۰ نفر

قیمت سلف چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۸
کد خبر: 714118
قیمت سلف چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

قیمت سلف قیمتی است که در آن فروشنده‌ای دارایی پایه، مشتقات مالی یا ارزی را در تاریخ از پیش تعیین شده به خریدار قرارداد سلف تحویل می‌دهد.

در شروع قرارداد سلف، قیمت سلف ارزش قرارداد را صفر می‌سازد، اما تغییرات قیمت کالای پایه باعث می شود که قرارداد سلف ارزش مثبت یا منفی پیدا کند.

قیمت سلف با فرمول زیر تعیین می شود:

1

مبانی قیمت سلف

قیمت سلف بر اساس قیمت لحظه ای فعلی دارایی پایه، به اضافه هرگونه هزینه های نگهداری مانند بهره، هزینه های ذخیره سازی، بهره از دست رفته یا سایر هزینه ها یا هزینه های فرصت تعیین می‌شود.

اگرچه این قرارداد در ابتدا ارزش ذاتی ندارد، اما در طول زمان ممکن است ارزش آن افزایش یا کاهش پیدا کند. موقعیت های معاملاتی متقابل در یک قرارداد آتی معادل یک بازی مجموع صفر هستند. به عنوان مثال، اگر یک سرمایه‌گذار در یک قرارداد سلف شکم خوک موقعیت معاملاتی خرید و سرمایه‌گذار دیگری موقعیت فروش استقراضی در آن داشته باشد، هر گونه سود موقعیت خرید معادل زیانی است که سرمایه‌گذار دوم از موقعیت فروش متحمل شده است. با صفر شدن ارزش قرارداد در ابتدا، هر دو طرف در زمان شروع قرارداد در شرایط مساوی قرار می گیرند.

نکات کلیدی

این قیمت تقریباً برابر است با قیمت لحظه ای به اضافه هزینه های نگهداری مربوطه مانند هزینه های ذخیره سازی، نرخ بهره و غیره.

مثالی از نحوه محاسبه قیمت سلف

زمانی که به دارایی پایه قرارداد سلف سود پرداختی سهام تعلق نمی‌گیرد، قیمت سلف را می توان با استفاده از فرمول زیر محاسبه کرد:

2

که در آن:

F = قیمت سلف قرارداد

S = قیمت لحظه‌ای دارایی پایه در حال حاضر

e = ثابت غیرمنطقی ریاضی با مقدار تقریبی 2.7183

r = نرخ بهره بدون ریسک که در طول عمر قرارداد سلف اعمال می‌شود

t = تاریخ تحویل بر حسب سال

به عنوان مثال، فرض کنید یک اوراق بهادار در حال حاضر با قیمت 100 دلار در هر واحد معامله می شود. یک سرمایه گذار می خواهد قرارداد سلفی منعقد کند که در یک سال منقضی می شود. نرخ بهره سالانه و بدون ریسک فعلی 6 درصد است. با استفاده از فرمول فوق، قیمت سلف به صورت زیر محاسبه می شود:

3

اگر به دارایی پایه در طول عمر قرارداد سود پرداختی سهام تعلق بگیرد، فرمول قیمت سلف به صورت زیر خواهد بود:

1-5

مجموع این مقادیر 1.927 دلار می‌شود. سپس این مقدار به فرمول قیمت سلف تعدیل شده با سود پرداختی سهام جایگزین می شوند:

6