت شده و چهار لایه وقوع چنین امری را غیر ممکن می‌دانند!

از لبنان تا رفح؛ نتانیاهو چه تصمیمی خواهد گرفت؟

نتانیاهو در دوراهی حمله به رفح و جنوب لبنان!

در حالی که تمام نگاه‍‌ها به رفح دوخته شده، روند تبادل آتش میان مقاومت اسلامی لبنان و اسرائیل به سطح فابل توجهی رسیده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اسرائیلی حاکی از انتقال گسترده تجهیزات نظامی به سمت مرزهای فلسطین اشغالی است. علاوه بر این طی روزهای اخیر رسانه‌های عبری با انتشار گزارش‌های در خصوص وضعیت 80 هزار آواره ساکن شمال یا اشاره به 4 هزار موشک شلیک شده از سوی حزب الله علیه اهداف نظامی- غیرنظامی سعی دارند تا افکار عمومی را برای جنگ بزرگ در لبنان آماده کنند. روز چهارشنبه 24 آوریل ارتش اسرائیل 40 مرکز حزب الله را در عیتا الشعب هدف قرار داد و یوآو گالانت مدعی شد که مرکز فرماندهی این گروه از بین رفته است. طی روزهای اخیر نیز مقاومت لبنان در پاسخ ترور یکی از فرماندهان خود در شهرک عدلون، مقر یگان اغوز و تیپ گولانی را در شهر عکا هدف قرار داد. همچنین حملاتی علیه شهرک کریات شمونه انجام شد که به دنبال آن برق ساکنان این منطقه قطع شد.

از لبنان تا رفح؛ نتانیاهو چه تصمیمی خواهد گرفت؟

تشدید حملات ارتش اسرائیل به اهداف مقاومت در جنوب لبنان

روند صعودی تنش میان مقاومت لبنان و اسرائیل بار دیگر سبب ترس ناظران بین‌المللی – منطقه‌ای در خصوص آغاز جنگی جدید در خاورمیانه شده است. پیش از این واحد اطلاعاتی ارتش اسرائیل موسوم به آمان کمپین تروری علیه فرماندهان میدانی حزب الله در داخل و خارج از خاک این کشور عربی آغاز کردند. تل‌آویو مدعی است که قریب به نیمی از فرماندهان میدانی حزب الله را شهادت رسانده و نیمی دیگر در وضعیت اختفا به سر می‌برند. یوآو گالانت در حالی قصد دارد تا تصویری برتر از رژیم به نمایش بگذارد که مقاومت لبنان هنوز از تمام توان موشکی- پهپادی خود برای ضربه به دشمن صهیونستی استفاده نکرده است. به گزارش تایمز اسرائیل حزب الله لبنان بیش از 100 هزار موشک نقطه زن دارد که می‌توانند قاتل تمام زیرساخت‌های حیاتی و زیست عادی در شهرک‌های صهیونیست نشین باشد. در روزهای آینده مشخص خواهد شد که نتانیاهو قصد باز کردن جبهه جدید در لبنان دارد یا آنکه ترجیح می‌دهد تا اشغال غزه را تکمیل کند. برخی تحلیلگران معتقدند یک سناریو جدی نیز آن است که اسرائیل با اتخاذ تصمیم غافل‌گیر کننده به صورت همزمان عملیه علیه رفح و جنوب لبنان را آغاز نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha