۰ نفر

واردات ۹۰۰ میلیون موبایل

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۲
کد خبر: 842749
واردات ۹۰۰ میلیون موبایل

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد، در سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است. همچنین نزدیک به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار قطعات خودرو و لوازم یدکی نیز از این مسیر وارد کشور شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،‌ بررسی آمارهای بانک مرکزی که به تازگی با تفکیک تامین ارز از سامانه نیما و ارز اشخاص منتشر شده، نشان میدهد، در سال گذشته حدود ۸۷۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است.

لازم به ذکر است طبق مقررات مصوب، تنها موبایل بالای ۶۰۰ دلار از جمله مدلهای مختلف ایفون، از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود وارد میشوند. واردات آیفون ۱۳ رفرش و ریپک به میزان ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون دلار یکی از موضوعات عجیب تجارت خارجی کشور در سال قبل بود.

همچنین ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نیز از سامانه نیما برای واردات موبایل تخصیص داده شده است. در سال ۱۴۰۲ مجموع واردات موبایل نیز نزدیک به ۳ میلیارد دلار بوده است.

تخصیص ارز خودروسازان شفاف شد

بر اساس این گزارش، نزدیک به یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار قطعات خودرو نیز از مسیر ارز اشخاص وارد کشور شده است. کل واردات قطعات خودرو ۳.۷ میلیارد دلار بوده است. مونتاکاران ۲ میلیارد دلار نیز از سامانه نیما با نرخ میانگین ۴۰ هزار تومانی دریافت کرده اند.

در جدول منتشر توسط بانک مرکزی، نزدیک به ۳ میلیارد دلار نیز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو تخصیص داده شده است.

واردات ۹۰۰ میلیون موبایل

پیشتر گمرک ایران اسامی ۱۰۰ شرکت برتر واردکننده را منتشر کرده بود که در این میان مشخص شد ۴ شرکت خودروساز از جمله مدیران خودرو (۱ میلیارد دلار) کرمان موتور(۷۵۰ میلیون دلار) کوروش موتور( ۶۵۰ میلیون دلار )و بهمن موتور( ۴۰۰ میلیون دلار)حدود ۳ میلیارد دلار واردات داشته اند که بخش مهمی از ان از طریق سامانه نیما تامین ارز شده است. همچنین ۴ شرکت واردکننده موبایل نیز در این فهرست حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha