۰ نفر

فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل کالا (COD)

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۴۹
کد خبر: 710875
فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل کالا (COD)

فروش به صورت پرداخت در زمان تحویل کالا (COD) زمانی است که گیرنده کالا یا خدمات هزینه آن را در زمان تحویل پرداخت می کند.

شرایط و روش‌های پرداخت پذیرفته شده این نوع فروش با توجه به مفاد پرداخت قرارداد خرید متفاوت هستند. فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل کالا هم‌چنین وصول در زمان تحویل نیز نامیده می شود زیرا تحویل کالا در محل ممکن است امکان پرداخت نقدی، چکی یا پرداخت الکترونیکی را فراهم کند.

نکات کلیدی

هر تراکنش مبتنی بر پرداخت در زمان تحویل ممکن است چندین شکل مختلف داشته باشد و هریک از آن‌ها ممکن است حسابداری شرکت را تحت تاثیر قرار دهند.

ارسال کالا و خدمات به صورت پرداخت در زمان تحویل کالا مزیتی برای مشتریان دارد زیرا به آنها زمان بیشتری برای پس‌انداز پول و پرداخت کامل هزینه کالا و خدمات اعطا می‌کند.

هم‌چنین، تا زمانی که کالا توسط خریداران پذیرفته شود فروشندگان نیز مبلغ فروش را سریع‌تر دریافت می‌کنند.

شناخت فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل کالا (COD)

فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل کالا ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشد و حسابداری شرکت را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. شرکت های دولتی بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) ملزم به استفاده از روش حسابداری تعهدی هستند. در روش حسابداری تعهدی، شرکت درآمد فروش را در زمان معامله به رسمیت می‌شناسد و در صورت به تعویق افتادن پرداخت، پرداخت را در حساب های دریافتنی ثبت خواهد کرد. شرکت های خصوصی می توانند به دلخواه خود از حسابداری تعهدی یا نقدی استفاده کنند. در حسابداری نقدی، شرکت باید برای ثبت مبلغ فروش به عنوان درآمد تا زمان دریافت مبلغ آن منتظر بماند.

اگر مشتری کالا یا خدمات را به صورت حضوری از فروشنده خرید می‌کند و کالا یا خدمات را از موجودی انبار آماده فروش خریداری کند، مبلغ فروش کالا در زمان فروش از مشتری دریافت می‌شود و به عنوان فروش به روش پرداخت در زمان تحویل به حساب می‌آید. این نوع فروش در روش حسابداری تعهدی، به کوتاه‌تر شدن دوره حساب‌های دریافتنی و افزایش بازدهی منجر می‌شود.

شرکت ها برای قراردادهای حساب‌های دریافتنی بلند مدت‌تر می توانند شرایط فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل را به صورتی تنظیم کنند که به مشتری اجازه دهد پرداخت مبلغ خرید را تا زمان تحویل به تعویق بیندازد. در  برخی از پلتفرم‌های سفارش پستی کالا مانند eBay، می‌توان برای به حداقل رساندن خطر تقلب بین خریداران و فروشندگان از روش فروش به روش پرداخت در زمان تحویل استفاده شود. به طور کلی، در روش فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل، خریدار تا زمانی که کالای خریداری شده خود را دریافت نکند ملزم به پرداخت هزینه آن نیست.

مزایای فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل

برای بسیاری از مشاغل، فروش به شکل پرداخت در زمان تحویل حضوری امکان پرداخت فوری هزینه کالا و خدمات را تسهیل می کند. این مسئله مزیت حسابداری قابل توجهی است زیرا ممکن است مدت زمان وصول حساب‌های دریافتنی کسب‌وکار را کاهش می‌دهد.

مهم

اگر شرکتی امکان ارسال کالا به روش فروش در زمان تحویل را برای مشتریان خود فراهم کند، عملا مشتقانه به مشتریان خود زمان بیشتری برای پرداخت هزینه فروش اعطا می‌کند در حالی که ریسک کمتری را نسبت به خرید اعتباری متحمل می‌شوند.

در روش پرداخت در زمان تحویل، کالاها معمولاً در مدت زمانی کمتر از صدور صورت‌حساب استاندارد به مشتریان تحویل داده می‌شوند. این ویژگی به نفع شرکت‌ها است چرا که مشتری توسط نهاد واسطه ملزم به پرداخت هزینه خرید در هنگام تحویل کالا می‌شود. با ارسال کالا به روش پرداخت در زمان تحویل، مشتریان زمان بیشتری برای جمع آوری پول لازم برای پرداخت کامل هزینه کالاها خواهند داشت. با این حال، ارسال کالا به روش پرداخت در زمان تحویل هم‌چنین خطر عدم برنامه‌ریزی مناسب مشتری برای پرداخت هزینه خرید و مرجوع شدن کالاهای خریداری شده را افزایش می‌دهد. خریدهای مرجوع شده در سود شرکت سهمی نخواهند داشت و ممکن است مستلزم پرداخت هزینه‌های حمل و نقل کالای مرجوع شده باشند که هر دو به ضرر فروشنده هستند.

از نظر فروشندگان، ارائه امکان پرداخت هزینه کالا در زمان تحویل ممکن است اعتماد مصرف کنندگان را به شرکت‌های جدیدی که هم‌چنان برند قدرتمندی به دست نیاورده‌اند، افزایش دهد. به طور کلی، شرکت‌های شناخته شده‌تر تمایلی به پذیرش خطرات حمل و نقل مربوط به روش پرداخت در زمان تحویل ندارند و برنامه‌های پرداخت اعتباری را ترجیح می‌دهد که به آن‌ها اجازه می‌دهد بهره و هزینه تأخیر پرداخت از مشتریان دریافت کنند.

با این حال، روش پرداخت در زمان تحویل در برخی موارد مزیتی نسبت به روش اعتباری دارد زیرا به وصول تمام مبلغ خرید در هنگام تحویل منجر می‌شود. روش پرداخت در زمان تحویل همچنین ممکن است به فروشندگان کمک کنند تا از برخی خطرات مربوط به کلاهبرداری هویت خریدار، پرداخت‌های لغو شده یا اختلافات مربوط استفاده از کارت الکترونیکی جلوگیری کنند. در برخی کشورها، مانند هند، تراکنش های پرداخت در زمان تحویل در حال تقویت تجارت اینترنتی هستند. تراکنش های پرداخت در زمان تحویل برای مصرف کنندگانی که سابقه اعتباری یا ابزار جایگزینی برای پرداخت کالا ندارند جذاب است.

فروش به روش پرداخت در زمان تحویل در مقایسه با روش پیش‌پرداخت نقدی

روش پیش‌پرداخت نقدی با روش پرداخت در زمان تحویل متفاوت است زیرا خریدار قبل از تحویل یا ارسال محصولات یا خدمات، هزینه آن‌ها را پرداخت می کند. فروشندگان از روش های پیش پرداخت نقدی مانند خرید اعتباری، برای اجتناب از ریسک اعتباری یا خطر عدم پرداخت مبلغ از سوی مشتری استفاده می شود. روش پیش‌پرداخت نقدی به نفع فروشنده است و خریدار را در معرض خطر تاخیر در دریافت کالاها، دریافت کالاهای یا آسیب دیده یا دریافت کالاهایی مطابق انتظار نیستند قرار می‌دهد. از سوی دیگر، روش پرداخت در زمان تحویل هم برای خریدار و هم برای فروشنده مزایایی دارد.

مطابق شرایط پرداخت در زمان تحویل، کالا قبل از پرداخت ارسال می شوند. مطابق شرایط پیش پرداخت نقدی، فروشنده از خریدار می خواهد که کل مبلغ خرید پرداخت را پیشاپیش پرداخت کند تا فرآیند حمل و نقل آغاز شود. این امر فروشنده را در برابر از دست دادن پول به دلیل کالاهای ارسال شده‌ای که مبلغ آن‌ها پرداخت نمی‌شود محافظت می کند.

پیش‌پرداخت نقدی رایج ترین روش پرداخت در بازارهای آنلاین، تجارت الکترونیک و تجارت بین المللی است. اینکه کسب و کاری از روش پرداخت در زمان تحویل یا پیش‌پرداخت نقدی استفاده کند به توانایی آن در پذیرش ریسک بستگی دارد. کسب‌وکارهای بزرگ‌تر ممکن است روش پیش‌پرداخت نقدی را به خریداران ارائه دهند، زیرا حساب‌های دریافتنی و فرآیندهای وصول آنها پیشرفته‌تر است.

سوالات متداول تحویل در زمان تحویل

منظور از پرداخت در زمان تحویل چیست؟

پرداخت در زمان تحویل روشی است که در آن خریدار پس از دریافت کالا یا خدمات هزینه آن را پرداخت می کند. از سوی دیگر، پیش پرداخت نقدی زمانی است که پرداخت قبل از ارسال کالا یا خدمات انجام می شود – به عنوان مثال، یک معامله اعتباری تجارت الکترونیک.

نحوه عملکرد پرداخت در زمان تحویل کالا؟

خریداران می‌توانند سفارشی را برای مثال در یک وب سایت ثبت کنند و درخواست تحویل کالا دهند. مشتری هنگام سفارش کالا، مبلغی را پرداخت نمی‌کند و روش پرداخت نقدی هنگام تحویل کالا را انتخاب می کند. پس از ثبت سفارش، فروشنده صورتحسابی را آماده و به بسته ارسالی ضمیمه می‌کند. سپس بسته از فروشنده به آدرس ارائه شده توسط مشتری ارسال می شود. مشتری نیز در زمان تحویل کالا با استفاده از پول نقد یا کارت خود به تحویل دهنده یا فرستنده مبلغ سفارش را پرداخت می کند. سپس مبلغ پرداختی پس از تحویل کالا به حساب شریک تدارکاتی یا فرستنده واریز می شود. شرکت تدارکاتی پس از کسر هزینه های حمل و نقل، مابقی مبلغ را به حساب فروشنده واریز می کند.

نمونه هایی از پرداخت در زمان تحویل

نمونه‌هایی از پرداخت در زمان تحویل عبارتند از زمانی که مشتریان مبلغ پیتزایی را که در خانه تحویل می‌گیرند پرداخت می‌کنند، زمانی که یک پیک کالایی را که مشتری توافق کرده است هزینه آن را در زمان تحویل پرداخت کند به مشتری تحویل می‌دهد، یا زمانی که مشتری لباس‌ها را از فروشگاه خشک‌شویی تحویل می‌گیرد. برخی از فروشگاه های آنلاین امکان پرداخت در زمان تحویل را فراهم می کنند.

مزایا و معایب فروش نقدی چیستند؟

مزیت اصلی پرداخت در زمان تحویل برای مشاغل زمان انتظار کوتاه‌تر برای پرداخت مبلغ خرید و عدم تاخیر در وصول وجه نقد است. این امر کسب و کارها را از خطر عدم پرداخت یا پرداخت دیرهنگام مبلغ کالاها از سوی مشتریان محافظت می کند و جریان وجوه نقد قابل اعتمادی را برای کسب‌وکارها تضمین می کند. این روش هم‌چنین به مصرف‌کنندگان زمان اضافی اعطا می‌کند تا منابع مالی لازم برای پرداخت کل مبلغ خرید را تامین کنند. روش پرداخت در زمان تحویل هم‌چنین به خریدارانی که به خطوط اعتباری دسترسی ندارند اجازه می‌دهد کالاهایی را خرید کنند که در غیراین صورت قادر به خرید آن‌ها نیستند.

معایب پرداخت در زمان تحویل برای مشاغل خطر بیشتر رد کالاها در زمان تحویل و هزینه هایی دخیل برای مرجوع کردن کالاها است. معایب این روش برای خریداران نیز این است که مرجوع کردن کالاهایی که هزینه‌ی آن را در هنگام تحویل پرداخت کرده‌اند دشوارتر می‌سازد. در این روش حتی زمانی که مصرف‌کننده از کالا ناراضی باشد ممکن است فروشنده تمایلی یا تعهدی برای بازپس گرفتن کالا نداشته باشد.

مزایای پرداخت در زمان تحویل

دوره پرداخت نسبت به سایر روش های پرداخت کوتاه تر است.

این روش کسب‌وکارها را تا حدودی در برابر خطر مشتریانی که ممکن است مبلغ خرید را پرداخت نکنند یا دیر پرداخت کنند محافظت می کند.

پرداخت در زمان تحویل جریان وجوه نقد و بودجه بندی را بهبود می بخشد.

مصرف کنندگانی که سابقه اعتبار ندارند می توانند محصولات را خریداری کنند.

معایب پرداخت در زمان تحویل

خطر بیشتر رد کالا در هنگام تحویل

ممکن است برای فروشندگانی که فاقد زیرساخت های مرجوعی کالا و پشتیبانی هستند پرهزینه باشد.

ممکن است خریداران برای بازگرداندن اقلامی که انتظارات آن‌ها را برآورده نمی کنند، مشکل پیدا کنند.

سخن نهایی

پرداخت در زمان تحویل یکی از گزینه‌های پرداختی است که هم برای خریداران و هم برای فروشندگان مزایایی به همراه دارد. پرداخت در زمان تحویل روش راحتی در اختیار خریداران بدون اعتبار قرار می‌دهد تا کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. این روش هم‌چنین تا زمانی که کالاها در هنگام تحویل پذیرفته شوند امکان دریافت سریع‌تر مبلغ فروش را به فروشندگان اعطا می‌کند. در نهایت، گزینه‌های پرداختی که فروشندگان ارائه می‌کند به میزان ریسکی که حاضر به پذیرش آن هستند و توانایی آن‌ها برای رسیدگی به عوارضی مانند مرجوعی کالاها و تأخیر پرداخت بستگی خواهد داشت.