۰ نفر

منظور از کارایی تولید چیست؟

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰
کد خبر: 714836
منظور از کارایی تولید چیست؟

کارایی تولید اقتصادی به سطحی اطلاق می شود که در آن یک واحد تجاری به حداکثر ظرفیت خود می‌رسد.

​این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که سطح تولید از قرار معلوم به مرز امکانات تولید (PPF) رسیده باشد.

کارایی تولید ممکن است به عنوان کارایی مولد نیز نامیده شود. کارایی مولد به طور مشابه به این معنی است که یک واحد تجاری با حداکثر ظرفیت خود کار می کند.

نکات کلیدی

مفهوم کارایی تولید اقتصادی حول ترسیم مرز امکانات تولید متمرکز است.

تحلیلگران همچنین می‌توانند انواع مختلفی از کارایی تولید را با استفاده از معادله زیر اندازه‌گیری کنند:

آشنایی با کارایی تولید

در اقتصاد، مفهوم کارایی تولید حول ترسم مرز امکانات تولید متمرکز است. اقتصاددانان و تحلیلگران عملیاتی معمولاً در هنگام مطالعه کارایی عملیاتی اقتصادی برخی عوامل مالی دیگر مانند استفاده از ظرفیت و کارایی بازده و هزینه را نیز در نظر می گیرند.

به طور کلی، کارایی تولید اقتصادی به سطحی از حداکثر ظرفیت تولید اشاره دارد که در آن تمام منابع به طور کامل برای تولید مقرون به صرفه ترین محصول ممکن استفاده می شوند. در بیشینه کارایی تولید، یک واحد تجاری نمی تواند بدون تغییر شدید فرآیندهای تولید، هیچ واحد اضافی دیگری تولید کند. این شرکت تنها از طریق کاهش تولید محصولات دیگر می‌تواند ظرفیت تولید خود برای یک محصول خاص را افزایش دهد.

فدرال رزرو اطلاعات مربوط به تولید صنعتی و استفاده از ظرفیت را به صورت ماهانه گزارش می‌کند که ممکن است برای درک کارایی تولید در بخش های تولید صنعتی، معدن، برق و گاز مفید باشد. تجزیه و تحلیل کارایی تولید همچنین شامل بررسی دقیق هزینه ها می‌شود. به طور کلی، کارایی تولید اقتصادی به طور همزمان نشان می دهد که محصولات تحت بررسی با کمترین میانگین هزینه کل، تولید می شوند. از این نظر، صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و معیارهای کارایی بازده و هزینه نیز تحلیل می‌شوند.

به طور کلی، دستیابی به بیشینه کارایی تولید ممکن است دشوار باشد. به این ترتیب، هدف اصلی اقتصادها و بسیاری از واحدهای تجاری منفرد این است که به تعادل مطلوبی بین استفاده از منابع، نرخ تولید و کیفیت کالاهای تولید شده دست پیدا کنند بدون اینکه الزاما سطح تولید را به بیشینه ظرفیت کامل آن برسانند. مدیران عملیاتی باید در نظر داشته باشند زمانی که به بیشینه کارایی تولید دست پیدا می‌کنند، تولید کالاهای بیشتر بدون تغییر شدید تولید سبد محصولات تولیدی آن‌ها ممکن نخواهد بود.

مرز امکانات تولید

مرز امکانات تولید در مفهوم اقتصادی کارایی تولید نقش اساسی دارد. به لحاظ نظری، متغیرها در امتداد محور x نشان داده می شوند و محور y نمودار نیز بیشینه سطوح تولیدی را نشان می دهد که از طریق تولید همزمان قابل دست‌یابی هستند. بنابراین بیشینه کارایی تولید اقتصادی شامل تمام نقاط منحنی مرز امکانات تولید می شود.

منحنی مرز امکانات تولید حداکثر سطح تولید را برای هر کالا نشان می دهد. اگر یک اقتصاد یا نهاد تجاری نتواند بدون کاهش تولید کالای دیگر میزان تولید کالای خاصی را افزایش دهد، در این صورت به بیشینه سطح تولید رسیده است.

اندازه گیری کارایی

تجزیه و تحلیل کارایی تولید علاوه بر عملکرد بر اساس مرز امکانات تولید ممکن است به اشکال دیگری نیز انجام شود. تحلیلگران می‌توانند کارایی تولید را با تقسیم تولید بر نرخ استاندارد تولید و ضرب عدد حاصل در 100 برای نمایش درصدی آن، اندازه‌گیری کنند. این محاسبات را می توان برای تجزیه و تحلیل کارایی یک کارمند واحد، گروه هایی از کارمندان یا بخش هایی از یک اقتصاد استفاده کرد.

فرمول محاسبه کارایی تولید به شرح زیر است:

نرخ تولید استاندارد نرخ بیشینه عملکرد یا بیشینه حجم کار تولید شده در واحد زمان با استفاده از یک روش استاندارد است. هنگامی که بیشینه کارایی تولید برای هر نمونه تحت بررسی به دست آید، کارایی تولید 100 درصد خواهد بود. اگر اقتصادی به کارایی تولید دست پیدا کرده باشد، کارایی تولید 100 درصد خواهد داشت.

بهره وری در مقابل کارایی

بهره وری به عنوان معیاری از میزان تولید عمل می کند که معمولاً به صورت تعداد واحدهای تولید شده در هر بازه زمانی مشخصی بیان می شود، مانند 100 واحد در ساعت. کارایی در تولید اغلب به هزینه های تولید هر واحد مربوط می شود و نه فقط به تعداد واحدهای تولید شده. مقایسه بهره وری در مقابل کارایی همچنین ممکن است شامل تجزیه و تحلیل صرفه جویی‌های ناشی از مقیاس باشد. واحدهای تجاری به دنبال بهینه سازی سطوح تولید خود برای دستیابی به صرفه جویی‌های کارآمد ناشی از مقیاس هستند که به کاهش هزینه های تولید هر واحد و افزایش بازده آن کمک می کنند.

کارایی تولید و صنعت خدمات

مفاهیم کارایی تولید معمولاً در حوزه تولید صنعتی کاربرد دارند اما ممکن است در صنعت خدمات نیز استفاده شوند. برای انجام یک خدمت، حتی اگر به هیچ منابع دیگری نیاز نباشد به منابع خاصی مانند استفاده از سرمایه انسانی و زمان نیاز است. در این موارد، کارایی را می توان با توانایی انجام یک کار یا هدف خاص در کوتاه ترین زمان ممکن و با سطح بهینه کیفیت ارائه خدمات اندازه گیری کرد.