۰ نفر

پسنگر (ex-post) چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵
کد خبر: 711932
پسنگر (ex-post) چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

تحلیل پسنگر کلمه ای برای اشاره به بازده واقعی است و ترجمه آن در زبان لاتین به معنای «پس از رویداد» است.

تجزیه و تحلیل پسنگر نتایج مالی را پس از رویداد ارزیابی و از آنها برای پیش بینی احتمال بازده آتی استفاده می کند.

ارزش پسنگر با در نظر گرفتن ارزش ابتدایی و پایانی یک دارایی، رشد و کاهش ارزش دارایی و هرگونه درآمد به دست آمده از آن محاسبه می‌شود.

تحلیل پسنگر در مقابل تحلیل ex-ante است که در آن از تخمین هایی برای سنجش عملکرد آینده استفاده می‌شود. تحلیل پسنگر رویه استانداردی است زیرا بر نتایج اثبات شده تکیه دارد.

درک تحلیل پسنگر

شرکت ها برای پیش بینی سودهای آتی اطلاعات پسنگر را گردآوری می‌کنند. اطلاعات پسنگر در مطالعاتی مانند ارزش در خطر (VaR) استفاده می‌شود، این مطالعه احتمالی برای برآورد تقریبی حداکثر مقدار ضرری که یک سبد سرمایه‌گذاری ممکن است در هر روز متحمل شود، انجام می‌شود. ارزش در خطر برای یک سبد سرمایه گذاری مشخص، احتمال و افق زمانی خاص تعریف می‌شود.

بازده پسنگر با بازده پیش‌بینی شده متفاوت است زیرا مقادیر واقعی بازده را نشان می دهد که اساساً همان چیزی هستند که سرمایه گذاران به جای ارزش های تخمینی به دست می آورند. سرمایه گذاران تصمیمات خود را به جای بازده واقعی بر اساس بازده مورد انتظار اتخاذ می‌کنند که جنبه مهمی از تحلیل ریسک سرمایه گذاری است. بازده پسنگر، قیمت فعلی بازار منهای قیمتی است که سرمایه گذار پرداخت کرده است. این بازده عملکرد یک دارایی را نشان می دهد با این حال، به حذف پیش بینی ها و احتمالات منجر می‌شود.

محاسبه بازده پسنگر

بازده پسنگر با استفاده از ارزش آغازین و پایانی دارایی ها در یک دوره خاص، هر گونه رشد یا کاهش ارزش دارایی‌ها به اضافه هرگونه درآمد حاصل از دارایی در طول دوره محاسبه می شود. تحلیلگران برای پیش بینی بازده مورد انتظار از داده های پسنگر مربوط به نوسانات قیمت سرمایه گذاری، درآمد و سایر معیارها استفاده می کنند. بازده پسنگر برای تأیید صحت روش های ارزیابی ریسک، با بازده مورد انتظار مقایسه می شود.

بهترین روش استفاده ممکن از بازده پسنگر برای دوره های کمتر از یک سال است که بازده به دست آمده برای یک سال سرمایه گذاری تا به امروز را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، بازده واقعی برای گزارش سه ماهه 31 مارس نشان می‌دهد که ارزش سبد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار از 1 ژانویه تا 31 مارس چقدر افزایش یافته است. اگر این عدد 5٪ باشد، ارزش سبد سهام از اول ژانویه 5٪ افزایش یافته است.

تحلیل پسنگر

تجزیه و تحلیل اسناد عملکرد پسنگر یا تجزیه و تحلیل معیار، عملکرد یک سبد سرمایه گذاری را بر اساس بازده این سبد و همبستگی آن با عوامل یا معیارهای متعدد دیگر ارزیابی می کند. تجزیه و تحلیل پسنگر، رویکرد متعارف تحلیل عملکرد برای صندوق های سرمایه گذاری بلند مدت است.

تجزیه و تحلیل عملکرد پسنگر معمولاً بر تحلیل بازگشتی متمرکز است. تحلیلگر تحلیلی بازگشتی را از بازده سبد سرمایه‌گذاری را نسبت به بازده شاخص بازار اجرا می کند تا دریابد که چه مقدار از سود و زیان یک سبد ممکن است نتیجه نوسانات بازار باشد. تحلیل بازگشتی بتای سبد سرمایه‌گذاری را نسبت به شاخص بازار و مقدار آلفایی را که وجوه سرمایه‌گذاری شده نسبت به شاخص بازار به دست آورده یا از دست داده‌اند نشان می‌دهد.

پیش بینی پسنگر

فرمول محاسبه بازده پسنگر (ارزش پایانی – ارزش ابتدایی) تقسیم بر ارزش ابتدایی است. ارزش اولیه، ارزش بازاری یک دارایی در هنگام خرید است. ارزش پایانی، ارزش بازار فعلی یک دارایی است. پیش‌بینی پسنگر نوعی پیش‌بینی بازده در یک زمان مشخص است که در آن از داده‌های موجود پس از آن زمان استفاده می‌شود. پیش‌بینی‌ها زمانی انجام می‌شوند که مشاهدات آینده در طول دوره پیش‌بینی شناسایی می‌شوند. این روش برای لحاظ کردن داده های شناخته شده با هدف ارزیابی مدل پیش بینی استفاده می شود.