۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اقتصاد آنلاین:

تعیین روش های غلط بازگشت ارز، دلیل عمده تراز بازرگانی منفی/ با روش‌های مختلف می‌توان منابع ارزی را برگرداند

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 837427
تعیین روش های غلط بازگشت ارز، دلیل عمده تراز بازرگانی منفی/ با روش‌های مختلف می‌توان منابع ارزی را برگرداند

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از دلایل عمده تراز بازرگانی منفی که تمام کارشناسان و صاحبان کسب و کار می‌گویند بخشنامه های نادرست بانک مرکزی در حوزه پیمان سپاری ارزی است، چراکه این روش ها عملا عملیاتی نبوده و در حال منفی کردن روند صادرات کشور است که بالاخره باید این موضوع با ورود دستگاههای نظارتی و دولت به نحوی حل شود.

محمود نجفی‌عرب، رییس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درخصوص صحبت‌های اخیر خاندوزی، وزیر اقتصاد مبنی بر این که رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تغییر می‌کند، گفت: در این‌ باره اطلاعی ندارم و صحبتی با ما انجام نشده است؛ تا زمانی که بحث پیمان سپاری ارزی حل نشود، روند صادراتی ما بهبود نمی‌یابد.

وی افزود: نزدیک به ۱۵ سال است که از مسیر پیمان سپاری در حال کنترل صادرات هستیم، علی‌رغم بالارفتن پتناسیل‌ها و توان کشور چه در حوزه فناوری و چه تولید کالا با ارزش افزوده بالا و قابل رقابت جهانی، چرا باید تراز بازرگانی ما منفی شود؟

نجفی عرب ادامه داد: یکی از دلایل عمده تراز بازرگانی منفی که تمام کارشناسان و صاحبان کسب و کار می‌گویند سیستم پیمان سپاری ارزی است، این سیستم پاسخگو نیست و در حال منفی کردن روند تجاری ما است و بالاخره باید این موضوع به نحوی حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: من اصلا این نگاه را ندارم که اگر جنسی را صادر کردیم، نباید پولش به داخل کشور برگردد، حتما باید برگردد و با روش‌های مختلف می‌توان این منابع را برگرداند.

نجفی‌عرب توضیح داد: سالانه نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار واردات داریم، بسیاری از کالاهای وارداتی را می‌توان از طریق ارز صادراتی تامین کرد بدون این که فشار روی صادرکننده وجود داشته باشد.

 رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در شرایطی که با دو روز تاخیر صادرکننده، کارت بازرگانی تعلیق و کسب و کار تعطیل می‌شود نشان می‌دهد که نمی‌توان به این مسیر ادامه داد، این تجربه، تجربه خوبی نیست و باید اصلاح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha