۰ نفر

ریسک سیاسی چیست؟ انواع آن

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۸
کد خبر: 713161
ریسک سیاسی چیست؟ انواع آن

​بی‌ثباتی تاثیرگذار بر بازده سرمایه‌گذاری ممکن است از تغییر دولت، نهادهای قانون‌گذاری، سایر سیاست‌گذاران خارجی یا کنترل نظامی ناشی شود.

ریسک سیاسی به عنوان «ریسک جغرافیایی سیاسی» نیز شناخته می شود و با طولانی تر شدن افق زمانی سرمایه گذاری به عامل مهم‌تری تبدیل می شود. این ریسک‌ها نوعی ریسک حوزه قضایی در نظر گرفته می شوند.

تفکیک و تشریح ریسک سیاسی

اندازه‌گیری ریسک‌ های سیاسی بسیار دشوار است، زیرا حجم نمونه یا مطالعات موردی محدودی برای بحث در مورد ریسک سیاسی یک کشور وجود دارد. برخی از ریسک‌ های سیاسی را می توان از طریق سازمان‌های بین المللی یا سایر ارگان های دولتی بیمه کرد. نتیجه ریسک سیاسی می تواند بازده سرمایه گذاری را کاهش دهد یا حتی چنان شدید باشد که امکان برداشت سرمایه از یک سرمایه گذاری را از بین ببرد.

انواع ریسک های سیاسی

جدای از عوامل تجاری ناشی از بازار، کسب و کارها هم‌چنین تحت تأثیر تصمیمات سیاسی نیز قرار می گیرند. تصمیمات مختلفی که دولت ها اتخاذ می‌کنند ممکن است بر مشاغل، صنایع و کل اقتصاد آن‌ها تأثیر بگذارد. این تصمیمات شامل مالیات، مخارج، مقررات، ارزش گذاری ارز، تعرفه های تجاری، قوانین کار مانند حداقل دستمزد و مقررات زیست محیطی هستند. مقررات حتی اگر فقط پیشنهاد شوند، می توانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند. مقررات را می توان در تمام سطوح دولت، از جمله فدرال، ایالتی و محلی و همچنین در سایر کشورها تنظیم کرد.

برخی از ریسک‌ های سیاسی ممکن است در گزارش‌های ارسالی شرکت‌ها به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) یا در بروشری که یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ارائه می‌دهد، پیدا شوند.

بیمه سرمایه‌گذاری در برابر خطرات سیاسی

شرکت‌هایی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند و به عنوان کسب‌وکارهای چند ملیتی شناخته می‌شوند، می‌توانند بیمه ریسک سیاسی را برای حذف یا کاهش برخی خطرات سیاسی مشخص خریداری کنند. این بیمه به مدیران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا با اطمینان از اینکه ضررهای ناشی از ریسک‌ های سیاسی کسب‌وکار آن‌ها پوشش داده یا محدود شده است روی مبانی کسب‌وکار تمرکز کنند،. اقدامات معمولی تحت پوشش بیمه شامل جنگ و تروریسم هستند.

یک مثال

شرکت وال مارت استورز در بخش ریسک عملیاتی گزارش مالی 10-K خود در سال 2015 به کمیسیون بورس و اوراق بهادار، خطرات سیاسی خاصی را که با آن مواجه است تشریح کرده است. شرکت وال مارت در زمینه ریسک‌های مرتبط با تامین‌کنندگان خود، به بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی بالقوه در کشورهایی که تامین‌کنندگان خارجی در آن فعالیت می‌کنند، مشکلات نیروی کار و سیاست‌های تجارت خارجی و تعرفه‌هایی قابل اعمال اشاره کرده است.

این شرکت در بخش نظارتی، انطباق، اعتبار و سایر ریسک‌های این گزارش نیز ریسک‌ های مرتبط با عوامل  قانونی، قضایی، نظارتی و سیاسی یا اقتصادی را شناسایی کرده است. عوامل خطر ذکر شده شامل بی ثباتی سیاسی، محدودیت های قانونی و نظارتی، قوانین ایمنی محصولات محلی و قوانین زیست محیطی، مقررات مالیاتی، قوانین محلی کار، سیاست های تجاری و مقررات ارزی می‌شوند. وال مارت در این گزارش به طور خاص به برزیل و پیچیدگی قوانین فدرال، ایالتی و محلی آن اشاره کرده است.