۰ نفر

منظور از جدول دارایی سهامداران

۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبر: 710688
منظور از جدول دارایی سهامداران

جدول دارایی سهامداران، جدولی است که میزان مالکیت سهام یک شرکت را نشان می دهد.

به طور کلی، جدول دارایی سهامداران، سرمایه سهامداران در یک شرکت را به صورت جزء به جزء تفکیک می‌کند. جدول‌های دارایی سهامداران اغلب تمام سرمایه مربوط به مالکیت سهام شرکت، مانند سهام عادی، سهام ترجیحی، ضمانت‌نامه‌ها و سهام قابل تبدیل را شامل می‌شوند.

نکات کلیدی

جدول دارایی سهامداران برای اتخاذ تصمیمات مالی شامل مالکیت سهام، ارزش جاری کل سهام شرکت در بازار و ارزش بازاری ضروری است.

جداول دارایی سهامداران به شرکت های خصوصی کمک می کنند تا ارزش بازاری خود را حفظ کنند. این جدول‌ها همچنین در بازار خصوصی برای گزارش دهی به سهامداران و بازاریابی انتشار سهام جدید ضروری است.

شناخت جدول دارایی سهامداران

جدول ساده دارایی سهامداران فهرستی از هر نوع سرمایه‌گذاری برای مالکیت سهام، سرمایه گذاران منفرد و قیمت سهام را ارائه می کند. جدول‌های پیچیده‌تر ممکن است شامل جزئیات منابع مالی جدید، فرآیندهای ادغام‌ و تملک‌، عرضه‌های عمومی سهام یا سایر معاملات فرضی باشند.

معمولاً شرکت های خصوصی از جداول دارایی سهامداران برای ارائه اطلاعات مربوط به سرمایه گذاران و ارزش بازاری شرکت استفاده می‌کنند. در زیر نمونه‌ای از جدول دارایی سهامداران آورده شده است.

جدول دارایی سهامداران به طور کلی کل ارزش بازاری یک شرکت و اجزای آن را نشان می دهد.  مدیران کسب و کارها در هنگام اتخاذ هرگونه تصمیمات مالی که بر ارزش جاری کل سهام شرکت در بازار و ارزش بازاری شرکت تأثیر می گذارند از این جدول به عنوان یک نقطه مرجع کلیدی استفاده می‌کنند. به این ترتیب، تنظیم دقیق جدول دارایی سهامداران ، سفارشی سازی آن مطابق نیازهای کسب و کار، و نگهداری آن به طور منظم برای تصمیم گیری بر اساس جدیدترین اطلاعات اهمیت بالایی دارد.

مهم: جدول دارایی سهامداران سندی ساده و سازمان یافته است که کل سرمایه مالکیت سهام یک شرکت را نشان می دهد.

ایجاد و نگهداری جدول دارایی سهامداران

این جدول را می توان به طور نسبی با بخش سرمایه سهامداران ترازنامه که ساختار سرمایه سهامی شرکت را نیز به تفصیل شرح می دهد مقایسه کرد.

جدول دارایی سهامداران سهم سرمایه هر سرمایه گذار در کسب و کار را نشان می دهد که با ضرب قیمت سهام در تعداد سهامی که سرمایه‌گذار مالک آن‌ها است محاسبه می شود. در بیشتر موارد، نام صاحبان اوراق بهادار در محور Y و انواع اوراق بهادار در محور X درج می شود. علاوه بر این، تمام دارایی های هر سرمایه گذار باید در یک ردیف قرار بگیرند.

فهرست بندی سرمایه گذاران را می‌توان به چند روش مختلف انجام داد و ممکن است انجام این کار به مخاطبان هدف بستگی داشته باشد.  در برخی از جدول‌های دارایی سهامداران ممکن است نام سرمایه‌گذاران به صورت زیر آورده شود: ابتدا بنیان‌گذاران و سپس مدیران اجرایی و کارمندان اصلی که مالک بخشی از سهام شرکت هستند و سپس سایر سرمایه‌گذاران مانند سرمایه‌گذاران فرشته، بنگاه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و افراد دیگری که در طرح کسب‌وکار دخیل هستند نام برده شود. از طرف دیگر، در برخی جدول دارایی سهامداران ممکن است به دلخواه نام سرمایه گذاران به ترتیب نزولی و بر اساس درصد مالکیت فهرست شود به طوری که بزرگترین دارندگان را در بالا نشان داده شوند.

ملاحضات ویژه

شرکت ها دائماً در حال تغییر و تحول هستند، بنابراین جداول سرمایه آنها نیز باید به طور مداوم به روز شود. به عنوان مثال، شرکت‌های نوپا برای تامین نیازهای سرمایه‌ای خود چندین دور برنامه تأمین مالی اجرا می‌کنند. آنها همچنین قراردادهای اختیار سهام را برای جذب استعدادها صادر می کنند. همه این اقدامات ساختار جدول دارایی سهامداران را تغییر می دهند.

به همین ترتیب، لغو قراردادهای اختیار معامله کارمندی که کسب و کار را ترک می‌کند، منقضی شدن قراردادهای اختیار معامله یا وجود سرمایه‌گذاری که قرارداد اختیار معامله اعطا شده به خود را اجرا یا بازخرید یا منتقل می‌کند یا سرمایه‌گذاری که سهام خود را به فروش می‌رساند نیز اموری هستند که ترکیب این جدول‌ها را تغییر می‌دهند.