۱ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

سیگنال های افزایش شاخص کل بورس به بازار/ شاخص به راحتی می تواند از سقف خود عبور کند

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۰
کد خبر: 837862
سیگنال های افزایش شاخص کل بورس به بازار/ شاخص به راحتی می تواند از سقف خود عبور کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دلایل بنیادی برای حرکت شاخص کل بورس و عبور آن از سقف خود، ایجاد شده و یا در حال شکل‌گیری است که بر اساس آن اعداد شاخص کل، خاطره خواهد شد؛ به خصوص اینکه کاهش فاصله نرخ نیما با دلار آزاد، ارزش دلاری بازار و حتی جذاب نبودن سایر بازارها از جمله دلایلی است که شاخص کل در ۳ ماهه اول سال، سقف تاریخی خود را می‌شکند.

رحمان رحیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، با بررسی وضعیت این روزهای بورس گفت: فاصله ۶۰ درصدی ایجاد شده نرخ نیما با دلار آزاد سبب شده تا حاشیه سود شرکت‌ها به صورت معناداری کاهش پیدا کند؛ اما در این روزها شاهد رشد آرام ولی ممتد نرخ دلار نیما هستیم که می‌تواند رفته رفته سود بر باد رفته را بر جیب شرکت‌ها برگرداند.

وی افزود: این اتفاق به خصوص برای صنایع پتروشیمی و پالایشی می‌تواند برگ برنده باشد و در ماه‌های آینده و با کاهش این فاصله یعنی فاصله نرخ نیما با دلار آزاد، باید صنایع مذکور را صنایع پر اقبال بازار بدانیم.

رحیمی در خصوص سهامداری و یا نوسان‌گیری نیز گفت: این روزها شاهد جابجایی پول در بین گروه‌های داخل بازار هستیم. علیرغم علم بر این موضوع، چینش سبد بنیادین و متنوع گزینه‌ی امن‌تری محسوب می‌شود! چرا که هم شناسایی ردپای پول کار راحتی نبوده و ممکن است از بازدهی صنعت مورد اقبال بازار جاماند. افرادی که به دنبال پول هوشمند حرکت می‌کنند وقت و انرژی خود را صرف کارمزد کارگزاران خواهند کرد.

وی افزود: دلایل متعددی وجود دارد که می‌توان به آینده بازار سرمایه خوش بین بود؛ حتی در روزهایی که تنش‌ها به اوج خود رسیده بودند و دامنه نوسان محدود شده بود، اراده آن چنانی برای افت بازار وجود نداشت؛ از سوی دیگر پیگیری مجلس برای اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه نشان داد که موضوع حاشیه سود شرکت‌ها مورد دغدغه بوده و خوش‌بینی‌ها را نسبت به بازار افزایش می‌دهد.

رحیمی ادامه داد: کاهش فاصله نرخ دلار نیما با بازار آزاد نیز در حال وقوع است که هرچه دلار نیما رشد کند، بازهم انتظار رشد بازار دور از انتظار نخواهد بود.

وی ضمن برشماری دو دلیل دیگر به چشم انداز شاخص کل اشاره کرد و گفت: پایین ماندن ارزش دلاری بورس، عقب ماندگی این بازار را نسبت به سایر بازارها عیان می‌کند؛ همچنین بازارهای موازی به نقطه‌ای رسیدند که دیگر جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاری ندارند. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد که بورس تهران در ۳ ماهه اول سال جاری، سقف تاریخی خود را بشکند و این اعداد به تاریخ خواهد پیوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha