۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

اجرای طرح تغذیه سفره‌های زیرزمینی با استفاده از آب‌های خارج از دسترس/ با دور زدن قانون موجب از بین رفتن پایداری و پوشش گیاهی مناسب خاک شدند

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
کد خبر: 236810
اجرای طرح تغذیه سفره‌های زیرزمینی با استفاده از آب‌های خارج از دسترس/ با دور زدن قانون موجب از بین رفتن پایداری و پوشش گیاهی مناسب خاک شدند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هدف تقویت تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، استفاده از آب هایی که از دسترس خارج می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، محمود حجتی امروز در روز جهانی خاک در محل وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر، افزود: اگر به آبخیزداری بیشتر توجه و عمل کنیم همه آبهایی که قرار است برای همیشه از دسترس خارج و تبخیر شود به داخل خاک منتقل می شود.

وی ادامه داد: عامل فرسایش و از بین رفتن خاک بی‌توجهی به حفاظت از آن است در حالی که ارزش خاک کمتر از آب نیست و باید به آن نیز توجه ویژه داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه فرهنگ عمومی به این نعمت تجدیدناپذیر بی‌توجه است، اظهار کرد: خاک در کنار آب و اراده الهی به تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کمک می‌کند اما آنطور که شاسیته است به خاک توجه نمی شود، چرا که بدون هیچ‌گونه بهایی در اختیار همه قرار دارد.

وی یاد آور شد: البته با حمایت‌های بودجه‌ای دولت که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است خاک وضعیت بهتری در مقایسه با گذشته دارد اما، لازم است به مقوله خاک در دو بخش عرصه‌های تولیدی و حفاظت از فرسایش و آلودگی توجه بیشتری شود که در این زمینه  وزارت جهاد کشاورزی طرح‌هایی مانند کشاورزی حفاظتی را در دستور کار قرار داده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برخی مقاطع با دور زدن قوانین و مقررات بخشی از این منابع عظیم الهی از بین می‌رود، اضافه کرد: همان طورکه کارشناسان معتقدند بخش عظیمی از فرسایش بادی و خاکی آب به خاطر بهره‌برداری‌های بیش از حد و غیراصولی است که با دور زدن قانون اتفاق می افتد و موجب از بین رفتن پایداری و پوشش گیاهی مناسب خاک می‌شود.

حجتی در پایان گفت: از دیگر اولویت‌های مهم و پیش روی وزارت جهاد کشاورزی حفاظت از خاک است که به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده است.