۰ نفر

سهام دارای حق رای به چه معناست؟ نحوه عملکرد و انواع آن

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۵
کد خبر: 714088
سهام دارای حق رای به چه معناست؟ نحوه عملکرد و انواع آن

سهام دارای حق رای دادن به سرمایه گذاران حق اظهار نظر در مورد نحوه اتخاذ سیاست‌های شرکتی از جمله انتخاب هیئت مدیره اعطا می‌کنند.

در بیشتر موارد، سهام عادی شرکت در واقع همان سهام دارای حق رأی است. مختلف سهام مانند سهام ممتاز گاهی اوقات طبقات دارای حق رای نیستند.

نکات کلیدی

سهامدارانی که دارای حق رای هستند همچنین اقدام‌های بزرگ شرکتی مانند ادغام را تایید یا رد می کنند.

شرکت ها می توانند طبقات مختلفی از سهام را ارائه دهند که برخی از آن‌ها با حق رای و برخی دیگر بدون حق رای هستند.

گوگل و برکشایر هاتاوی دو نمونه قابل توجه از شرکت هایی هستند که هر دو دسته سهام دارای حق رای و بدون رای را ارائه می دهند.

نحوه عملکرد سهام دارای حق رای

دارندگان سهام دارای حق رای می توانند بر تصمیمات مربوط به مسیر آینده شرکت تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر شرکتی در حال بررسی پیشنهاد خرید شرکت دیگر یا گروهی از سرمایه گذاران باشد، سهامداران دارای حق رای می توانند رای خود را در مورد این پیشنهاد اعلام کنند.

شرکت‌ها معمولاً موضوعاتی را که اقدام سازمان در راستای آن‌ها به رای گیری نیاز دارد به صورت منظم به سهامدارانی که دارای حق رای هستند اطلاع می‌دهند. تصمیم به رأی دادن یا رأی ندادن در مورد چنین موضوعاتی تأثیر مستقیمی بر مالکیت سهام یا ارزش آن ندارد. با این حال، ممکن است اقدامات بعدی که بر مبنای نتایج رای‌گیری انجام می‌شوند بر ارزش سهام شرکت تأثیر بگذارد.

ملاحظات ویژه

غیرمعمول نیست که سرمایه گذارانی که به اصطلاح سرمایه‌گذاران فعال نامیده می‌شوند، سهامداران دارای حق رای را تشویق کنند تا به نفع اقدام یا تصمیمی که این سرمایه گذار فعال می خواهد شرکت دنبال کند، رای دهند.

در طی پیشنهادهای خصمانه برای تصاحب یک شرکت ممکن است خریداران بالقوه به امید جذب حمایت کافی برای ایجاد یک جهت جدید در شرکت، کمپینی را برای سهامداران دارای حق رای برگزار کنند. این مسئله ممکن است شامل تغییر هیئت مدیره فعلی شرکت شود که امکان ایجاد تغییرات بیشتر در سازمان مانند عزل و جایگزینی مدیران اجرایی آن را فراهم می کند.

در صورت موافقت هیئت مدیره با فروش شرکت، فرآیند تصویب معامله به رای گیری بین سهامدارانی دارای حق رای نیاز دارد. سهامداران دارای حق رای در صورتی می توانند پیشنهادی را رد کنند که معتقد باشند این پیشنهاد با ارزش گذاری فعلی آن‌ها از شرکت مطابقت ندارد.

انواع سهام دارای رای

بسته به نوع سهام منتشر شده، سهامداران ممکن است قدرت رای مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، شرکت ممکن است دسته‌ی خاصی از سهام شرکت را برای بنیانگذاران، مدیران ارشد و کارمندان اولیه شرکت رزرو کند که برای هر یک از این سهم‌ها چندین حق رأی در نظر گرفته شده است.

مدیران شرکت هم‌چنین ممکن است سهام دارای حق رای اضافی را صادر کنند که هر سهم آن‌ها فقط یک حق رای داشته باشد. شرکت هم‌چنین می‌تواند سهم‌هایی که هیچ حق رایی ندارند نیز منتشر کند.

استفاده از چنین ترتیباتی به بخشی از ذینفعان شرکت قدرت رای فردی بیشتری برای رای دادن به تصمیماتی که سازمان را شکل می دهند، اعطا می‌کند. انواع مختلف سهام دارای حق رای هم‌چنین ممکن است ارزش بازاری متفاوتی داشته باشند، به ویژه زمانی که سهام جدید از طریق تقسیم سهام عرضه شوند.

نمونه ای از سهام دارای حق رای

گوگل یکی از برجسته‌ترین شرکت‌هایی است که چندین دسته سهام منتشر کرده است. دسته‌ای از سهام این شرکت که تحت نماد تیکر GOOGL معامله می شوند سهام طبقه A و با حق رای هستند و دسته ای از سهام این شرکت که تحت نماد GOOG معامله می شوند، سهام طبقه C و بدون حق رای به حساب می‌آیند. گوگل همچنین دارای سهام غیر قابل معامله طبقه B است. این سهم‌ها در اختیار خودی‌های شرکت هستند و امتیازات رأی‌دهی بسیار برتری دارند – هر سهم طبقه B شرکت گوگل دارای ده حق رأی است.

برکشایر هاتاوی وارن بافت نیز چندین طبقه سهام دارد. سهام طبقه A این شرکت تحت نماد BRK.A معامله می شود و دارای حق رای هستند. از طرف دیگر، سرمایه گذاران می توانند سهام طبقه B برکشایر را با کسری از هزینه خریداری کنند، اما این سهم‌ها از قدرت اظهارنظر در مورد نحوه اداره شرکت برخوردار نیستند.