۰ نفر

FATF مساله‌ای فنی ا‌ست نه سیاسی

۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۴۹
کد خبر: 145392
FATF مساله‌ای فنی ا‌ست نه سیاسی

پیوستن ایران به کارگروه اقدام مالی اگر در بدبینانه‌ترین حالت فقط یک مزیت داشته باشد، اما حالا هزاران حاشیه و مخالف پیدا کرده است؛ مخالفانی که تمرکزشان از قراردادهای نفتی به سمت FATF هدایت شده است.

 گروه اقدام مالی، یک نهاد بین‌الدولی است که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده و کارکرد آن عبارت است از وضع استانداردهایی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر جرائمی که سلامت نظام مالی را تهدید می‌کند. گروه اقدام مالی تلاش می‌کند تا اجرای این استانداردها در کشورها را ارتقا دهد و همکاری بین‌المللی برای مبارزه با سوءاستفاده از بنگاه‌های اقتصادی و نظام مالی در جهت ارتکاب جرائم فوق را تشویق کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، تیر امسال بود که بانک مرکزی اعلام کرد: «کارگروه ویژه اقدام مالی در بیانیه جدید خود، با وجود لابی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای متخاصم، نام ایران را از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام‌های متقابل اتخاذ شود، حذف کرد.» اما حالا این کارگروه منتقدان زیادی دارد که تصور می‌کنند اطلاعات مالی و بانکی ایران به همه‌جا درز می‌کند. علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم به‌تازگی از نحوه تعامل با کارگروه اقدام مالی (FATF) ابهام‌زدایی کرد. به گفته طیب‌نیا، عربستان، ‌رژیم صهیونیستی، لابی آیپک و رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در صف معترضان به این اقدام کارگروه اقدام مالی قرار گرفته‌اند که بازندگان خروج ایران از اقدامات تنبیهی محسوب می‌شوند.

شنبه هم عباس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشستی خبری اعلام کرد که FATF باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد. اما ضرورت پیوستن ایران به کارگروه اقدام مالی در شرایط کنونی چیست و اساسا این موضوع چرا منتقدان و مخالفانی دارد؟ دو فعال بخش خصوصی در مورد این دو پرسش  پاسخ داده‌اند.

لازمه ارتباط با سیستم بانکی دنیا

عباس آرگونعضو کمیسیون بازرگانی اتاق تهران

این که ایران به این کارگروه بپیوندد یک ضرورت است. این نهاد بین‌المللی وظیفه نظارت بر پیشرفت اعضا در مبارزه با پولشویی و همین‌طور توسعه و اتخاذ مبارزه با پولشویی در سطح جهان را برعهده دارد. تقریبا تمام کشورها عضو این نهاد هستند. ایران هم از این به بعد به صورت مشروط به FATF پیوسته است. البته از بعد زیرساختی، این قوانین حدود پنج‌سال پیش در مجلس به تصویب رسید، به‌طوری که بانک‌ها، صرافی‌ها و بسیاری از شرکت‌های بازرگانی موضوع مبارزه با پولشویی را در آیین‌نامه خود قید می‌کنند و نهادهای نظارتی بر این موضوع نظارت دارند. حتی پارسال هم قانون مبارزه با پولشویی و ممنوعیت حمایت مالی از تروریسم در مجلس تصویب شد و به تایید شورای نگهبان هم رسید؛ اما پیوستن به این نهاد، لازمه ارتباط با سیستم بانکی دنیاست و درواقع لوازم تجارت خارجی است. برخی افراد مباحث اقتصادی و تجاری را با نگاه سیاسی تجزیه و تحلیل می‌کنند. در این مورد هم بیشتر مخالفان از طیف سیاسی خاصی هستند. از طرف دیگر موضوع پیوستن ایران به FATF نباید در سطح عامه‌ جامعه زیاد دامن زده شود؛ چراکه بسیاری از مردم اطلاع زیادی از کارکرد اصلی این نهاد ندارند و دلیلی ندارد با برخی اظهارات جو جامعه ناآرام شود. این یک بحث کاملا فنی است؛ اما نکته مهم‌تر این است که این نوع سازمان‌ها در دست قدرت‌های جهانی است و باید مراقب باشیم تا علیه خودمان سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد.

گام بزرگ برای ارتباط باجهان

پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران

1 – در شرایط کنونی و حالا که همه‌چیز برای ارتباط دوباره با تجارت جهانی برقرار شده است، پیوستن ایران به FATF گام بزرگی در ادامه این راه است. برای ارتباط با بانک‌های بزرگ هم این نهاد به‌عنوان یکی از لوازم اصلی به شمار می‌رود و در صورتی که ایران از این قافله عقب بماند، رقبا از این فرصت استفاده خواهند کرد.

2 – اگر اظهارات مخالفان درست باشد که اطلاعات ایران با پیوستن به FATF افشا می‌شود، پس چگونه است که همه کشورها به جز ایران و کره‌شمالی عضو این نهاد هستند. آیا آنها بیم افشای اطلاعات‌شان را نداشتند. مخالفان و منتقدان باید واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنند. این مساله بحث سیاسی نیست که برخی آن را جناحی کرده‌اند. تا زمانی که قوانین و ساختار مالی و پولی ایران با استانداردهای جهانی هماهنگ نشود، گشایش زیادی در این موارد به وجود نخواهد آمد.