۴ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

رشد آرام بورس کلید خورد/ منتظر اعداد طلایی در شاخص باشید

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۲
کد خبر: 842566
رشد آرام بورس کلید خورد/ منتظر اعداد طلایی در شاخص باشید

بازار سرمایه از گذشته تا کنون آن‌چنان مورد توجه تمام مردم ایران قرار گرفته که صیانت از سهامدارانش به یکی از نکات مورد تاکید کاندیداها در دوره های مختلف قرار گرفته؛ بنابراین شو رسانه‌ای روسا جمهور در انتخابات بدل شده‌است. با این فرضیه می‌توان مدعی بود که همانند نرخ دلار و تورم و فارغ از مسائل بنیادی صنایع مختلف، حفظ و ارتقاء عدد شاخص برای سیاسیون یک دغدغه بزرگ محسوب می‌شود.

اقتصاد آنلاین- رجا ابوطالبی: بازار سرمایه از گذشته تا کنون آن‌چنان مورد توجه تمام مردم ایران قرار گرفته که صیانت از سهامدارانش به یکی از نکات مورد تاکید کاندیداها در دوره های مختلف قرار گرفته؛ بنابراین شو رسانه‌ای روسا جمهور در انتخابات بدل شده‌است. با این فرضیه می‌توان مدعی بود که همانند نرخ دلار و تورم و فارغ از مسائل بنیادی صنایع مختلف، حفظ و ارتقاء عدد شاخص برای سیاسیون یک دغدغه بزرگ محسوب می‌شود.

در عین حال، حفظ اعدادی در شاخص که کلیت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای روسای جمهور از نان شب نیز واجب‌تر است؛ به‌ طوری که ولی الله سیف، رئیس کل اسبق بانک مرکزی می گوید: علیرغم هشدارهای بسیار زیادی که به حسن روحانی، رییس دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز که به دنبال آن شوک‌های ارزی بزرگی ایجاد می‌شود، رئیس جمهور وقت گفت: «نرخ دلار ناموس اقتصاد کشور است و به هر قیمتی باید آن را در اعداد پایین حفظ کنید».همین گزاره نشان می‌دهد که نگهداشت برخی شاخص ها به هر قیمتی، در دستور کار سیاسیون قرار داشته و فارغ از اثرات بلندمدت این اقدامات، حتما باید از سوی کابینه و تیم اقتصادی به انجام رسد.

با بررسی شاخص کل بورس تهران نیز متوجه می‌شویم که این عدد نیز برای روسای جمهور جزو اعداد حیاتی محسوب می‌شود و حتی اگر دلیل بنیادینی نیز در پس رشد آن وجود نداشته باشد که البته در مقطع فعلی افزایش شاخص کل به خودی خود نیز محتمل است، شاهد رشد آن خواهیم بود.

این مطلب را زمانی متوجه می‌شویم که حرکت شاخص در بازه ای از زمان که تورم حدودا یک رقمی بوده (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵) با زمانی که تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه می‌کنیم (۱۴۰۰ تا به امروز) تقریبا یک منطق را در پیش گرفته‌ است.

بررسی‌های اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد که سنگین‌ترین رکودهای بازار سرمایه به ۳ سال ابتدایی دوران ریاست جمهوری در ادوار مختلف برمی‌گردد. نزدیک شدن به زمان انتخابات و آماده شدن روسای جمهور برای دوره دوم، آن‌ها را به این صرافت می اندازد که تمرکز خود را معطوف بازار سرمایه کنند. این اتفاق حتی در زمان محمود احمدی نژاد که اعتقاد چندانی به بازار سرمایه نداشته است نیز، صادق است.

می‌توان مدعی بود که مهمترین محرک بازار سرمایه نه نرخ بهره، نه نرخ تورم و نه حتی نرخ ارز است؛ بلکه بنزین این ماشین را می‌توان در همین فاکتور سیاسی خلاصه کرد.

تغییرات شاخص کل

رشد آرام بورس کلید خورد/ منتظر اعداد طلایی در شاخص باشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • 1 IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    رشد بورس از در عقب بوده ریزش سنگین امروز و یکشنبه سیاه دیگر در ایران
  • گل حسین عسگری IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    کسانی که باعث عقب نگه داشتن بورس ودستکاری بورس هستند به امید خدا در زنگی خیر نبینند آتش به جان ومالشان بیفتد من که هیچ وقت نمی بخشمشان
  • پیام IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    مردم با خاک یکسان شدند.همین امروز بالای پنجاه هزار ریخت.شاخص کل الان باید زیر یک میلیون باشد.پس از چهار سال ما هنوز منتظر هستیم اصل پول خود را به دست آوریم
  • مسعود IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 0
    این شاخص دستکاری شدست قیمتهای الان مال سال ۹۷هستش با وجود این همه تورم که به همه چیز خورده بورس ایران کلا رو هواست