۰ نفر

عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید + عکس

۳۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۰۷
کد خبر: 837117
عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید + عکس

از زمانی که استفاده از اسکناس در دنیا مطرح شد و تاکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تغییرها و اتفاقات عجیب و غریبی در این خصوص رخ داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، همین چند روز پیش، فروشگاه طلا و جواهر «دیان جولری» (Dian Jewellery) در شهر دوبی، از نخستین اسکناس طلایی جهان رونمایی کرد؛ اسکناسی با یک‌دهم گرم طلای ۲۴عیار و با پوششی پلیمری که هر قطعه آن، با شماره‌سریالی منحصربه‌فرد، از یکدیگر متمایز شده و ۱۵۹درهم ارزش دارد.

راهول ساگر، بنیانگذار این اسکناس قیمتی، این خبر را با هیجان‌ در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت؛ خبری که در مدتی کوتاه، ده‌ها میلیون نفر از آن بازدید کردند. البته این اسکناس، بیشتر جنبه یک سوغاتی ارزشمند را دارد و قرار نیست به‌عنوان پول رایج و قانونی رد و بدل شود، اما با گفته ساگر، یاد این سرزمین را در دل مسافران آن تا ابد زنده نگه می‌دارد.

اما خاص‌ترین اسکناس‌ها، برای کدام کشورها است و کدام ویژگی‌ها، آن‌ها را خاص کرده است؟

دلار عمودی

بیشتر کشورهای جهان، اسکناس‌های خود را به شکل افقی منتشر کرده‌اند اما «برمودا»، یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان در اقیانوس اطلس شمالی است که اسکناس‌های ۲‌دلاری‌اش، عمودی است که بر یک روی آن، مرغی خوشرنگ جا خوش کرده است.

دلار عمودی

اسکناس پانچ‌شده

«موبوتو سسه سوکو»، دیکتاتور زئیری، بعد از ۳۲سال حکومت در سال‌۱۹۹۷ میلادی سرنگون شد و حکومت جدید که به نام جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می‌شود، از نظر اقتصادی، در شرایطی دشوار قرار گرفت و قرار شد در مدتی کوتاه، از همان اسکناس‌های قبلی استفاده کنند؛ اما چهره‌ دیکتاتور منفورشان را روی اسکناس‌ها، باید چه می‌کردند؟ بهترین راه پانچ این اسکناس‌ها و حذف دیکتاتور بود.

اسکناس پانچ‌شده

اسکناس ضدآب

اسکناس‌های ۵دلاری استرالیا، قابل شست‌وشو هستند و تقریبا غیرممکن است پاره شود؛ پس شاید مردم استرالیا، تمیزترین پول جهان را توی جیبشان دارند. شفاف‌بودن بخش‌هایی از این اسکناس، آن را خاص‌تر هم کرده است.

اسکناس ضدآب

اسکناس محیط‌زیستی

در کشور آفریقای جنوبی، به‌جای تصاویر سیاستمداران، دانشمندان و هنرمندان، طرح‌هایی از شیر، فیل، کرگدن، بوفالو و پلنگ روی برخی از اسکناس‌هایشان نقش بسته و تصویر این حیوان‌های بزرگ، توجه علاقه‌مندان به محیط‌زیست را به‌خود جلب کرده است.

اسکناس محیط‌زیستی

اسکناس دموکراتیک

طرح این اسکناس ۲۵۰ گیلدر هلندی، قبل از انتشار، به همه‌پرسی گذاشته شد و ۹۷‌درصد مردم هلند، آن را پسندیدند؛ اسکناسی با طرح فانوس دریایی و نقشه جهان که به همین دلیل، شاید یکی از محبوب‌ترین اسکناس‌های جهان است.

اسکناس دمکراتیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha