۰ نفر

تغییر فصلی چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۴۷
کد خبر: 714867
تغییر فصلی چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

تغییر فصلی به تغییرات قابل پیش بینی خاصی اطلاق می شود که طی یک دوره یک ساله و بر اساس تغییر فصل‌ها از جمله فصل های تقویمی یا تجاری در یک کسب‌وکار یا اقتصاد رخ می دهد.

​اثرات فصلی با اثرات دوره ای متفاوت هستند، زیرا چرخه های فصلی در یک سال تقویمی مشاهده می شوند در حالی که اثرات دوره ای مانند افزایش فروش به دلیل نرخ پایین بیکاری ممکن است دوره های زمانی کوتاه تر یا طولانی تر از یک سال تقویمی روی دهد.

نکات کلیدی

تغییر فصلی ممکن است برای کمک به تجزیه و تحلیل سهام و روندهای اقتصادی استفاده شود.

شرکت ها می توانند از تغییرات فصلی برای کمک به اتخاذ تصمیمات تجاری خاصی مانند موجودی انبارها و استخدام کارکنان استفاده کنند.

یکی از نمونه‌های معیارهای فصلی بخش خرده‌فروشی است که معمولاً درآمد بیشتری را در سه ماهه چهارم سال تقویمی نشان می‌دهد.

آشنایی با تغییر فصلی

تغییر فصلی به نوسانات دوره ای در برخی حوزه ها و چرخه های تجاری خاص اشاره دارد که به طور منظم در یک فصل خاص اتفاق می افتد. فصل ممکن است به یک فصل تقویمی مانند تابستان یا زمستان یا یک فصل تجاری مانند فصل تعطیلات اشاره داشته باشد.

شرکت‌هایی که تغییرات فصلی را در کسب‌وکار خود تجربه می‌کنند، می‌توانند موجودی‌های انبار، تعداد کارکنان و سایر تصمیمات مشابه را به طوری پیش‌بینی و زمان‌بندی کنند که با تغییرات فصلی مورد انتظار در فعالیت‌های مرتبط منطبق باشند، در نتیجه هزینه‌های را کاهش و درآمد خود را افزایش دهند.

هنگام تجزیه و تحلیل سهام از دیدگاه بنیادی، بایستی اثرات تغییرات فصلی در نظر گرفته شوند زیرا این تغییرات ممکن است تأثیر زیادی بر سود و عمکلرد سبد سرمایه‌گذاری سرمایه گذار داشته باشند. کسب‌وکاری که میزان فروش آن در فصول خاصی افزایش می‌یابد، ممکن است در فصول شلوغ سود قابل توجهی کسب و گزارش کند و در فصول خلوت زیان قابل توجهی متحمل شود. اگر این تغییرات در نظر گرفته نشوند، ممکن است سرمایه‌گذار بر اساس سطح فعالیت فعلی کسب‌وکار و بدون در نظر گرفتن تغییرات فصلی که متعاقباً به عنوان بخشی از چرخه تجاری فصلی شرکت رخ می‌دهند، تصمیم به خرید یا فروش اوراق بهادار بگیرد.

توجه به تغییرات فصلی هم‌چنین هنگام دنبال کردن برخی داده های اقتصادی خاص نیز اهمیت دارد. رشد اقتصادی ممکن است تحت تأثیر عوامل فصلی مختلفی از جمله آب و هوا و تعطیلات قرار بگیرد. اقتصاددانان با تنظیم تحلیل های خود را بر اساس این عوامل می‌توانند تصویر بهتری از نحوه حرکت اقتصاد به دست آورند. به عنوان مثال، تقریباً دو سوم تولید ناخالص داخلی ایالات متحده (GDP) از مخارج مصرف کننده تشکیل شده است – که یک معیار فصلی است. هر چه مصرف کنندگان بیشتر خرج کنند، اقتصاد بیشتر رشد می کند.

برعکس، زمانی که آن‌ها میزان مخارج خود را کاهش دهند، اقتصاد منقبض می‌شود. اگر این تغییرات فصلی در نظر گرفته نشوند، اقتصاددانان تصویر روشنی از چگونگی حرکت واقعی اقتصاد به دست نخواهند آورد.

مهم

تغییرات فصلی بر صنایعی که به آنها صنایع فصلی گفته می‌شود تأثیر می‌گذارد، این صنایع معمولاً در بخش‌های کوچک و قابل پیش‌بینی سال تقویمی بیشتر درآمد خود را به دست می‌آورند.

نمونه هایی از تغییرات فصلی

موارد مختلفی فراوانی وجود دارد که تغییرات فصلی را می توان در آن‌ها مشاهده کرد زیرا به گذار منظم از فصلی به فصل دیگر در طول سال مرتبط می‌شود.

به عنوان مثال، اگر در اقلیمی با زمستان های سرد و تابستان های گرم زندگی کنید، هزینه های گرمایش شما احتمالاً در زمستان افزایش و در تابستان کاهش می یابد. به همین دلیل، انتظار دارید که تغییرات فصلی هزینه های گرمایش شما به طور معقولی هر سال در همان زمان تکرار شود.

به طور مشابه، شرکتی که محصولات ضدآفتاب و برنزه کننده پوست را در ایالات متحده به فروش می‌رساند، با افزایش تقاضا برای محصولاتش در تابستان میزان فروش خود را در این فصل افزایش می دهد. از سوی دیگر، این شرکت احتمالاً در زمستان افت قابل توجهی را در میزان درآمد خود تجربه خواهد کرد.

حوزه دیگری که تحت تأثیر تغییرات فصلی قرار می گیرد، خرده فروشی است. شاخص خرده فروشی هزینه و تقاضای مصرف کنندگان را اندازه گیری می کند و ارقام مربوط به آن هر ماه توسط اداره سرشماری ایالات متحده گزارش می شود. داده های این شاخص در زمان های خاصی از سال و عمدتاً در فصل خرید تعطیلات، نوسانات قابل توجهی را پیدا می‌کنند. این دوره در سه ماهه چهارم سال – بین اکتبر و دسامبر – قرار دارد. بسیاری از خرده فروشان تغییرات فصلی خرده فروشی را تجربه می کنند و شاهد جهش بزرگی در هزینه های مصرف کنندگان در طول فصل تعطیلات هستند.

ملاحظات ویژه

تغییرات فصلی و کارگران موقت

خرده‌فروشان بزرگ از جمله غول‌های خرده‌فروشی الکترونیک مانند آمازون، ممکن است کارگران موقتی را برای پاسخگویی به تقاضای بالاتر مصرف‌کنندگان در فصل تعطیلات استخدام کنند. در سال 2018، این شرکت اعلام کرد که تقریباً 100000 کارمند را برای کمک به جبران افزایش فعالیت تجاری مورد انتظار در فروشگاه های خود استخدام خواهد کرد.

در همین حال، خرده فروش Target نیز اعلام کرد که 120000 نفر را برای همان دوره تعطیلات استخدام خواهد کرد. این تصمیمات در اکثر فروشگاه‌های خرده فروشی با بررسی الگوهای ترافیکی فصول تعطیلات پیشین و استفاده از این اطلاعات برای پیش بینی آنچه که می‌توان در فصل آینده انتظار داشت، گرفته شده‌اند. پس از پایان فصل نیز بر اساس انتظارات ترافیکی فصول بعدی دیگر به بسیاری از کارمندان موقت نیازی نخواهد بود.

تنظیم داده ها بر اساس تغییرات فصلی

بسیاری از داده ها از فصول سال تاثیر می‌پذیرند و تعدیل براساس تغییرات فصلی به این معنی است که داده‌های مربوط به  دوره های زمانی مختلف را با دقت بیشتری به طور نسبی با یکدیگر مقایسه کرد. تعدیل داده ها بر اساس تغییرات فصلی، نوسانات دوره ای داده‌های آماری یا تغییرات عرضه و تقاضا به دلیل تغییر فصل‌های سال را هموار می‌سازد. با استفاده از ابزاری به نام نرخ سالانه تنظیم شده بر اساس تغییرات فصلی (SAAR)، می توان تغییرات فصلی داده ها را حذف کرد.

به عنوان مثال، خانه‌ها در تابستان سریع‌تر و با قیمت‌های بالاتری نسبت به زمستان به فروش می‌رسند. در نتیجه، اگر شخصی قیمت‌های فروش املاک در تابستان را با میانگین قیمت‌های سال قبل مقایسه کند، ممکن است به اشتباه تصور کند که قیمت‌ها در حال افزایش است. با این حال، اگر وی داده های اولیه را بر اساس تغییرات فصلی تعدیل کند، می تواند دریابد که آیا قیمت خانه‌ها واقعاً در حال افزایش هستند یا فقط به طور موقت و با گرما شدن هوا افزایش یافته‌اند.