۰ نفر

مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

صنایع سازنده نیروگاه معاف از برنامه مدیریت مصرف/صنایع مکلف به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بودند

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵
کد خبر: 838087
صنایع سازنده نیروگاه معاف از برنامه مدیریت مصرف/صنایع مکلف به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بودند

مدیرعامل شرکت توانیر درباره برنامه قطعی برق بخش صنعت در تابستان پیش رو گفت: صنایعی که نیروگاه ساخته‌اند از برنامه مدیریت مصرف معاف هستند. صنایع مکلف بودند ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بسازند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در نشستی خبری که امروز در محل این مجموعه برگزار شد، درباره تامین برق پیک تابستان ۱۴۰۳ بیان کرد: ۱۸۰ برنامه عملیاتی برای عبور از فصل تابستان در ۶ محور تدوین کردیم. توسعه ظرفیت نیروگاهی بخشی از این برنامه است. از ابتدای دولت سیزدهم بیش از هشت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است

وی ادامه داد: تامین بخشی از پیک مصرف مربوط به نیروگاه جدید، بخشی نیروگاه احداث شده صنایع و بخشی هم افزایش و ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌های موجود است که به کمک شرکت‌های دانش بنیان رخ داده است.

مدیرعامل شرکت توانیر ظرفیت نیروگاه‌های پیش‌بینی شده بخش صنعت را یک هزار و ۳۶۹ مگاوات اعلام کرد و افزود: این ظرفیت تا اوج بار به ۱۸۷۱ مگاوات خواهد رسید. تاکنون ۱۷ هزارمگاوات موافقت اصولی توسط بخش صنعت دریافت شده و ۶ هزار مگاوات عملیات اجرایی را شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: طبق قانون صنایع مکلف بودند که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بسازند. امیدواریم به زودی ساخته شوند و بار از شبکه سراسری برداشته شود و برق صنایع با پایداری تامین شود.

رجبی مشهدی با اشاره به ظرفیت ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق گفت: صنایع اگر برق مازاد داشته باشند می‌توانند آن را به سایر صنایع عرضه کنند. وزارت نیرو مکلف است این برق مازاد را جابجا کند و اگر با قیمت مناسب خریداری نشد، آن را خریداری کند.

برنامه‌های مدیریت مصرف مشابه سال گذشته

مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به اقتصاد آنلاین درباره تکرار خاموشی‌های بخش صنعت گفت: برنامه مدیریت مصرف مشابه سال قبل خواهد بود. در بخش صنعت کسانی که نیروگاه ساختند، معاف از برنامه مدیریت مصرف هستند.

وی با اشاره به عملیاتی شدن ۷۷ پروژه در شبکه انتقال بیان کرد: ظرفیت ترانسفورماتورها بیش از هشت هزار مگاوات افزایش یافته و ۱۲۹۴ کیلومتر به طول شبکه انتقال اضافه شده است. در این حوزه ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است تا در اوج بار با کمترین مشکل مواجه شویم.

رجبی مشهدی با اشاره به تکمیل طرح هادی انتقال از دریا توسط یک شرکت دانش بنیان یادآور شد: طول این مسیر ۱۳۰۰ کیلومتر است و طولانی‌ترین فاصله بین دو دکل، در این پروژه وجود دارد. با تکمیل این پروژه، میزان ظرفیت انتقال برق از جزیره قشم به سرزمین اصلی تا سه برابر افزایش می‌یابد.

قبض‌های نجومی در انتظار مصرف‌ کنندگان کولرگازی در مناطق عادی

مدیرعامل توانیر بیان کرد: مشترکان مناطق عادی اگر از کولرهای آبی استفاده کنند، رفاه خود را دارند. در صورت استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی مصرف برق مشترکان خانگی از الگو بیشتر خواهد شد و متناسب با آن، به‌اندازه استفاده از کولرهای گازی، هزینه برقشان بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر در مناطق عادی از کولر گازی استفاده شود، ممکن است مشترکان قبض‌های نجومی دریافت کنند.

رجبی مشهدی یادآور شد: ممکن است فروشندگان کولرهای گازی در جهت فروش کالاهای خود، تسهیلاتی را در نظر بگیرند و محصولشان را تبلیغ کنند، ولی مشترک خانگی باید مصالح خود و هزینه‌هایی که در بلند مدت به‌صورت روزانه پرداخت می‌کند را در نظر بگیرد. استفاده از کولرهای آبی در مناطق معتدل توجیه بهداشتی و سلامتی دارد.

وی درباره برنامه‌های تشویقی مدیریت مصرف گفت: برنامه تشویقی مدیریت مصرف ارتقاء یافته است. در بخش خانگی پاداش صرفه‌جویی مطابق قبل پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل توانیر از انجام قرعه‌کشی و اهدای جایزه به مشترکان خانگی که مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش می‌دهند، خبرداد.

وی افزود: ۴۷ میلیون جایزه نظیر خودرو، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی برای این مشترکان در نظر گرفته شده است. پاداش صرفه جویی برای هر کیلووات ساعت تا دو هزار تومان مطابق سال گذشته در نظر گرفته شده است. از هموطنان درخواست داریم که در این برنامه مشارکت کنند زیرا کمکی به جهش تولید و مطابق با نامگذاری و شعار سال است.

۱۹ ساعت برق رایگان برای بخش کشاورزی

رجبی مشهدی درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی بیان کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، کشاورزانی که در پنج ساعت اوج مصرف از چاه‌های خود استفاده نمی‌کنند، ۱۹ ساعت بعدی، برقشان رایگان است.

وی اضافه کرد: اگر ۸۰ درصد دیماند مصرفی بخش کشاورزی از نیروگاه خورشیدی باشد، مصرف کننده از برنامه مدیریت مصرف معاف می‌شوند. این معادل ۱۵ درصد مصرف برق در یک روز است. اگر بیش از پنج ساعت در برنامه مدیریت مصرف مشارکت کنند تا چهار برابر هزینه‌های تولید برق که بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است، از پاداش‌های ما بهره‌مند می‌شوند.

شناسایی هشت هزار مرکز غیرمجاز رمز ارز

رجبی مشهدی از شناسایی بیش از هشت هزار مرکز غیر مجاز رمز ارز خبر داد و گفت: در این مراکز، سه هزار دستگاه شناسایی شد که تحویل مراجع قانونی شدند. برق مورد نیاز این دستگاه‌ها ۸۰۰ مگاوات بود و برای تامین نیاز آن باید ۱۱۰۰ مگاوات نیروگاه می‌ساختیم.

وی یادآور شد: مطابق قانون، ماینرهای غیر قانونی شناسایی شده از این پس امحا می‌شوند و دیگر به صاحب دستگاه برگردانده نمی‌شوند. جریمه آنها هم معادل ۱۰۰ برابر تعرفه برق است.

مدیرعامل توانیر گفت: ماینرها مجاز می‌توانند بر اساس ضوابطی که داریم ۱۲ شب تا هفت صبح به صورت مجاز از برق استفاده کنند و از تابلوی برق سبز، برق مورد نیازشان را تامین کنند و محدودیتی در تامین برق آنها نخواهد بود.

وی درباره تغییر ساعات کاری کشور توضیح داد: بعد از تغییر در ساعت رسمی کشور، هیات دولت مصوب کرد که از نیمه خرداد تا ۱۵ شهریور ساعت کاری ادارات تغییر کند. امسال هم این قانون اجرایی می‌شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: ۸۵۰ مگاوات برق در سال گذشته از محل خاموش کردن وسایل سرمایشی ادارات صرفه‌جویی داشتیم و هدف‌گذاری برای امسال با توجه به اینکه اغلب ادارات کنتور هوشمند دارند، ۱۵۰۰ مگاوات خواهد بود.

تا پایان برنامه هفتم ۶۰ درصد برق در بورس عرضه می‌شود

به گفته مدیرعامل توانیر سه تراوات ساعت برق در سال ۱۴۰۲ از طریق بورس انرژی تامین شده است و بر اساس هدفگذاری انجام شده، ۱۰ تراوات ساعت برق از طریق ساز و کار بورس تامین خواهد شد.

وی افزود: در سال اول برنامه هفتم بیش از ۳۰ درصد برق مورد مصرف در بورس عرضه می‌شود و در پایان برنامه عرضه ۶۰ درصد برق در بورس انرژی را عملیاتی کنیم. بورس نقش دولت در خرید و فروش برق را به حداقل می‌رساند و به توسعه رقابت و شفافیت قیمت کمک می‌کند.

رجبی مشهدی درباره مطالبات بخش خصوصی گفت: سال قبل ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی پرداخت شد. در حال حاضر میزان بدهی وزارت نیرو ۱۰۰ همت است که ۴۰ درصد بدهی بانکی و بقیه مربوط به مطالبات تولیدکنندگان برق، پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات است.

وی یادآور شد: بر اساس قانون مانع زدایی باید ظرف سه سال بدهی‌های وزارت نیرو تسویه شود. دنبال تسویه بدهی‌ها هستیم. علیرغم مسیرهایی که دنبال می‌کنیم، می‌خواهیم با اصلاح جریان مالی علاوه بر اینکه بدهی جدیدی ایجاد نشود، از طریق ساز و کارهای تعریف شده، مطالبات معوق را به‌روز پرداخت کنیم.

رجبی مشهدی توضیح داد: پیش‌بینی ما این است که ۴۰ هزار میلیارد تومان از طریق بورس انرژی در اختیار تولیدکنندگان برق قرار دهیم و بقیه مطالبات را با اسناد خزانه یا سایر شیوه‌های سال‌های گذشته تامین کنیم.

وی درباره رشد مصرف برق در سال پیش رو گفت: سه سناریوی، ۳.۵، ۴.۵ و ۶ درصد برای رشد مصرف برق پیش‌بینی شده است. هواشناسی دما را دو تا سه درجه بیش از نرمال می‌داند. اگر این اتفاق رخ دهد، سناریوی افزایش ۶ درصد با ۷۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات مصرف در اوج بار امسال اجرایی می‌شود.

مدیرعامل توانیر گفت: ۳۵۰۰ مگاوات میزان تقاضای جدید برای صنایع بزرگ، متوسط و کوچک و سایر بخش‌ها پیش‌بینی شده است. کف میزان مصرف در صورتی که دما حداکثر نباشد، ۷۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات بر اساس رشد ۳.۵ درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha