۰ نفر

سرمایه گذاری خالص چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۸
کد خبر: 712907
سرمایه گذاری خالص چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

سرمایه گذاری خالص نشان می دهد که یک شرکت چقدر برای حفظ و بهبود عملیات خود هزینه می کند.

این رقم نشان می دهد درکی نسبی از هزینه واقعی کالاهای بادوام مانند تاسیسات تولیدی، تجهیزات و نرم افزارهایی که در عملیات شرکت استفاده می‌شوند ارائه می‌دهد.

نکات کلیدی

اگر سرمایه گذاری خالص مثبت باشد، شرکت در حال گسترش ظرفیت خود است.

اگر سرمایه گذاری خالص منفی باشد، ظرفیت شرکت در حال کاهش است.

دارایی های سرمایه ای در طول زمان به دلیل فرسودگی و کهنگی ارزش خود را از دست می دهند. بنابراین، کسر استهلاک از مخارج سرمایه‌ای ناخالص (CAPEX) تصویر دقیق تری از ارزش واقعی آنها ارائه می دهد.

دارایی های سرمایه ای شامل تمام اموال و تجهیزاتی می‌شود که در ظرفیت تولیدی کسب و کار سهم دارند. مجموع دارایی های سرمایه ای همچنین شامل هزینه های حفظ، نگهداری، تعمیر و نصب آنها می شود.

سرمایه گذاری خالص کشورها

سرمایه گذاری خالص جزئی از تولید ناخالص داخلی (GDP) یک کشور است.

این رقم در تولید ناخالص داخلی یک کشور نشان دهنده سرمایه گذاری ناخالص داخلی و خصوصی است. این رقم شامل تمام هزینه‌های املاک و موجودی‌های انبار شرکت‌های خصوصی و دولت‌ها می‌شود. بنابراین، این معیار شاخص پیشرو برای ظرفیت تولید اقتصادی بالقوه یک کشور به حساب می‌آید.

آشنایی با سرمایه گذاری خالص

اگر سرمایه گذاری ناخالص به طور مداوم بیشتر از استهلاک باشد، رقم سرمایه گذاری خالص مثبت خواهد بود که نشان دهنده افزایش ظرفیت تولیدی شرکت است. اگر سرمایه گذاری ناخالص به طور مداوم کمتر از استهلاک باشد، سرمایه گذاری خالص منفی خواهد بود که نشان دهنده کاهش ظرفیت تولید است. این مسئله می تواند در ادامه به مشکل بزرگی برای شرکت تبدیل شود. این قضیه برای همه نهادها از کوچکترین شرکتها گرفته تا بزرگترین اقتصادهای ملی صادق است.

مهم

هنگام مقایسه ارقام سرمایه گذاری خالص، برای دست‌یابی به نتایج قابل استفاده شرکت‌های داخل صنعت یکسان را با یکدیگر مقایسه کنید.

بنابراین، سرمایه‌گذاری خالص برای نمایش میزان سرمایه‌گذاری شرکت در کسب‌وکار خود شاخص بهتری نسبت به سرمایه‌گذاری ناخالص است، زیرا استهلاک را نیز در نظر می‌گیرد.

سرمایه گذاری مبلغی معادل کل استهلاک در یک سال حداقل سرمایه لازم برای جلوگیری از کوچک‌تر شدن پایه دارایی‌های شرکت است. اگرچه کوچک‌تر شدن پایه دارایی‌ها ممکن است برای یک یا دو سال مشکلی ایجاد نکند اما منفی بودن سرمایه گذاری خالص برای یک دوره زمانی طولانی منفی، در نهایت قدرت رقابت شرکت را از بین می‌برد.

محاسبه سرمایه گذاری خالص

فرض کنید شرکتی 1 میلیون دلار برای یک ماشین آلات جدید هزینه می کند که عمر مورد انتظار آن‌ها 30 سال و ارزش باقیمانده آن‌ها 100000 دلار است. بر اساس استهلاک به روش خط مستقیم، هزینه استهلاک سالانه 30000 دلار یا ($1,000,000 – $100,000) / 30 خواهد بود. بنابراین میزان سرمایه گذاری خالص در پایان سال اول 970000 دلار می‌شود.

فرمول

فرمول محاسبه سرمایه خالص به صورت زیر است:

سرمایه گذاری خالص = مخارج سرمایه‌ای – استهلاک (غیر نقدی)

سرمایه گذاری منظم در دارایی های سرمایه ای برای موفقیت مستمر یک شرکت حیاتی است. مقدار سرمایه‌گذاری خالص لازم برای یک شرکت به بخش محل فعالیت آن بستگی دارد، بخش‌هایی مانند محصولات صنعتی، تولیدکنندگان کالا، آب و برق و مخابرات نسبت به بخش‌هایی مانند فناوری و محصولات مصرفی سرمایه‌برتر هستند.

به همین دلیل است که هنگام مقایسه سرمایه گذاری خالص در بین شرکت های مختلف، مهم‌ترین نکته این است که شرکت‌هایی که در یک صنعت یکسان هستند با هم مقایسه شوند.