۱ نفر

داستان مالیات جدید چیست؟ / قرار است مالیات تورم را مردم بدهند؟

۶ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۱۰
کد خبر: 816268
داستان مالیات جدید چیست؟ / قرار است مالیات تورم را مردم بدهند؟

مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) نوع جدیدی از مالیات است که قرار است در ایران اجرا شود، در حالی که درخصوص زیرساخت‌ها و توان اجرایی آن در ایران و اینکه آیا اساساً دولت دارای ظرفیت نهادی برای اجرای چنین طرح مالیاتی هست یا خیر، ابهاماتی وجود دارد. طرحی که ممکن است در صورت اجرا، به گفته کارشناسان ۱۵ الی ۲۰ میلیون نفر را درگیر پرونده‌های گسترده مالیاتی کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مالیات بر عایدی سرمایه به این صورت است که هر چقدر دارایی افراد رشد پیدا کند، باید از رشد آن مالیات بدهند. بخشی از رشد دارایی، ناشی از «تورم» است که عملاً دولت این بخش را نادیده گرفته است.

مطابق این طرح که پس از بازگشت از شورای نگهبان در مرحله تصویب مجدد در مجلس شورای اسلامی قرار دارد و احتمالاً تا پایان سال تصویب شود، شما اگر دو خانه داشته باشید و یکی از خانه‌ها را بفروشید، آن خانه مشمول طرح مالیات عاید بر سرمایه می‌شود و باید ۲۵ درصد اختلاف بین خرید و فروشتان از آن خانه را مالیات بدهید.

این مالیات شامل خودرو، مسکن، کریپتو، طلا و هر نقل و انتقال بانکی خواهد بود. عملاً هر شخصی که درآمدی بیش شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارد باید ورودی و خروجی حساب‌هایش را اعلام کند.

اجرای این طرح در بازار دارایی‌ها اعم از طلا، کریپتو، مسکن، خودرو نه تنها جلوی سفته‌بازی را می‌گیرد، بلکه جلوی مصرف را نیز خواهد گرفت. در این قانون، بورس و سپرده بانکی مالیات ندارند و در صورت اجرای آن، شاهد رونق عجیب و غریبی در بورس خواهیم بود که متفاوت از گذشته خواهد بود.

بنابراین اهمیت زیادی دارد که بدانیم چطور دارایی‌هایمان را مدیریت کنیم تا پس از تصویب این قانون دچار مشکل نشویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    مردم متاسفانه دچار خمودی فکری شده اند
  • تاری IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    این که قانون کشتار برای همه است اصلا تورم یک تومور فلج کنند در تمام سطوح اقتصاد هست فرضا شما عدد یک را دارید وقتی تورم دارد وقتی عرضه کردی با احتساب مالیات سود مصوب مجدد برای خرید غدد یک باید عدد دو را فدای یک بکنی که سه را داشتی یکی کم شد برای هیچی مالیات پرداخت هم کردی بعد با این قانون مردم از هستش ساقط میشوند ظاهراً شما اینقدر ذلیل ظالم شده‌اید که برای مرده هفت تیر می کشید
  • TR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    کجای دنیا هم چین مالیاتی بدون کسر و محاسبه نرخ تورم وجود دارد؟... لطفا بگید مطلع بشیم